Dovolenkový ideál do časů koronaviru? Pořiďte si létající karavan
Letní cestování je letos citelně ovlivněno koronavirovou pandemií napříč celým světem. Řešení je zmizet mimo civilizaci a nejlépe nepozorovaně vzduchem. Obytný vrtulník něco takového mohl nabídnout.
Útulný karavan se jeví jako skvělý nápad letního rekreování v letošních časech koronaviru. Bydlení na kolech daleko od přeplněných hotelů a pláží je fajn alternativa, nicméně i ten největší dobrodruh se musí vždy popasovat s dovozem mobilního domu na místo určení.
Přeplněné silnice a nervózní pohraničníky s teploměrem zcela eliminuje cestovní prostředek ze 70. let. Už tehdy inženýři věděli, že hodiny za volantem budou jednou přítěží klidné rekreaci, proto vymysleli létající obydlí. Toho času mimořádný kříženec je dnes úsměvná varianta letošního cestování na dovolenou.
Nebeský karavan s vůní domova se skutečně prodával. Atypický model Winnebago Heli-Home vznikl po startu spolupráce firem Winnebago a Orlando Helicopter Airways v roce 1975. Společnosti plánovaly přebudovat bývalé vojenské transportní vrtulníky Sikorsky S-55 či S-58 na převratný létající karavan s kolovým podvozkem.
Ve vrtulníku jako doma
Záměr inženýrů byl podrobně domyšlen, uvnitř vrtulového domu mělo figurovat plnohodnotné vybavení ve formě horké i studené vody, klimatizace, topení, tekoucí vody, barevné televize, baru, generátoru, pohovky, jídelního stolu a nechyběla například ani kuchyně nebo sprchový kout. Interiér o rozloze asu 11 m2 byl připraven pro pohodlný život údajně až šesti lidí po přistání téměř kdekoliv.
Kromě standardního podvozku bylo možné Heli-Home získat s volitelnou markýzou či praktickými plováky. Ty znamenaly nulovou potřebu hledat úzkou mýtinu v lese nebo pevný podklad uprostřed ničeho. Dalo by se prostě přistát přímo na jezero a jen vyhodit kotvu.
Pokud jde o motory, nabízela se první varianta s pístovým pohonem o výkonu zhruba 800 koní (597 kW), o něco větší varianta poháněná turbínou dosahovala výkonu asi 1525 koní (1137 kW). Pístový agregát pálil spoustu paliva, tudíž se dalo doletět asi 483 kilometrů.
K drahé koupi i do podnájmu
Skutečným palčivým problémem vícepatrového konceptu Heli-Home nebyl malý prostor nebo motor, ale požadovaná cena. Základní model by v dnešních penězích vycházel okolo 880 000 amerických dolarů (19,6 mil. Kč) a nejvyšší verze byla po úpravě o inflaci oceněna na šílených 1,4 milionu dolarů (31,2 mil. Kč). Podnik Winnebago tasil záložní plán a za 10 000 $ týdně (223 tis. Kč) by pronajal létající stroj v situaci, pokud by zájemce mohl poskytnout dostatek dalších peněz za profesionálního pilota a potřebné palivo 284 litrů za hodinu.
Naivní představy se nikdy neuskutečnily. Sotva se prodalo sedm či osm kusů a už jen to, že se odvážná myšlenka odlepila od rýsovacího prkna, je dodnes považováno za zázrak. Prototyp byl inzerovaný pod hesly „nejdramatičtější, nejpohodlnější, nejpraktičtější a nejoblíbenější obytný automobil na světě“. Konci přispěla ropná krize doprovázená úsporami na všech frontách. Dnes lze výtvor potkat na výstavách a jistě by se hodil k realizování letní dovolené mimo ohniska koronaviru.