Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Duben 2014 na Veterán.auto.cz: Ostrovní perly, které odvál čas

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V dubnu jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst něco málo o méně známých modelech z USA a také o britských sporťácích i běžných fordech. Nechyběl ani výlet do země helvétského kříže.

Koncern Chrysler dnes vlastní italský Fiat, přežila ovšem jak hlavní značka, tak i Dodge. Musely se až na výjimky stáhnout z Evropy. Obří Dodge Polara i Chrysler Newport byly však ještě klasickými „amerikami“ s motory V8. Newport dokonce začínal ještě těsně před druhou světovou válkou jako zaváděcí vůz v Indianapolis při slavném závodě na 500 mil! Polara nepřežila palivovou krizi, zato menší Chrysler stihl trend downsizingu po druhém ropném šoku. Oba dva modely nejsou zrovna příliš známými představiteli zámořské historie automobilového průmyslu. Mimochodem, v zeměpisných názvech si nelibuje jen španělský Seat...

Pojem „britský Ford“ už je historii. Nejenže se od konce šedesátých let 20. věku evropská produkce modrého oválu postupně spojovala, ale Ford na Ostrovech už ani nevyrábí. Posledním modelem byl užitkový Transit ze Southamptonu. Osobní Corsair se špičatou přídí však přišel v samém závěru období samostatnosti této divize a záhy dostal pod kapoty vidlicové čtyřválce. Značka TVR pocházela také z Británie. Zakladatel Trevor Wilkinson prodával auta hlavně jako stavebnice kvůli daňovým výhodám. V polovině 60. let se octla na okraji bankrotu a koupil ji Martin Lilley, za jehož éry (a později i Petera Wheelera) vzkvétala. Došlo dokonce na konstrukci vlastních motorů a na svébytný a originální design. Závodní vozy se objevovaly na okruzích. Další změna vlastníka se nepovedla, „ruská“ anabáze skončila neslavně. Michail Smolenskij firmu koupil dokonce dvakrát, ale výrobu vozů TVR nakonec zastavil. Momentálně se chystá znovuvzkříšení, aktuální majitel Les Edgar chce značku oživit.

Jméno Petera Monteverdiho trochu zapadlo, přitom postavil dokonce i monopost formule 1 a o mnoho let později spolu s Karlem Foitekem převzal tým Onyx. Mezitím vyráběl supersportovní a později také terénní vozy. Patřičně luxusní a drahé, mnohdy šlo o konverze velkosériových typů (International Harvester Scout, Mercedes-Benz W126). Pětidveřový Range Rover dokonce nabízel dříve než samotná automobilka. Je ovšem pravdou, že co se peněz týče nebyly jeho podnikatelské aktivity zrovna čestné. Každopádně po sobě zanechal zajímavou stopu, už jen tím, že byl Švýcar.

Dodge Polara (1960-1973): krátký svit Severní hvězdy

Délka hodně přes pět metrů a pod kapotou výkonný vidlicový osmiválec. Jedním z amerických vozů, pro které to beze zbytku platilo byl Dodge Polara. Jméno Polara bylo odvozeno od latinského názvu hvězdy Polaris (česky se jí říká Polárka nebo Severka). Použití názvu hvězdy pro model automobilu byl chytrý marketingový tah, využívající vesmírného závodu (Space Race), odstartovaného mezi USA a SSSR...

Celý článek: Dodge Polara (1960-1973): krátký svit Severní hvězdy

Ford Corsair (1963–1970): elegán z Halewoodu

Elegantní Ford Consul Corsair debutoval v roce 1963. Po dvou letech dostal motor V4 se kterým se prodával do roku 1970. Britský Ford se na začátku šedesátých let minulého století rozhodl vyplnit mezeru mezi úspěšným rodinným vozem Cortina a větší, šestiválcovou řadou Zephyr/Zodiac. Na základě rozsáhlého výzkumu trhu vznikl projekt (interně nazvaný Bucaneer) vozu vyšší střední třídy, který vycházel z Cortiny...

Celý článek: Ford Corsair (1963–1970): elegán z Halewoodu

Chrysler Newport – levný luxus

Jako samostatná modelová řada se Chrysler Newport vyráběl v letech 1961 až 1981. Kupé, sedany a kabriolety poháněly výhradně motory V8. Jméno příjemného přímořského městečka Newport v Oregonu použil Chrysler poprvé u modelu Newport Phaeton, vyrobeného těsně před druhou světovou válkou (1940 a 1941) v počtu pouhých šesti kusů. Tento neobvyklý otevřený automobil s dvěma řadami oddělených...

Celý článek: Chrysler Newport – levný luxus

Monteverdi – švýcarský klenot

Jedním z mála švýcarských výrobců automobilů byl Monteverdi. Na předměstí Basileje vyráběl zajímavé sportovní, luxusní a terénní automobily. Švýcarsko se pyšní nejdůležitějším, každoročně pořádaným autosalonem v Ženevě, ale až na několik výjimek nemá vlastní výrobu automobilů. Jedním z nemnoha výrobců byl v letech 1952–1982 Monteverdi, vyrábějící v malých počtech zajímavé sportovní...

Celý článek: Monteverdi – švýcarský klenot

TVR – dravci z Blackpoolu

U zrodu malé britské automobilky TVR stál v roce 1947 automobilový nadšenec Trevor Wilkinson. Budoucnost sportovních vozů TVR je nejistá. Původně nazval Trevor Wilkinson (1923–2008) svoji firmu v anglickém Blackpoolu (hrabství Lancashire) Trevcar Motors. Jeho lehké sportovní vozy využívaly většinou díly z Austinu A40. Většina těchto vozů se z daňových důvodů prodávala ve formě stavebnic...

Celý článek: TVR – dravci z Blackpoolu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)