Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ducati 1299 Panigale R Final Edition na rozloučenou před příchodem nového modelu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Ducati se loučí s modelovou řadou 1299 Panigale a představuje provedení R Final Edition, které má být zároveň poctou dvouválcům, s nimiž italská značka patří téměř tři desetiletí ke špičce závodů WSBK.

Ducati je dnes jednou z nejúspěšnějších značek v závodech superbiků a vděčí za to i svým motorů s dvojicí válců svírající 90stupňový úhel.

Novinka v podobě modelu 1299 Panigale R Final Edition má být oslavou své vlastní řady i jejích předchůdců až k dnes již legendárním strojům 916 z devadesátých let či 851, s nímž Marco Lucchinelli získal 3. dubna 1988 na závodním okruhu Donington Park první vítězství pro Ducati v tehdy založeném Mistrovství světa superbiků.

Dnes má Ducati na své kontě z tohoto seriálu závodů přes 330 vyhraných podniků, 17 titulů z poháru značek a 14 mistrovských titulů pro jezdce, ale poslední z nich jsou z roku 2011 a v letech 2012 až 2016 si mezi sebe mistrovské tituly rozdělily značky Aprilia a Kawasaki s modely RSV4 a Ninja ZX-10R, z nichž první má vidlicový a druhý řadový čtyřválec.

Právě nadvláda čtyřválců nad dvouválci v posledních letech stojí za příchodem Ducati 1299 Panigale R Final Edition a loučením italské značky s celou modelovou řadou i dvouválcovými motory pro její nejvýkonnější modely, které jsou základem závodních strojů pro WSBK. Na jejich místo má podle prozatím neoficiálních informací nejspíš od modelového roku 2019 nastoupit zcela nově vyvinutý vidlicový čtyřválec.

Než k tomu ovšem dojde, mohou si příznivci ostrých dvouválců značky Ducati užívat s řadou 1299 Panigale a největší požitek z jízdy jim má poskytovat právě provedení R Final Edition, které se svou technikou maximálně přibližuje závodním strojům.

Základem novinky je hliníkový monokok, v němž je zavěšen kapalinou chlazený dvouválec o objemu 1285 cm3, který se od výchozího motoru se stejným objemem odlišuje mimo jiné dvousegmentové písty o průměru 116 mm, lehčí klikovou hřídelí, titanovými sacími a výfukovými ventily s větším průměrem, hlavami válců se speciálně vyvinutými výfukovými a sacími kanály či vačkovými hřídelemi se zvýšenými zdvihy.

Výjimečná pohonná jednotka se pyšní výjimečnými hodnotami v podobě nejvyššího výkonu 154 kW (209 k) při 11.000 min-1 a točivého momentu 142 N.m při 9000 min-1, mířícími k zadnímu kolu prostřednictvím šestistupňové převodovky s Ducati Quick Shift (DQS).

Samozřejmostí je u tohoto modelu armáda asistenčních systémů, jejíchž cílem je pomoci k dosažení co nejlepšího času na kolo a taky přispět ke zvýšení bezpečnosti. Ducati 1299 Panigale R Final Edition se díky tomu může pochlubit ABS, kontrolou trakce i wheelie, systémem brzdění motorem EBC či možností volby z jízdních režimů Race, Sport a Wet.

Podvozek novinky sází na osvědčené komponenty modelu Panigale R s motorem o objemu 1198 cm3, což znamená, že vpředu je použita upside-down vidlice Öhlins NIX30 a vzadu centrální tlumič Öhlins TTX36. Brzdový systém využívá vpředu Brembo Monobloc M50 se čtyřpístkovými radiálními třmeny a kotouči o průměru 330 mm a vzadu jeden dvoupístkový třmen s kotoučem o průměru 145 mm.

Ducati 1299 Panigale R Final Edition s rozvorem kol 1443 mm, sedlem ve výšce 830 mm a pohotovostní hmotností 190 kg s palivovou nádrží naplněnou na 90 % se od svých příbuzných vedle upravené techniky liší i specifickým barevným provedením a rovněž skutečností, že každý z motocyklů ponese pořadové číslo v rámci edice, i když Ducati k tomu dodává, že neplánuje omezení produkce na určitý počet, ale hodlá uspokojit poptávku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)