Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ducati Desmosedici Stradale: Revoluční vidlicový čtyřválec je předskokanem nového superbiku

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 9. 9. 2017
21
5
Zobrazit náhledy (21)
Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale Ducati Desmosedici Stradale
Ducati otevírá novou kapitolu ve své historii. Superbiky italské značky již nebudou využívat služeb dvouválců, ale vsadí na čtyřválce, které vycházejí z techniky používané v MotoGP.

Ducati letos v červenci odhalila model 1299 Panigale R Final Edition, který již svým pojmenováním dává jasně najevo, že dny dvouválců jsou u modelové řady Panigale již sečteny.

Novinka v podobě motoru pojmenovaného Desmosedici Stradale pak potvrzuje starší zprávy, dělá tlustou dělicí čáru za úspěšnou kapitolou v historii značky, kterou představují dvouválce, a otevírá novou kapitolu, kterou budou psát čtyřválce.

Ducati Desmosedici Stradale vychází z motoru Desmosedici GP pro stroje startující v MotoGP a představuje vidlicový čtyřválec s válci rozevřenými v úhlu 90 stupňů, což je i tradiční úhel dvouválců Ducati, ale oproti nim bude nový motor v rámu motocyklu pootočen o 42 stupňů dozadu, aby bylo co nejlépe využito jeho hmoty ve středu stroje a sníženo těžiště.

Podobně jako u motoru pro MotoGP je i u Desmosedici Stradale použita protiběžná kliková hřídel, která má přispět ke snížení gyroskopického efektu a zlepšení chování motocyklu při akceleraci i brzdění.

Závodnímu motoru se pak novinka podobá i odsazením ojničních čepů o 70 stupňů, čímž je dosaženo zapalovací sekvence Twin Pulse, kdy krátce po sobě zapalují levé válce, a po půl otáčce následuje zapalování směsi u válců na pravé straně. Vedle specifického zvukového projevu má díky tomu motor disponovat plynulým nástupem výkonu.

Nový čtyřválec pro silniční modely se pohonné jednotce pro MotoGP přibližuje i vrtáním válců 81 mm, ale odpoutává se od ní větším zdvihem 53,5 mm. Výsledkem je objem 1103 cm3, z nějž Desmosedici Stradale při kompresním poměru 14:1 poskytuje nejvyšší výkon 154,5 kW (210 k) při 13.000 min-1 a točivý moment 120 N.m dostupný od 8750 do 12.250 min-1.

Ducati je i svého nového motoru věrná desmodromickému rozvodu, což znamená, že vačka ventily otevírá i zavírá. Samozřejmostí je elektronické vstřikování paliva, které disponuje čtyřmi oválnými škrticími klapkami o průměru 52 mm, z nichž každou doplňuje dvojice vstřikovačů paliva do válce.

Motor splňující emisní normu Euro 4 má mít podle Ducati pravidelné servisní prohlídky s výměnou oleje každých 12.000 kilometrů a seřízení rozvodů má probíhat každých 24.000 kilometrů.

Ducati Desmosedici Stradale má spolupracovat se šestistupňovou převodovkou disponující systémem rychlořazení DQS a v motocyklu označovaném samotnou značkou jako Panigale V4 se má oficiálně představit během slavnostního večera 5. listopadu letošního roku.

Následně se máme těšit na ještě ostřejší verzi tohoto motoru s objemem pod 1000 cm3 a označením R, na jehož vývoji se nyní pilně pracuje. Tento motor hodlá Ducati homologovat pro starty v šampionátu superbiků, což znamená, že se jej dočká i stroj, který bude schválen pro běžný silniční provoz.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Klobuk dole
_MT_
| 10. 9. 2017
Tohle ale nejsou jednostopé protějšky městských plechovek. ;-)
V4
Ja Prvni 123
| 10. 9. 2017
Tak tak... a z podobného objemu díval 29kW...
:-)

Lancia dělal V4 motory už od roku 1920, ale je fakt, že to byla jiná škola, byly to hodně sevřený V4...

A pro srovnání - jejich V4 dávaly v provedení pro sport s Rallye HF výkon až 75kW! To byla léta sedmdesátá... no, teď se jim to podařilo o trochu líp.
:-)

Úplně poslední verze Lancií V4 byla 1.6, byla extrémě sevřená... asi 11 stupňů... ale myslím, že ta už se nikde jinde než v té HF neobjevila. Ta dávala i 100kW... labutí píseň.

No a pak to okopíroval VW na své VR5.
>:D
Avatar - wladyk
V4
wladyk
| 9. 9. 2017
Bezva. Motor V4 už měl před lety Ford a montoval se i do prvních čtyřtaktních Saabů. >:-[]
Fí ha... to zní fakt dobře.
Ja Prvni 123
| 9. 9. 2017
Akorát.. asi mám nějak dlouhý vedení - můžete mi někdo přiblížit - okomentovat ten odstavec o odsazení ojničních čepů o 70 stupňů, čímž je dosaženo zapalovací sekvence Twin Pulse, kdy krátce po sobě zapalují levé válce, a po půl otáčce následuje zapalování směsi u válců na pravé straně.
Vedle specifického zvukového projevu má díky tomu motor disponovat plynulým nástupem výkonu.

Nějak si to neumím představit.. ani řešení, ani přínos.
:-(

Edit: tak už jsem to našel jinde... a není to po půl otáčce, právě.
Kombinací úhlu sevření válců 90 st, ale předsazení ojničních čepů o 70 st dosáhli zapalování v rytmu 0-90-290-380... proto ta blízkost zapálení na jedné... a pak na druhé straně.
Věřím jim... praktický užitek nedokážu odhadnout, ale ten zvuk musí být teda brutál.
Avatar - wakantanka
Klobuk dole
wakantanka
| 9. 9. 2017
V dobe ked je pomaly ale isto v B triede aut standardom trojvalec s polovicnym vykonom, do motorky pride taketo nieco.