Ducati Desmosedici Stradale: Revoluční vidlicový čtyřválec je předskokanem nového superbiku
Ducati letos v červenci odhalila model 1299 Panigale R Final Edition, který již svým pojmenováním dává jasně najevo, že dny dvouválců jsou u modelové řady Panigale již sečteny.
Novinka v podobě motoru pojmenovaného Desmosedici Stradale pak potvrzuje starší zprávy, dělá tlustou dělicí čáru za úspěšnou kapitolou v historii značky, kterou představují dvouválce, a otevírá novou kapitolu, kterou budou psát čtyřválce.
Ducati Desmosedici Stradale vychází z motoru Desmosedici GP pro stroje startující v MotoGP a představuje vidlicový čtyřválec s válci rozevřenými v úhlu 90 stupňů, což je i tradiční úhel dvouválců Ducati, ale oproti nim bude nový motor v rámu motocyklu pootočen o 42 stupňů dozadu, aby bylo co nejlépe využito jeho hmoty ve středu stroje a sníženo těžiště.
Podobně jako u motoru pro MotoGP je i u Desmosedici Stradale použita protiběžná kliková hřídel, která má přispět ke snížení gyroskopického efektu a zlepšení chování motocyklu při akceleraci i brzdění.
Závodnímu motoru se pak novinka podobá i odsazením ojničních čepů o 70 stupňů, čímž je dosaženo zapalovací sekvence Twin Pulse, kdy krátce po sobě zapalují levé válce, a po půl otáčce následuje zapalování směsi u válců na pravé straně. Vedle specifického zvukového projevu má díky tomu motor disponovat plynulým nástupem výkonu.
Nový čtyřválec pro silniční modely se pohonné jednotce pro MotoGP přibližuje i vrtáním válců 81 mm, ale odpoutává se od ní větším zdvihem 53,5 mm. Výsledkem je objem 1103 cm3, z nějž Desmosedici Stradale při kompresním poměru 14:1 poskytuje nejvyšší výkon 154,5 kW (210 k) při 13.000 min-1 a točivý moment 120 N.m dostupný od 8750 do 12.250 min-1.
Ducati je i svého nového motoru věrná desmodromickému rozvodu, což znamená, že vačka ventily otevírá i zavírá. Samozřejmostí je elektronické vstřikování paliva, které disponuje čtyřmi oválnými škrticími klapkami o průměru 52 mm, z nichž každou doplňuje dvojice vstřikovačů paliva do válce.
Motor splňující emisní normu Euro 4 má mít podle Ducati pravidelné servisní prohlídky s výměnou oleje každých 12.000 kilometrů a seřízení rozvodů má probíhat každých 24.000 kilometrů.
Ducati Desmosedici Stradale má spolupracovat se šestistupňovou převodovkou disponující systémem rychlořazení DQS a v motocyklu označovaném samotnou značkou jako Panigale V4 se má oficiálně představit během slavnostního večera 5. listopadu letošního roku.
Následně se máme těšit na ještě ostřejší verzi tohoto motoru s objemem pod 1000 cm3 a označením R, na jehož vývoji se nyní pilně pracuje. Tento motor hodlá Ducati homologovat pro starty v šampionátu superbiků, což znamená, že se jej dočká i stroj, který bude schválen pro běžný silniční provoz.