Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dynamic Light Assist pro nový VW Touareg vyvinula Hella

Aleš Dragoun
Řidiči využívají dálkové světlomety mnohem méně často, než by mohli. Ke zvýšení podílu jízdní doby se zapnutými dálkovými světlomety by měly přispět systémy, které zajišťují samočinné přepínání na potkávací světla.

Při jízdě mimo obec rychlostí vyšší než 80 km/h běžná potkávací světla často nemohou včas osvítit chodce, nebo jiná vozidla a předměty v jízdní dráze. Řidiči tak musí zapnout dálková, která samozřejmě oslňují. Dynamic Light Assist tento problém alespoň částečně odstraňuje, zvyšuje čas po který jede vozidlo se zapnutými dálkovými světlomety a tím podstatně zvyšuje viditelnost, resp. aktivní bezpečnost.

Systém je založen na interakci mezi digitální kamerou, softwarem pro zpracování obrazu a moderní osvětlovací technikou. Kamera umístěná na čelním skle snímá vozidla jedoucí vpředu i v protisměru a software vyhodnocuje jejich přesnou polohu. Na základě těchto informací je určován pohyb speciální clony válcového tvaru mezi zdrojem světla a projekční čočkou světlometu, který upravuje osvětlení vozovky tak, aby byli ostatní účastníci silničního provozu ušetření oslnění.

V roce 1996 přišla Hella poprvé s adaptivními předními světly (AFS – Adaptive Frontlight System). Ta se přizpůsobovala momentální situaci v závislosti na rychlosti a natočení volantu, mohla tak vidět do zatáčky. Vývoj v této oblasti se dostal postupně až k současné verzi, která rovněž využívá kamery. Mohou se jí pyšnit například nový Mercedes-Benz třídy E, nebo třetí generace Audi A8.

Pracuje se ale i na zdokonalení Dynamic Light Assist. V blízké budoucnosti se totiž počítá s jeho aplikací na moderní světelné diody, které nebudou zdaleka určeny jen pro denní svícení. Viditelnost směrem vpřed by se tak měla dále zlepšit.