Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrizující jízdní dojmy: Tesla Roadster

Ondřej Láník Ondřej Láník 17. 5. 2007
10
11
Zobrazit náhledy (10)
Tesla Roadster Tesla Roadster Tesla Roadster Tesla Roadster Tesla Roadster
Tesla Roadster spojuje výsledek úsilí taženého nulovými emisemi s radostí z jízdy. Fascinující vlastnosti zahaluje rouška pochybností nad použitou technikou. Je to taková malá hračka pro dospělé, elektrické autíčko na baterky.

V Silicon Valley známém nejvíce z příběhů o počátcích počítačového věku, je v jedné malé hale jižně od San Franciska místo, kde se před očima mění jeden automobilový sen v realitu. Na Bing Street 1050 v San Carlos se v poměrně malé budově s rovnou střechou usadila automobilka, o které ještě zřejmě hodně uslyšíme. Tesla Motors začala podnikat s kapitálem 60 milionů dolarů a ještě letos chce přivést na trh první automobil.

Červený roadster byl přes silný kabel právě natankován a kontrolka hlásí stupeň nabití 75 %. "Vy můžete jet", říká mladý Asiat, jeden z prominentních absolventů nedaleké standfordské univerzity spolupracující na vývoji.

Tesla Roadster je stoprocentní elektromobil, který je zápornou odpovědí na otázku, zda ekologicky šetrné automobily musí být pomalé, nevzhledné a za jízdy nudné. V zádi tohoto elektromobilu je umístěn elektrický stroj Nikoly Tesly, který má nejvyšší výkon 183 kW a točivý moment 260 Nm, umožňuje vozu akceleraci z 0 na 100 za 4,2 sekundy, jede až 210 km/h, má dojezd až 400 km a čas potřebný pro plné nabití méně než 3,5 hodiny. Neuvěřitelné?

Nastupte si, jedeme směrem k Pacifiku

V malém otevřeném voze, jehož základ vzniká na bázi příbuzného Lotusu Elise v Anglii, je dostatek místa pro dva cestující. Otáčíme klíčkem, ale jediným projevem připravenosti k rozjezdu je nyní slabý šelest, který se s prvními metry mění ve zvuk autíčka, které jste proháněli za mlada po autodráze. Velmi tvrdý podvozek drží Teslu jako přibitou k Bing Street, ale vice-president Tesly Motors Daryl Siry nás uklidňuje tím, že sériový model bude komfortnější.

Celá stovka zákazníků již složila pořizovací cenu 100.000 dolarů, mezi nimi například herec George Clooney. Dalších 275 zájemců, které oslovila značka se sloganem "Burn rubber, not gasoline" (spalujte gumy, ne benzin), zaplatilo 50.000 dolarů za zařazení na pořadník. Jednu Teslu chce darovat kalifornský guvernér Arnold Schwarzenneger své manželce, Bob Lutz si elektrický roadster vyhlédl sám pro sebe.

6831 Li-ion akumulátorů se rádo přehřívá

Ve druhé polovině letošního roku by měl první otevřený elektromobil opustit bránu Tesla Motors. Šéf firmy Martin Eberhard dostane jeden z prvních vozů, stejně jako majetní kalifornští investoři, kteří do nadějné firmy vložili svůj kapitál s jediným cílem - vydělat. Ti všichni věří, že tisíce tužkových Li-Ion akumulátorů budou znamenat revoluci na poli sportovních vozů. Li-Ion akumulátory by mohly vyřešit jeden ze stěžejních problémů současných elektromotorů - malý dojezd.

Zásobárna elektrické energie, která úspěšně pracuje v mobilních telefonech a přenosných počítačích, má ale jeden problém: moc ráda se přehřívá, což může v lepším případě končit požárem, v tom horším pak rovnou explozí. Na přístrojové desce naší prototypové Tesly trůní rudé tlačítko, kterým lze v případě nouze odpojit akumulátory od elektrické soustavy vozu. V sériových vozech již prý tento prvek nebude.

Darryl přidává plyn do mírného kopce, 1140 kg těžký automobil nás oba zatlačí do sedadel a místní obyvatelé, postávající na ulici, udiveně otáčejí hlavy za neslyšně akcelerujícím automobilem. Kombinace zrychlení s velmi tichým provozem je vskutku elektrizující zážitek. Pro zpřevodování předimenzovaného elektromotoru stačí dva rychlostní stupně. První stupeň se používá do rychlosti 100 km/h, pak je už nutné přeřadit. Při sjíždění kopců je automobil schopen pohybovou energii vracet do zásobárny elektrické energie, ale po hodině jízdy začíná být manažer Tesly Motors lehce nervózní. "Kolik je 36 °C ve Fahrenheitech?" ptá se při pohledu na teploměr akumulátorů. Motor samotný hlásí 118 °C, ale akumulátory jsou téměř vybité a tak se vracíme, už podstatně pomaleji, zpět do sídla firmy.

Roadster je jen začátek

Roadster je jen první krok k uskutečnění snu. Za tři roky má přijít limuzína White Star, která by při cenách 37.500 až 48.700 euro měla zvýšit objem produkce na více než 10.000 vozů ročně. Detroitské vývojové centrum připravuje již dnes malý automobil Blue Star, který by se od roku 2009 měl začít vyrábět v továrně v Albuquerque.

"Dejte mi čas. Ani já nedokážu svět dobýt za jeden den..." říká Martin Eberhard, šéf Tesly Motors.

Více naleznete v časopise Auto Tip č. 9/2007. Obsah aktuálního čísla Auto Tipu naleznete v článku Auto Tip č. 10/2007.

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - ryman
krása
ryman
| 5. 3. 2009
Hned po Tesla roadsteru je tohle můj favorit no.2 :-) Ano tohle je opravdový hybrid.. :yes: a ne pseudohybrid ala insight a prius :-( :no:
baterky a ekologie?
Klaudius
| 18. 5. 2007
Pokial mas nejake podrobnejsie info, tak posli, popripade aspon linky /v ceskom alebo slovenskom jazyku ak mas/. Diky.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku