Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily toho průměrně najednou méně než spalováky. Co za to může?

Ondřej Šámal
Diskuze (52)

Podle výzkumníků z Univerzity George Washingtona najedou automobily se spalovacími motory podobné vzdálenosti jako klasické hybridy a plug-iny. Zato proběh elektromobilů se výrazně liší. Vysvětlení není zas až tolik složité.

Vědci z Univerzity George Washingtona v hlavním městě Spojených států zkoumali odometry 23,4 milionů ojetých aut, která byla v nabídce mezi roky 2016 a 2022. Z ní vyplynuly vcelku zajímavé skutečnosti. Tou první je obecný roční kilometrový proběh průměrného automobilu se spalovacím motorem, který se od toho evropského, potažmo českého tolik neliší.

Podle Johna Helvestona, spoluautora studie, z dat vyply nulo, že vůz se spalovacím motorem obvykle ujede 18.735 kilometrů ročně, přičemž SUV mají proběh o něco vyšší (20.832 km). To se přitom od dohadovaných čísel v Česku tolik neliší. Průměrný Čech totiž každý rok zvládne zhruba 10-12 tisíc kilometrů, přitom na rozdíl od Američana automobil využívá méně.

Zatímco v Evropě jsme zvyklí na hustou síť veřejné dopravy a často chodíme pěšky, ve Spojených státech je vlastní vůz kvůli vzdálenostem a kulturním zvyklostem (stále je brán za jeden ze symbolů osobní svobody) životní nutností.

Klasické hybridy bez externího dobíjení a plug-iny s většími akumulátory mají podobné nájezdy jako konvenční automobily, u bateriových elektromobilů jsou ovšem čísla o dost nižší. Navíc se také liší podle značek. Jestliže totiž tesly obvykle zvládnou 14.139 kilometrů ročně, lokálně bezemisní modely jiných automobilek jsou na tom hůř (10.034 km).  

Nižší čísla u elektromobilů jsou obecně dána jejich charakterem, který na jeden zátah dovoluje kratší cesty než je tomu zvykem u ostatních koncepcí pohonu. Dalším faktorem je také to, že elektromobily stále často fungují jako druhé auto v rodině, u kterého se počítá s nižším vytěžováním. A zapomenout nesmím ani na obecně řidší síť dobíjecích stanic ve srovnání s čerpačkami a časově náročnější doplňování elektrické energie. Rozdíl mezi teslami a pomyslným elektrickým zbytkem světa ovšem vězí v něčem jiném.

Video se připravuje ...

Díky kombinace vyšší ceny (zejména Modely S a X) s většími akumulátory fungují tesly častěji jako hlavní dopravní prostředek. Tomu ostatně nahrává i bezkonkurenční síť rychlodobíjecích stanic, kterou vlastní a provozuje přímo americká automobilka. Mimochodem síla Tesly ve Spojených státech je dokonce taková, že ostatní automobilky v následujících letech začnou přecházet z dosud používaného typu CCS na její konektor NACS, čímž se jejich modelům otevřou zmíněné dobíjecí body. V Evropě Tesla používá všeobecně zaběhnutý konektor CCS, tudíž minimálně v dohledné době migrace značek jedním či oním směrem nehrozí. V delším časovém horizontu ovšem změna vyloučit zcela nelze.

Ondřej Šámal
Diskuze (52)

Doporučujeme

Avatar - eLzyx
16. 11. 2023 10:48
Re: Zcela odlišné zkušenosti
příplatky bývaly i větší. Leckdy šlo koupit diesel až ve vyšším výbavovém stupni. Nicméně i tak to lidi kupovali a to kvůli rozdílu pár desítek halířů na kilometr.
S EV je ten nákladový rozdíl ještě mnohem větší.
Avatar - rohYpnol
15. 11. 2023 19:47
Re: Zcela odlišné zkušenosti
Brutální příplatek za diesel??? Jo těch +90 tis. to bylo úplně likvidační že. Zatímco + 0,5M za EV je úplně pohoda jahoda.... :D :D :D
Avatar - rohYpnol
15. 11. 2023 18:29
Re: Zcela odlišné zkušenosti
Co to je za úplně hloupý argument???
Snad je třeba srovnávat srovnatelné!!! Takže cena EV je proti spalováku 2x násobná v běžných segmentech. A ano, i když uvážím umělé zdražení spalovacího pohonu díky emisní šikaně a díky nutnosti dotovat EV v rámci výrobců tak je přinejmenším o 50% dražší.

A jestli tady zas nějaký trouba chce vytáhnout, že T3 stojí to co Superb, tak ať si laskavě ty auta prohlédne a posadí se si nich.
15. 11. 2023 12:14
Re: Zcela odlišné zkušenosti
https://youtu.be/LKXxHOm97FY?si=-XT79nYCqeFxCD3G
Avatar - eLzyx
15. 11. 2023 11:03
Re: Zcela odlišné zkušenosti
dražší auto si kupujeme z mnoha důvodů. Někdo kvůli statusu, jiný kvůli výkonu, další kvůli prostornosti, jiný třeba kvůli úspoře paliva (vzpomeň na brutální příplatky za dieselový motor).