Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily v Evropské unii tvoří skoro 7 % prodaných aut. Více se však daří plug-in hybridům

David Bureš
Diskuze (31)

Elektrovozy jsou sice dnes hojně propagované, prodejně se však zatím stále více daří vozům, využívajícím jejich vlastnosti jen zčásti - plug-in hybridům.

Automobilky se přizpůsobují očekávaným emisním normám Evropské unie, které mají být ještě přísnější než dnes, a postupně rozšiřují paletu svých elektromobilů. Některé už dokonce oznámily postupný přechod k elektromobilitě. Jak ale ukazují aktuální prodejní data, evropští zákazníci spíše preferují jiný typ alternativního pohonu.

Jak ukazují aktuální data registrací Evropské svazu výrobců automobilů (ACEA), bylo v Evropské unii během prvního letošního pololetí registrováno 356.469 vozů s elektrickým pohonem. To už je slušné číslo, které je o 129,6 % vyšší než před rokem, kdy byl trh v Evropské unii silně ovlivněn vládními omezeními kvůli pandemii koronaviru. Výsledkem tohoto nárůstu je tak fakt, že elektromobily aktuálně podle ACEA tvoří 6,7 procenta trhu EU.

Jenže ve srovnání s jinými alternativními pohony elektromobily stále ztrácejí. V rámci Evropy jsou totiž nadále oblíbenější plug-in hybridy, tedy vozy kombinující vlastnosti konvenčních aut se spalovacím motorem a elektromobilů.

Takové vozy během prvního poletí roku 2021 dosáhly v rámci Evropské unie podle ACEA na 445.900 registrací. Meziročně tak vyskočily o 214 % a tvoří tak za prvních šest měsíců roku 8,3 % trhu v EU.

ACEA přitom počítá také statistiky "evropských" prodejů, kdy počty států EU (bez nevýznamné Malty) doplňuje také o Island, Norsko, Švýcarsko a Velkou Británii. V takovém případě mají elektromobily na svém kontě 492.021 registrovaných kusů (meziročně +122,1 %), zatímco plug-in hybridy 537.212 registrací (+200,4 %). A to v jejich případě chybí prodeje hybridů do zásuvky z Rumunska a Litvy, kde tamější statistiky registrací takové vozy nerozlišují.

Evropský trh – největší trhy s elektromobily v pololetí 2021
Stát Registrace elektromobilů 1-6/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%]
Německo 148.936 +235,1
Velká Británie 73.893 +138,7
Francie 72.519 +61,1
Norsko 48.070 +68,6
Itálie 30.249 +235,1
Švédsko 22.618 +145,6
Nizozemí 16.245 +12,1
Rakousko 15.351 +219,0
Švýcarsko 12.350 +116,4
CELKEM EU 356.469 +129,6
CELKEM Evropa 492.021 +122,1

Zajímavý je pak pohled i na největší trhy pro tyto druhy alternativních pohonů. Nejvíce se takových aut dnes prodá v Německu, to je zároveň největší evropský trh s novými automobily vůbec. Jenže zatímco v případě elektroaut mezi čtyři největší evropské trhy patří také Norsko (48.070 za letošek registrovaných elektrovozů), v případě plug-in hybridů tento severský ráj elektrického pohonu předstihly také Švédsko, Itálie nebo Belgie.

Naopak Česká republika platí v této oblasti za spíše menší trhy, což je způsobeno i minimálním finančním zvýhodněním takových aut. Za první pololetí roku 2021 bylo u nás registrováno 1.262 elektromobilů (+0,6 %) a 2.187 plug-in hybridů (+193,6 %), což je podobná úroveň jako u Maďarska nebo Řecka.

Evropský trh – největší trhy s plug-in hybridy v pololetí 2021
Stát Registrace plug-in hybridů 1-6/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%]
Německo 163.571 +230,2
Francie 71.785 +255,4
Velká Británie 58.207 +196,9
Švédsko 46.532 +99,3
Itálie 38.133 +557,2
Belgie 18.432 +305,0
Norsko 21.308 +76,5
Španělsko 19.127 +243,7
Dánsko 18.432 +305,0
Nizozemí 15.886 +183,0
Finsko 11.976 +104,7
Švýcarsko 10.356 +134,8
CELKEM EU 445.900 +214,0
CELKEM Evropa 537.212 +200,4
David Bureš
Diskuze (31)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
29. 7. 2021 13:47
Re: Budoucnost - ekologie a národní zdraví
Moje auto tento rok stálo asi 99 % času. A co? Mít ho chci, vyplatí se mi to a nikomu nepřekáží.
29. 7. 2021 10:23
Re: Budoucnost - ekologie a národní zdraví
Určitě - v návodu pro používání kabelu pro dobíjení z 230V zásuvky (Delphi IC-CPD) píšou "Varování: Pro snížení rizika požáru či zásahu elektrickým proudem NEpoužívejte toto zařízení spolu s prodlužovacím kabelem. " Taky píšou NEpoužívejte vícenásobné zásuvky, ale ty já v technickém zázemí domu nemám.
29. 7. 2021 08:07
Re: Budoucnost - ekologie a národní zdraví
Nebude tam nějaká obava z přehřívání toho kabelu?
Avatar - Mikesus
29. 7. 2021 06:33
Re: Budoucnost - ekologie a národní zdraví
Mne to zas tak mimo nepřijde. 5% možná ne, ale dost málo to bude. Kdyz bych počítal 5%, že jede, tak to za den máme cca 72 minut cestování. To mi na soukromou osobu přijde docela dost. Kdyz porovnám mé okolí, kdo má soukromé auto a jak ho provozuje, tak v Praze je to určitě méně. Na venkově to je sice více, ale neřekl bych, že sedí v aute hodinu denně v průměru. Ti co dojíždí nejdál do práce to maji cca půl hodiny tam a půl zpět.
Avatar - Mikesus
29. 7. 2021 06:24
Re: Budoucnost - ekologie a národní zdraví
No já nevím. Kdyz jsem mel pár měsíců PHEV, často jsem ho nabíjel z prodluzky. Ani mne nenapadlo koukat jestli můžu nebo ne.