Elektromobily v Evropské unii tvoří skoro 7 % prodaných aut. Více se však daří plug-in hybridům
Elektrovozy jsou sice dnes hojně propagované, prodejně se však zatím stále více daří vozům, využívajícím jejich vlastnosti jen zčásti - plug-in hybridům.
Automobilky se přizpůsobují očekávaným emisním normám Evropské unie, které mají být ještě přísnější než dnes, a postupně rozšiřují paletu svých elektromobilů. Některé už dokonce oznámily postupný přechod k elektromobilitě. Jak ale ukazují aktuální prodejní data, evropští zákazníci spíše preferují jiný typ alternativního pohonu.
Jak ukazují aktuální data registrací Evropské svazu výrobců automobilů (ACEA), bylo v Evropské unii během prvního letošního pololetí registrováno 356.469 vozů s elektrickým pohonem. To už je slušné číslo, které je o 129,6 % vyšší než před rokem, kdy byl trh v Evropské unii silně ovlivněn vládními omezeními kvůli pandemii koronaviru. Výsledkem tohoto nárůstu je tak fakt, že elektromobily aktuálně podle ACEA tvoří 6,7 procenta trhu EU.
Jenže ve srovnání s jinými alternativními pohony elektromobily stále ztrácejí. V rámci Evropy jsou totiž nadále oblíbenější plug-in hybridy, tedy vozy kombinující vlastnosti konvenčních aut se spalovacím motorem a elektromobilů.
Takové vozy během prvního poletí roku 2021 dosáhly v rámci Evropské unie podle ACEA na 445.900 registrací. Meziročně tak vyskočily o 214 % a tvoří tak za prvních šest měsíců roku 8,3 % trhu v EU.
ACEA přitom počítá také statistiky "evropských" prodejů, kdy počty států EU (bez nevýznamné Malty) doplňuje také o Island, Norsko, Švýcarsko a Velkou Británii. V takovém případě mají elektromobily na svém kontě 492.021 registrovaných kusů (meziročně +122,1 %), zatímco plug-in hybridy 537.212 registrací (+200,4 %). A to v jejich případě chybí prodeje hybridů do zásuvky z Rumunska a Litvy, kde tamější statistiky registrací takové vozy nerozlišují.
Evropský trh – největší trhy s elektromobily v pololetí 2021 | ||
Stát | Registrace elektromobilů 1-6/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
Německo | 148.936 | +235,1 |
Velká Británie | 73.893 | +138,7 |
Francie | 72.519 | +61,1 |
Norsko | 48.070 | +68,6 |
Itálie | 30.249 | +235,1 |
Švédsko | 22.618 | +145,6 |
Nizozemí | 16.245 | +12,1 |
Rakousko | 15.351 | +219,0 |
Švýcarsko | 12.350 | +116,4 |
CELKEM EU | 356.469 | +129,6 |
CELKEM Evropa | 492.021 | +122,1 |
Zajímavý je pak pohled i na největší trhy pro tyto druhy alternativních pohonů. Nejvíce se takových aut dnes prodá v Německu, to je zároveň největší evropský trh s novými automobily vůbec. Jenže zatímco v případě elektroaut mezi čtyři největší evropské trhy patří také Norsko (48.070 za letošek registrovaných elektrovozů), v případě plug-in hybridů tento severský ráj elektrického pohonu předstihly také Švédsko, Itálie nebo Belgie.
Naopak Česká republika platí v této oblasti za spíše menší trhy, což je způsobeno i minimálním finančním zvýhodněním takových aut. Za první pololetí roku 2021 bylo u nás registrováno 1.262 elektromobilů (+0,6 %) a 2.187 plug-in hybridů (+193,6 %), což je podobná úroveň jako u Maďarska nebo Řecka.
Evropský trh – největší trhy s plug-in hybridy v pololetí 2021 | ||
Stát | Registrace plug-in hybridů 1-6/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
Německo | 163.571 | +230,2 |
Francie | 71.785 | +255,4 |
Velká Británie | 58.207 | +196,9 |
Švédsko | 46.532 | +99,3 |
Itálie | 38.133 | +557,2 |
Belgie | 18.432 | +305,0 |
Norsko | 21.308 | +76,5 |
Španělsko | 19.127 | +243,7 |
Dánsko | 18.432 | +305,0 |
Nizozemí | 15.886 | +183,0 |
Finsko | 11.976 | +104,7 |
Švýcarsko | 10.356 | +134,8 |
CELKEM EU | 445.900 | +214,0 |
CELKEM Evropa | 537.212 | +200,4 |