Český trh s alternativními pohony v pololetí 2021: Bodují plug-in hybridy, růst hlásí LPG
Elektromobily si v Česku nadále drží jen zhruba procentní tržní podíl. Bodovaly však plug-in hybridy a rostl i zájem o LPG.
Alternativní pohony hrají v automobilovém průmyslu stále důležitější roli, spolu s tím, jak zpřísňují emisní normy, se pro automobilky stávají vlastně povinností. Jak se však ukazuje ve statistikách registrací, na českém trhu zůstávají opravdu jen alternativami. Nejvíce se dařilo mildhybridům a full-hybridům, a to hlavně kvůli expanzi nabídky první skupiny, tedy vozů s nejnižší úrovní elektrifikace.
Statistiky Svazu dovozců automobilů nerozlišují registrace mildhybridů a full-hybridů, dohromady každopádně tyto dvě skupiny vozů za první pololetí roku dosáhly na 8.876 registrací. To je více než dvojnásobek proti prvnímu pololetí roku 2020, což není způsobeno jen loňskými podmínkami, kdy byly prodeje silně ovlivněny pandemií koronaviru. Primárně za to může rozšíření nabídky takových aut, vždyť v roce 2019 (kdy byly prodeje vyšší než letos) bylo těchto hybridů registrováno podle SDA 3.543.
Naopak registrace elektromobilů stagnují, jsou na stejné úrovni jako před rokem – 1.262 registrovaných elektroaut je vlastně stejně jako loňských 1.254 elektrovozů. S ohledem na to, že se nabídka takových automobilů neustále rozšiřuje, to není moc dobrá zpráva o českém zájmu o tento druh vozidel. Na druhou stranu, odbyt letos silně ovlivňuje nedostatek polovodičů, který na počet registrací těchto aut mohl mít vliv.
Naopak plug-in hybridy, tedy hybridy s možností dobití akumulátoru externě ze zásuvky meziročně mohutně vyskočily, ze 745 registrací v prvním pololetí roku 2020 na 2.187 registrovaných kusů! Ještě v prvních šesti měsících roku 2019 přitom takové vozy dosáhly jen na 131 registrovaných kousků.
Podobně meziročně vzrostl zájem o vozy na LPG, a to i díky rozšíření nabídky Renaultu o tento pohon. Naopak CNG už dnes propagují jen některé značky koncernu VW Group, kvůli čemuž zájem o něj klesá.
Český trh – Počet registrací jednotlivých paliv | ||||
Pohon | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] | Registrace 1-6/2019 [ks] | Registrace 1-6/2018 [ks] |
Benzin | 67.480 | 59.771 | 87.489 | 92.409 |
Nafta | 28.819 | 26.500 | 34.231 | 45.514 |
CNG | 413 | 733 | 798 | 1401 |
LPG | 996 | 209 | 290 | 527 |
Elektro | 1262 | 1254 | 360 | 267 |
Hybrid (mild, full) | 8876 | 4117 | 3543 | 1648 |
Plug-in hybrid | 2187 | 745 | 131 | 165 |
Nejprodávanější elektrovozy
Od doby, co Škoda vstoupila do segmentu elektromobilů, v této oblasti na domácím trhu vládne. Platí to i letos, a to přestože 389 registrací Enyaqu iV není tolik co 595 registrovaných elektrických Citigoe iV před rokem. Mimochodem ještě letos se ve skladech našlo 72 těchto elektroprcků, což ze Citigoe iV udělalo čtvrtý nejžádanější elektromobil na trhu. Před něj se vedle Enyaqu iV dostaly ještě Hyundai Kona EV a Volkswagen ID.4, což naznačuje, že když chce český zákazník elektrovůz, je to zpravidla SUV.
Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle značek | |||
Poř. | Značka | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Škoda | 461 | 595 |
2. | Volkswagen | 159 | 29 |
3. | Tesla | 119 | 226 |
4. | Hyundai | 116 | 201 |
5. | Mercedes-Benz | 75 | 12 |
Co se týče pořadí značek, tak za domácí Škodou následují Volkswagen (159 registrovaných elektromobilů) a Tesla (119 registrací). Právě americký specialista na tento druh aut si meziročně pohoršil z 226 registrací, což může souviset s loňským příchodem Modelu 3 do Evropy a letošním čekáním na Model Y i rozšiřující se konkurencí.
Český trh – Nejprodávanější elektromobily podle modelů | |||
Poř. | Model | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Škoda Enyaq iv | 389 | 0 |
2. | Hyundai Kona EV | 96 | 72 |
3. | Volkswagen ID.4 | 94 | 0 |
4. | Škoda Citigoe iV | 72 | 595 |
5. | Volkswagen ID.3 | 60 | 0 |
6. | Renault Zoe | 46 | 37 |
7. | Mercedes-Benz EQC | 34 | 12 |
Nejprodávanější plug-in hybridy
Hybridy do zásuvky se snaží kombinovat to nejlepší z dvou světů, tichý elektropohon a dlouhý dojezd díky palivové nádrži, na což čeští zákazníci navzdory jejich vyšší ceně podle všeho slyší. Meziročně registrace takových aut mohutně vyskočily, a to hlavně příchodem plug-in hybridní verze aktuálně druhého nejžádanějšího modelu u nás, Škody Octavia. Ta za první pololetí eviduje rovných 500 plug-in hybridních kousků. Před rokem to nebyl ani jediný, protože takové deriváty teprve mířily na trh.
Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle značek | |||
Poř. | Značka | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Škoda | 774 | 429 |
2. | Mercedes-Benz | 280 | 11 |
3. | Seat | 255 | 0 |
4. | BMW | 170 | 81 |
5. | Volvo | 113 | 81 |
V této oblasti ale boduje také Mercedes-Benz, který je letos druhou nejžádanější značkou mezi plug-in hybridy u nás. Můžou za to i unikátní dieselové plug-in hybridy, které jiný výrobce dnes nenabízí. Třeba GLE má na svém kontě hned 127 takových kousků, k nimž musíme připočíst ještě 13 benzinových plug-in hybridů. Mezi nejprodávanější plug-in hybridy na trhu se pak dostala také Cupra Formentor s 64 registrovanými plug-in hybridy.
Český trh – Nejprodávanější plug-in hybridy podle modelů | |||
Poř. | Model | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 500 | 0 |
2. | Škoda Superb | 274 | 429 |
3. | Seat Leon | 246 | 0 |
4. | Mercedes-Benz GLE | 140 | 4 |
5. | BMW X5 | 75 | 30 |
6. | Cupra Formentor | 64 | 0 |
7. | Citroën C5 Aircross | 45 | 0 |
Nejprodávanější hybridy
Statistiky SDA bohužel nerozlišují full-hybridy a mildhybridy, a tak se v pořadí míchají oba tyto typy různé úrovně elektrifikace. V čele je každopádně Toyota, letitý propagátor full-hybridního pohonu, s 2.672 registrovanými full-hybridy. Může za to široká paleta takových aut, stejně jako jejich prodejní úspěchy, RAV4 i Corolla překonaly 800 registrovaných hybridů.
Český trh – Nejprodávanější full a mild hybridy podle značek | |||
Poř. | Značka | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Toyota | 2672 | 1743 |
2. | Ford | 1459 | 344 |
3. | Suzuki | 1199 | 628 |
4. | Mazda | 559 | 466 |
5. | Škoda | 518 | 0 |
Druhý je Ford s 1.459 hybridy, který naopak kombinuje různou úroveň elektrifikace, ve své nabídce má full-hybridy i mildhybridy. Nejúspěšnější z nich je mildhybridní Ford Puma se 701 registracemi. Třetí je pak Suzuki, které naopak zatím primárně sází na mildhybridy, prodeje full-hybridního Swace s technikou Toyoty Corolla se teprve u nás rozjedou. Podobně 518 registrovaných hybridních Škodovek připadá na mildhybridní Octavii.
Český trh – Nejprodávanější full a mild hybridy podle modelů | |||
Poř. | Model | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Toyota RAV4 | 866 | 459 |
2. | Toyota Corolla | 855 | 652 |
3. | Ford Puma | 701 | 125 |
4. | Škoda Octavia | 518 | 0 |
5. | Suzuki Vitara | 399 | 137 |
6. | Toyota C-HR | 390 | 341 |
7. | Toyota Yaris | 352 | 216 |
Nejprodávanější vozy na CNG
Mezi automobily na CNG jsou už delší dobu aktivní jen vybrané značky Volkswagen Group, což zájem o tento druh pohonu logicky ovlivňuje. Logicky je silná hlavně domácí Škoda (341 registrací), Seat a Volkswagen jsou lehce přes třicet kousků na stlačený zemní plyn.
Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle značek | |||
Poř. | Značka | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Škoda | 341 | 569 |
2. | Seat | 37 | 74 |
3. | Volkswagen | 35 | 85 |
Z toho vyplývá i pořadí nejžádanějších modelů na CNG. První se seřadily modely Škoda – Octavia, Scala a Kamiq.
Český trh – Nejprodávanější vozy na CNG podle modelů | |||
Poř. | Model | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 176 | 465 |
2. | Škoda Scala | 119 | 56 |
3. | Škoda Kamiq | 46 | 47 |
4. | Seat Ibiza | 26 | 20 |
5. | VW Caddy | 19 | 64 |
Nejprodávanější vozy na LPG
V oblasti aut na LPG je naopak dnes aktivní vlastně jen skupina Renault, a to hlavně prostřednictvím značky Dacia. Ta meziročně vyskočila ze 190 na 864 registrovaných aut na LPG. Opět bylo totiž k dispozici větší množství Dusterů na LPG, stejně jako Sandera, které na trh dorazilo v nové generaci.
Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle značek | |||
Poř. | Značka | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Dacia | 864 | 190 |
2. | Renault | 129 | 1 |
3. | Fiat | 3 | 18 |
Dacia tak je mezi vozy na LPG výrazněji úspěšnější než mateřský Renault. Ten má na svém kontě 96 „plynových“ Clií a 33 Capturů na LPG.
Český trh – Nejprodávanější vozy na LPG podle modelů | |||
Poř. | Model | Registrace 1-6/2021 [ks] | Registrace 1-6/2020 [ks] |
1. | Dacia Duster | 617 | 149 |
2. | Dacia Sandero | 245 | 13 |
3. | Renault Clio | 96 | 0 |
4. | Renault Captur | 33 | 1 |