Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily v zimě: Velký test ukázal pokles dojezdu až o polovinu. A vyvrátil jeden mýtus

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 24. 3. 2022 • 13:36
50
169
Zobrazit náhledy (50)
Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Grafika multimediálního systému je přehledná a po chvíli jízdy je displej, který se hned po startu zasekává, i rychlý. Menu klimatizace nám zase přijde zbytečně překomplikované. Volič jízdních režimů je skryt za volantem, takže není pořádně vidět a zároveň jinak než na něm nelze upravovat rekuperaci. Páčky pod volantem v ID.3 chybějí. Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Naše varianta je pouze čtyřmístná, za auto se stejnou technikou a pěti místy k sezení se připlácí 4000 Kč V interiéru už se setkáváme pouze s konektory USB typu C, ke kterým je potřeba si pořídit speciální kabel s tímto připojením na obou koncích Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S I přes uložení elektromotoru u zadní nápravy zbývá v kufru dostatek místa. Navíc má pravidelný tvar a rovné boky plus dvojitou podlahu, kde vozíme změť nabíjecích kabelů. Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Pod přední kapotou se volkswagenu na rozdíl od konkurence místo na další ukládací prostory nalézt nepodařilo Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Specifikem vozů na platformě MEB jsou zadní bubnové brzdy. Rozměr kol je u ID.3 od 18“ do 20“ (testovaný vůz). Volkswagen ID.3 Pro S Příplatkové vrcholné světlomety Matrix LED velmi dobře vykrývají okolní provoz a svítí daleko Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S Volkswagen ID.3 Pro S V zimních podmínkách dojezd klesl zhruba na 250 km, na typické 50kW nabíječce trvá dobití vybité baterie do plna kolem dvou hodin. Nejvyšší podporovaný výkon testované vrcholné verze Pro S je 125 kW. Měření na válcové zkušebně Měření na válcové zkušebně Průměrná spotřeba elektrické energie VW ID.3 Pro S Průměrná spotřeba elektrické energie VW ID.3 Pro S

Německá organizace ADAC porovnala dojezd několika elektromobilů v jarních a zimních teplotách. Kdo v tomto srovnání obstál nejlépe?

Nižší dojezd elektromobilů v zimních podmínkách není žádným tajemstvím. Hlavním důvodem je potřeba zahřát trakční baterii do optimálního teplotního okna, ve kterém ze sebe zvládne vydat „to nejlepší“. V praxi se bavíme o teplotách mezi 20 a 40 stupni Celsia, kdy složky akumulátoru fungují nejefektivněji. Při teplotách pod nulou je to obzvlášť výzva.

Na dojezd vzorku elektromobilů v různých podmínkách si posvítila německá organizace ADAC. Ta porovnala vzdálenost, kterou elektrické vozy ujedou na jedno nabití při +14 °C a -7 °C na modelech Fiat 500e, Renault Zoe, Hyundai Kona Electric, Ford Mustang Mach-E, Lexus UX300e, Nissan Leaf e+ a konečně VW ID.3. A výsledky jsou opravdu různorodé.

„Čím větší je baterie a čím nižší je venkovní teplota, tím více energie je potřeba. Obvykle se pokles dojezdu v chladném období pohybuje mezi 10 a 30 procenty, ale když je na krátkých cestách teplota pod nulou, může se dojezd snížit až o 50 procent,“ vysvětlují autoři testu.

Video se připravuje ...

Ti dále připomínají, že mimořádně důležitá je strategie vytápění akumulátoru. Tady mají paradoxně výhodu elektromobily s menší baterií, která se na optimální teplotu zahřeje za kratší čas. Šikovným pomocníkem v této problematice může být tepelné čerpadlo. Jak však ukazuje tabulka přiložená níže, ani to nemusí být zárukou účinnosti, pokud není celý balíček dobře sladěn.

„Například Volkswagen ID.3 spotřebovává po studeném startu obzvlášť velké množství energie. Tato zimní slabina ID.3 je všeobecně známa a jeho uživatelé očekávají aktualizaci softwaru se zlepšenou strategií vytápění,“ říkají dále členové ADAC. Jen připomeňme, že rozsáhlou aktualizaci softwaru pro vozy ID. avizoval VW před časem.

A jak probíhalo samotné testování? Německý ADAC se snažil simulovat situaci, kdy auto ráno aktivujete poté, co celou noc stálo venku. Následovala městská a příměstská trasa vycházející z jízdního cyklu Green NCAP. V tabulce níže můžete vidět, že nejmenší pokles dojezdu byl naměřenu u Fiatu 500e s menším akumulátorem, byť auto není vybaveno tepelným čerpadlem. Tady dojezd klesl o 25 %. Na opačném konci tabulky najdeme již zmiňované ID.3, kterému klesla vzdálenost na jedno nabití o rovnou polovinu.  Zatímco v jarních teplotách by elektrovůz zvládl 324 km, při sedmi stupních pod nulou už to bylo jen 162 km.

Test dojezdu elektromobilů v zimě (ADAC 2022)
Elektromobil Dojezd při +14 °C Dojezd při -7 °C Pokles dojezdu v % Tepelné čerpadlo v testu
Fiat 500e 244 km 182 km 25% Ne
Renault Zoe 351 km 244 km 30% Ano
Hyundai Kona Electric 215 km 147 km 32% Ne
Ford Mustang Mach-E 300 km 202 km 33% Ne
Lexus UX300e 224 km 141 km 37% Ne
Nissan Leaf e+ 332 km 210 km 37% Ano
VW ID.3 324 km 162 km 50% Ano

Vybije se elektromobil v dopravní zácpě?

Mezi oblíbené mýty o elektromobilech patří tvrzení, že uvíznete-li v dopravní zácpě – což vzhledem k zimním událostem na D1 z posledních let není úplně vyloučené - během chvilky zůstanete bez šťávy. To je samozřejmě hloupost a neplatí to ani při opravdu mrazivých podmínkách. I tomuto tématu se ADAC věnoval v samostatném testu. A ukázal, že elektromobil se zapnutým topením zvládne bez problému běžet několik hodin.

Že se jedná o fámu ukázali autoři testu na Renaultu Zoe a Volkswagenu e-Up, tedy malých městských elektromobilech. Tyto vozy zůstaly přes noc aktivní s vnitřní teplotou 22 stupňů Celsia, aktivním vyhříváním předních sedadel a zapnutými parkovacími světly. Noc následně přinesla mrazivé teploty od -9 do -14 °C. A výsledek? Po dvanácti hodinách zmizelo z baterie Zoe (52 kWh) asi 70 % kapacity, v případě e-Upu (32,3 kWh) to bylo o deset procent více. V praxi to znamená, že by za takových podmínek zvládl Renault stát zaseknutý v dopravní zácpě až 17 hodin, e-up o dvě hodiny méně. Až po takové době by řidič musel přemýšlet o odtahu.

Video se připravuje ...

Doporučujeme

Doporučujeme

Témata
Avatar - Barrichello
27. 3. 2022 13:14
Re: Studena sprcha...
bufík už měla Tatra 603 :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
27. 3. 2022 13:12
Re: Tlačenka
Máte ruské jádro na ruské palivo (TVEL/Rosatom) :-)

Jinak kámoš jel tedka v Německu, na jistém nejmenovaném letišti stojí 4 Ruslany Volga-Dněpr co dovezli do Německa "zboží".

Asi vyjimky ze sankcí, sranda vid :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
27. 3. 2022 13:10
Re: Tlačenka
Neostalinistický utopistický marxisto, zalez a neotravuj. Vem se za ruku s psychicky narušeným Haummuno-Kylie, s 25 fake účty (btw kolik ty tu máš fake účtů? pochlub se) a běžte se objímat.

Dokud si tu budou lidi lítat 10x ročně do Dubaje nebo na víkendy érem do Londýna, kupovat tuny cetek z alíku, ebay a wishe, který sem veze nákladní Boeing - ani ve snu mě nenapadne přestat jezdit V8. Mam 5x menší roční emise jak oni. Zejména s Chargerem na LPG, který má o 26% menší emise jak stejné auto jezdící na benzín.

OZE sou utopistický neostlainistický šmejd a proti zeleným bolševikům budeme bojovat za každou cenu a všemi prostředky. Už sem ti to tu psal před 5 lety, že trpíš ztrátou paměti je tvůj problém!!!
26. 3. 2022 13:22
Re: Tlačenka
Ruskej sasku.
Mame jadro.

https://www.hybrid.cz/…poradi-novy-web/
26. 3. 2022 09:58
Re: Tlačenka
Diky!

Je smutny, kdyz si tu majitele smradlavych aut s nejvyssimi emisemi neustale neco dokazuji.
Host vyhazuje vrchniho. :D

Budou tu kopat proti OZE, viz nize.
A krive obvinovat ze lzi.
U barika me to neprekvapuje...