Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektronické mýto v České republice - podrobné informace

Abarth
Abarth
Abarth
3 Fotogalerie
Diskuze (19)
Článek by vám měl přiblížit, jaké druhy mýtného můžete potkat v Evropě, jak bude celý systém elektronického mýta pracovat v ČR a co čeká řidiče vozidel s hmotností nad 12 t od ledna 2007.

Snad každý občan České republiky zaregistroval, že na dálnicích a rychlostních komunikacích vyrostly během letošního roku kovové konstrukce, brány pro elektronické mýto. Nechme stranou politickou scénu, byrokratické průtahy či soudní rozhodnutí a všechny ty peripetie, které s výstavbou souvisejí.

Druhy mýtného v Evropě

Výběrčí kabiny

V řadě zemí EU, např. Itálie, Španělsko nebo Francie, funguje dnes už zastaralý systém vybírání mýtného prostřednictvím kabin a zaměstnanců. Někde je možné vhodit přesný obnos do kasičky, v jiném případě musíte zaplatit mýtné obsluze, která vám vystaví účtenku a pustí vás přes závoru. Velkou nevýhodou je nutnost fyzické přítomnosti pracovníků v kabinách a ztráta času při nutnosti zastavit, zaplatit a následně pokračovat v jízdě. Celková propustnost dané komunikace klesne o 50-70 procent.

Výběr mýtného pomocí GSM/GPS

V sousedním Německu se velmi osvědčil systém přesné určení polohy pomocí systému GPS a přenosu dat přes mobilní síť GSM. Zpoplatněné komunikace jsou pokryty virtuální sítí platebních míst a motoristé musí mít ve voze zařízení OBU (On-Board Unit). Centrála podle OBU zjistí, kudy vozidlo projelo a podle toho určí i výši platby. Nevýhodou této varianty mohou být problémy s konektivitou během špatného počasí (silný déšť, husté sněžení) nebo přetížení komunikační sítě při velkém přenosu dat v dopravní špičce.

Pro řidiče, kteří jedou přes Německo výjimečně a koupení drahého zařízení OBU by bylo finančně neúnosné, je možné zajet k jednomu z řady platebních terminálů a koupit si průjezdní kartu s magnetickým proužkem, udávanou trasou a odhadovaných výpočtem času, jak dlouho bude průjezd trvat.

Technologie DSRC

Systém DSRC (Dedicated Short Range Communication), se kterým se setkáte např. v Rakousku, pracuje na principu mikrovlnné technologie. Každé vozidlo musí být vybaveno jednotkou GO BOX a zpoplatněné komunikace jsou osazeny přijímacími přístroji, které jsou na branách či mostech. Při průjezdu vozidla pod "mýtnou bránou" jsou zjištěná data posílána na centrálu, kde se vypočítá ujetá vzdálenost na zpoplatněných úsecích a z toho se určí výše platby.

Systém LSVA

Ve Švýcarsku je varianta mikrovlnné technologie DSRC, tzv. systém LSVA (Liestungsabhängige SchwerVerkehrsAbgabe). Vozidla jsou vybavena zařízením Tripon a platba se vypočítává na základě ujetých tunokilometrů, tedy počtu ujetých kilometrů a celkové hmotnosti auta. Ve Švýcarsku jsou takto zpoplatněny všechny silnice, takže nezáleží na tom, zda vozidlo jede po dálnici či malé horské komunikaci.

Elektronické mýto v ČR

Vláda ČR vyhlásila základní parametry tendru v červnu 2005. Tuto lukrativní státní zakázku nakonec vyhrála společnost Kapsch, která v první fázi (do 1.1.2007) vybuduje 171 mýtných bran za 22 miliard korun a stát díky tomu zpoplatní 950 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. Druhá fáze (do 1.7.2007) zpoplatnění silnic se má rozšířit o dalších více než 1 000 kilometrů a postavit by se mělo zhruba 400-500 mýtných bran.

V první fázi, kdo bude muset platit mýtné, budou vozidla s hmotností nad 12 tun. Později se plánuje rozšíření na všechna vozidla nad 3,5 t. Vláda zrušila návrh sedmi sazeb za každý ujetý kilometr (bral se ohled na dobu jízdy a typ silnice) a odsouhlasila jednotnou částku. Tato sazba se ale liší podle emisních tříd a počtu náprav (viz tab. č. 1). Po uplynutí jednoho roku se celý projekt vyhodnotí a na základě výsledků se platba zachová nebo určí nová částka na jeden kilometr.

Silnice zpoplatněné během v první fáze budou pracovat na systému DSRC. Vozidla budou muset mít nepřenosné zařízení nazvané premid, která bude obsahovat registrační údaje a základní informace o vozidle. Palubní jednotky premid a zákaznické služby systému elektronického mýtného jsou poskytovány na distribučních místech premid point umístěných na zpoplatněných komunikacích nebo v jejich blízkosti a dále na 14 kontaktních místech premid point umístěných většinou v krajských městech České republiky. O nejbližším distribučním místě premid point se dozvíte na bezplatné zákaznické lince 800 6986 29 (800 MYTO CZ).

Platby

Platby za mýtné bude možné dvěmi variantami: před vjezdem na zpoplatněnou komunikaci platbou předem (pre-pay) nebo po ujetí příslušné vzdálenosti (post-pay).

Varianta pre-pay je celkem jednoduchá, funguje na bázi vložením kreditu do jednotky premid, ze které se pak peníze odečítají. Při snížení zůstatku kreditu pod 600 Kč bude jednotka při průjezdu mýtnou stanicí akusticky signalizovat řidiči potřebu dobití kreditu. Účet (kredit) se dá dobíjet na určených místech v hotovosti, platební kartou nebo bankovním převodem.

Pro platby post-pay je nutné uzavřít písemnou smlouvu s provozovatelem elektronického mýtného systému, a to výhradně na kontaktních místech premid point. Na základě smlouvy jsou pak účtovány poplatky, které se hradí až po uplynutí dané doby.

Systém platby post-pay je možné doplnit o zajištění prostřednictvím bankovní záruky. V tomto případě se proti vratné kauci za uživatele zaručí banka, že uhradí závazky svého klienta a sama si pak bude nárokovat uhrazení částky po svém zákazníkovi. Obdobnou záruku, poskytují i vydavatelé platebních tankovacích karet.

Za jedno zařízení premid budete muset složit kauci 1 550 Kč. Nepoškozené palubní jednotky lze kdykoliv vrátit na libovolném distribučním nebo kontaktním místě premid point. Kauce a zůstatek kreditu budou vráceny vždy způsobem, kterým byly zaplaceny (karta, hotovost). Hotovost bude vrácena vždy pouze do výše 2500,-Kč. Vyšší částky v hotovosti budou vráceny na účet provozovatele vozidla na základě písemné žádosti.

Povinnosti a kontroly

Při instalaci palubní jednotky premid je vhodné postupovat podle přiložených pokynů. Místem pro umístění zařízení premid je dolní okraj čelního skla mezi středem vozidla a volantem. Za správné umístění je odpovědný řidič, který je také povinen kontrolovat funkčnost jednotky, správně nastavený počet náprav.

Zjištění jakékoliv nesrovnalosti je signalizováno palubní jednotkou premid řidiči, který má 5 hodin nebo 70 km jízdy na to, aby mohl zastavit místě premid point a problém vyřešit. V opačném případě bude informována mobilní kontrola a uživatel bude postižen. Pokud se bude jednat o chronického neplatiče, může se stát, že dané vozidlo bude na místě odstaveno až do vyřízení celého problému.

Druhá fáze

Jak už bylo naznačeno v úvodu článku, celý projekt výstavby je rozdělen na dvě části. V druhé fázi by se mely zpoplatnit i více než 1 000 km silnic I. třídy. Jízda po těchto komunikacích bude levnější, sazby ovlivněné emisními normami a počtem náprav naleznete v tabulce č. 2.

A co ostatní vozidla s hmotností pod 12 tun?

V roce 2007 budou osobní auta a jízdní soupravy s rozdělením na dvě kategorie: do 3,5 t a do 12 t stále používat dálniční známky. Ceny se dále dělí podle času (viz tab. 3). Na závěr jedno malé upozornění: platnost letošních dálničních známek končí k 31.12.2006.

Sazby mýtného pro dálnice a rychlostní silnice (tab. 1)
Emisní třída do Euro 2Emisní třída Euro 3 a vyšší
Počet náprav
234 a více234 a více
2,30 Kč3,70 Kč5,40 Kč1,70 Kč2,90 Kč4,20 Kč

Sazby mýtného pro silnice I. třídy (tab. 2)
Emisní třída do Euro 2Emisní třída Euro 3 a vyšší
Počet náprav
234 a více234 a více
1,10 Kč1,80 Kč2,60 Kč0,80 Kč1,40 Kč2,00 Kč

Cena dálničních známek pro rok 2007 (tab. 3)
Období \ Hmotnost vozidlado 3,5 t3,5-12 t
Jeden kalendářní rok900 Kč7 000 Kč
Jeden měsíc300 Kč1 750 Kč
Sedm dnů200 Kč650 Kč

Zdroj informací: , premid.cz, elektronickemyto.cz.

Vstoupit do diskuze (19)