Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Emise CO2 u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii

Diskuze (7)
Vážený průměr emisí CO2 u nových aut klesl loni nejvíce v dosavadní historii. Hodnota za rok 2009 je 145,9 g/km, přičemž 65 % aut bylo pod hranicí 130 g/km.

Data o průměru emisí CO2 u nových aut zveřejňuje agentura JATO Dynamics od roku 2003. Od té doby je z výsledků patrná tendence snižování emisí tohoto skleníkového plynu, která se v loňském roce ještě urychlila. Za sledované období klesl vážený průměr o 20 gramů na loňských 145,9 g/km. Polovina aut navíc spadá pod hranici 140 g/km, zatímco v roce 2003 to bylo 23 %.

Tento vývoj je důsledkem tří hlavních faktorů. Tím nejsamozřejmějším je snižování emisí u aut jako takových – zaváděním nových technologií, nahrazováním motorů stejně výkonnými ale méně objemnými, přechodem od automatických převodovek k dvouspojkovým a CVT nebo používáním pneumatik s nízkým valivým odporem u úsporných verzí se snižuje kombinovaná spotřeba a s tím klesají i emise CO2. K dalšímu snižování udávaných emisí CO2 vedou alternativní paliva, především E85 se zvýhodněním při přepočtu spotřeby paliva na CO2.

Také daňová politika má svůj vliv na snižování emisí CO2: ať už se jedná o přímé ovlivňování (spotřební daně na paliva), nebo regulaci trhu pomocí prodejních daní a silniční daně se sazbou závislou na emisích CO2. V České republice je tento faktor okrajový – chování zákazníků-fyzických osob ovlivňuje pouze velmi nepřímo sazba povinného ručení odvozená od zdvihového objemu motoru.

Třetím faktorem je šrotovné. Jeho vliv není zanedbatelný, ačkoliv je obtížně kvantifikovatelný – i na trzích bez šrotovného došlo v loňském roce k přesunu zájmu zákazníků na menší a úspornější modely aut. V mnoha zemích však byla možnost čerpání šrotovného výslovně omezena na úspornější modely nebo alternativní paliva, což zásadním způsobem změnilo preference části trhu.

Aktuální vývoj ukazuje, že automobilový trh jako celek s nejvyšší pravděpodobností vyhoví směrnici EU z roku 2008, která zavádí postupné snižování emisí CO2. V roce 2012 má být pod hranicí 130 g/km 65 % nových aut, tento požadavek byl splněn již v roce 2009. V roce 2013 má být pod touto hranicí průměr 75 % a v roce 2013 80 % a i tyto cíle momentálně vypadají reálně. V roce 2015 by pak pod 130 g/km měl klesnout vážený průměr emisí CO2 u všech nových aut.

Situaci může automobilkám ztížit záměr Evropské komise změnit měřící cyklus pro emise CO2. Ten současný byl naposledy významně aktualizován v roce 1996 a v posledních letech je kritizován za to, že naměřené hodnoty jsou ve srovnání s reálným provozem příliš nízké. Případné zpřísnění měřící metodiky ale samozřejmě ztíží automobilkám splnění stanovených limitů.

Diskuze (7)
12. 5. 2010 13:06
Re: Uspornost na papire
Moje rec, kdyz si chce clovek zajezdit (nemyslim tocit do cerveneho a brat zatacky pres rucku) jde jakakoliv papirova spotreba do haje. Kdyz se chce clovek tomu technicaku priblizit, uz to neni jizda. Ja bych navrhoval, at se veskera papirova spotreba zvedne o dva litry, clovek si zajedi, spotreba bude stejna a poku pojede ekorallye, bude clovek prijemne prekvapen. No jinak co se tyce problemu hluku, je to bohuzel trosku slozitejsi. U novostaveb jsou hlukove limity prisne jak svina, coz stavbu docela dooost prodrazuje. No a u stavajicich staveb neni jak spravce donutit k naprave, spravce nema penize, takze komu ten hluk vadi, at ty prachy sezene. Je to smutne, ale je to tak.
Dalsi problem je v urednikoi, kdyz si chce nekdo postavit barak na levne parcele u cesty, podmazne urednika, ten vyda stavebni povoleni, no jenze vlastnik si zacne logicky stezovat, ze tam ma hluk, ale ne to mel ten clovek myslet drive...
Avatar - Ricardo
12. 5. 2010 09:26
Re: Nutná změna
Automobilky vždy budou ladit motor a převodovku na testovací režim, ať bude postup měření jakýkoliv
12. 5. 2010 09:00
Re: Uspornost na papire
Musim s tebou souhlasit tak pred rokem jsem mel v ruce zajimavou rubriku mezi udavanou spotrebou a opravdovou v ramci redakcniho testu .
Bylo velmi zajimave videt, ze mezi cca. 10 ti vyrobci aut jen 2 se opravdu blizili spotrebe ktera byla v papirech ...

Bohuzel si pamatuju jen ze Citroen byl mezi nima jako ten kdo podvadi nejmin tu druhou znacku si bohuzel jiz nepamatuju.
Avatar - Slavek-TDM
12. 5. 2010 08:44
Re: Nutná změna
Souhlasim, viz muj prispevek nize.
Avatar - Slavek-TDM
12. 5. 2010 08:42
Uspornost na papire
Media jsou uzasna vec. Tak dlouho vam budou opakovat lez, az se z ni nakonec stane pravda. Auta jsou uspornejsi - aspon na papire. Ve skutecnosti zerou poslednich rekneme patnact let porad priblizne stejne, pokud maji priblizne stejnej vykon a jedou priblizne stejnou rychlosti (pravda, auticka se nam trochu nabubrela a ztloustla). Rozdily ve spotrebe jsou v radu procent a jedina vyjimka jsou nektere diesely, ktere maji zase jine nectnosti (prach/saze, NOx atd.). Ale ani tam to neplati, srovnejte treba starou rotacku TDI s novym CR. Je to skvelej tah od statniho/Euro aparatu. Udela se metodika, ktera vyhovuje levnejsim autum/motorum aby vypadaly ekologicky a hura je prodavat. Stat na spotrebni dani netrati ani Euro/Korunu/Zloty a uzivatel je spokojenej, jak je ohleduplnej k prirode. A kdyz uz mu auto tak "malo" zere, jezdi s nim pro kazdej prd. "Jedu na kolo/behat/bruslit" znamena vezmu auto a jedu k lesu a tam prezuju/presednu. Ekologie dostava na frak... Jedinej opravdu dobrej pocin je postupne snizovani opravdu skodlivych emisi. Ale CO2 podle meho nazoru mezi nimi nema co delat. Emisemi hluku pri jizde se normy zabyvaji jen okrajove a pritom je to vec, ktera lidi ve mestech s odpustenim s*re hned na prvnim miste (spolu s prachem). Snad mi admini muj kousavej prispevek nesmazou...