Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Emise CO<sub>2</sub> u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii

Emise CO2 u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii Zdroj: acz

Emise CO2 u nových automobilů loni klesaly nejrychleji v historii

Vážený průměr emisí CO2 u nových aut klesl loni nejvíce v dosavadní historii. Hodnota za rok 2009 je 145,9 g/km, přičemž 65 % aut bylo pod hranicí 130 g/km.

Data o průměru emisí CO2 u nových aut zveřejňuje agentura JATO Dynamics od roku 2003. Od té doby je z výsledků patrná tendence snižování emisí tohoto skleníkového plynu, která se v loňském roce ještě urychlila. Za sledované období klesl vážený průměr o 20 gramů na loňských 145,9 g/km. Polovina aut navíc spadá pod hranici 140 g/km, zatímco v roce 2003 to bylo 23 %.

Tento vývoj je důsledkem tří hlavních faktorů. Tím nejsamozřejmějším je snižování emisí u aut jako takových – zaváděním nových technologií, nahrazováním motorů stejně výkonnými ale méně objemnými, přechodem od automatických převodovek k dvouspojkovým a CVT nebo používáním pneumatik s nízkým valivým odporem u úsporných verzí se snižuje kombinovaná spotřeba a s tím klesají i emise CO2. K dalšímu snižování udávaných emisí CO2 vedou alternativní paliva, především E85 se zvýhodněním při přepočtu spotřeby paliva na CO2.

Také daňová politika má svůj vliv na snižování emisí CO2: ať už se jedná o přímé ovlivňování (spotřební daně na paliva), nebo regulaci trhu pomocí prodejních daní a silniční daně se sazbou závislou na emisích CO2. V České republice je tento faktor okrajový – chování zákazníků-fyzických osob ovlivňuje pouze velmi nepřímo sazba povinného ručení odvozená od zdvihového objemu motoru.

Třetím faktorem je šrotovné. Jeho vliv není zanedbatelný, ačkoliv je obtížně kvantifikovatelný – i na trzích bez šrotovného došlo v loňském roce k přesunu zájmu zákazníků na menší a úspornější modely aut. V mnoha zemích však byla možnost čerpání šrotovného výslovně omezena na úspornější modely nebo alternativní paliva, což zásadním způsobem změnilo preference části trhu.

Aktuální vývoj ukazuje, že automobilový trh jako celek s nejvyšší pravděpodobností vyhoví směrnici EU z roku 2008, která zavádí postupné snižování emisí CO2. V roce 2012 má být pod hranicí 130 g/km 65 % nových aut, tento požadavek byl splněn již v roce 2009. V roce 2013 má být pod touto hranicí průměr 75 % a v roce 2013 80 % a i tyto cíle momentálně vypadají reálně. V roce 2015 by pak pod 130 g/km měl klesnout vážený průměr emisí CO2 u všech nových aut.

Situaci může automobilkám ztížit záměr Evropské komise změnit měřící cyklus pro emise CO2. Ten současný byl naposledy významně aktualizován v roce 1996 a v posledních letech je kritizován za to, že naměřené hodnoty jsou ve srovnání s reálným provozem příliš nízké. Případné zpřísnění měřící metodiky ale samozřejmě ztíží automobilkám splnění stanovených limitů.