Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Emisní zóny v Německu: Méně aut, stále více prachu

David Bureš David Bureš 18. 1. 2012
33
Do center osmnácti německých měst nesmějí od 1. ledna 2012 starší automobily, předběžné výsledky však žádné zlepšení kvality ovzduší nenaznačují.

Ve vybraných německých městech byly na začátku letošního roku rozšířeny emisní zóny, navíc v některých z nich byla zpřísněna pravidla pro vjezd do nich. Jak ale podotýká německý autoklub ADAC, tyto zóny k lepšímu ovzduší v centrech měst nevedou.

Množství škodlivých látek v německých městech loni zkoumala Spolková agentura pro životní prostředí, výsledky jejího výzkumu budou zveřejněny na konci ledna. Podle předběžných zpráv od výzkumníků se však zjistilo, že se množství prachových částic v nízkoemisních zónách meziročně zvýšilo. Výsledky tak budou zřejmě důkazem pro fakt, že na koncentraci prachových částic ve vzduchu má doprava jen malý vliv, mnohem větší má totiž počasí, hlavně vítr a déšť. Samotné omezení dopravy tak neznamená zlepšení kvality ovzduší.

Kvalitu ovzduší v zavedených emisních zónách již v minulosti měřil ADAC, který k tomu použil data z lokálních meteorologických stanic. Výsledky pak byly porovnány s výsledky ve městech, kde k zavedení emisních zón nedošlo.

ADAC zjišťoval průměrnou změnu koncentrace oxidu dusičitého a drobných prachových částic s průměrem do 10 mikrometrů (PM10) mezi lety 2007 a 2008, kdy v Německu byly zavedeny první emisní zóny. Jejich koncentrace pak byla porovnávána mezi blízkými městy, která zóny zavedla, a která ne. Výsledky z Berlína (zde zóny jsou) byly srovnány s těmi z Postupimi, výsledky z Mannheimu (zóny jsou) s Karlsruhe a Ludwigshafenu, a konečně výsledky ze Stuttgartu (má zóny) a jeho blízkého okolí.

Pouze mezi Mannheimem a sousedícími městy Karlsruhe a Ludwigshafen byly naměřeny větší rozdíly. V Mannheimu meziročně klesla koncentrace NO2 o 5,32 % a PM10 o 11,92 %, zatímco v Karlsruhe a Ludwigshafen klesla koncentrace NO2 o 3,09 % a PM10 o 5,86 %.

V ostatních městech byly rozdíly minimální, v Postupimi dokonce koncentrace NO2 klesla o 6,64 %, zatímco v sousedním Berlíně „jen“ o 5,34 %. Německý autoklub ale upozorňoval i na možné odchylky v měření.

Jako řešení ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech ADAC doporučuje takzvanou zelenou vlnu, tedy synchronizování zelené na křižovatkách. Pokud vozidla jedou konstantní rychlostí, spotřebují méně paliva, než pokud zastavují na křižovatkách a poté se rozjíždějí. To samozřejmě vede i k vypouštění méně škodlivin, především oxidů dusíku.

Nejen němečtí řidiči by si měli dávat pozor na novou, obrovskou emisní zónu v Porúří. Ta zahrnuje třináct měst a rozprostírá se na ploše velké zhruba 850 km2. Dosavadní emisní zóny, které byly svým rozšířením spojeny dohromady, se rozkládaly na čtvrtinové ploše. Mnozí majitelé starých vozidel, kteří neobdrží emisní známku, tak už na zdejší silnice nemohou vyjet.

Navíc se už pracuje na dalším rozšiřování a zpřísňování pravidel. Od 1. července 2014 tu vznikne takzvaná zelená zóna. Do ní smí vjet pouze automobily se zelenou známkou. V případě vozů s dieselovým motorem to jsou jen takové, které splňují normu Euro 4 a výše. Benzinové automobily dostanou tuto známku, pokud splňují alespoň normu Euro 1.

Do center Stuttgartu, Frankfurtu nad Mohanem a Osnabrücku je od začátku roku povolen vjezd pouze automobilům se zelenou emisní známkou. Do zóny v Pleidelsheimu, která byla rozšířena i o sousední Ingersheim a Freiberg nad Neckarem, mohou pouze vozy se zelenou a žlutou známkou.

Do center 18 německých měst je od 1. ledna 2012 zakázán vjezd dieselovým automobilům s červenou emisní známkou, tedy takovým, které splňují pouze emisní normu Euro 2. Rozšíření zón vláda vysvětlila tím, že výzkumníci z Evropské unie naměřili v německých městech vyšší hodnoty emisních částic, než se dříve očekávalo. Pokud by zvýšená hodnota emisí přetrvávala, mohlo by za to Německo od EU dostat pokutu.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Anketa je padlá na hlavu
| 26. 4. 2012
Anketa se vždy zadává tak, aby byl jasný výsledek. Nekoukáš na Ano pane ministře?
Mají co chtěli
| 26. 4. 2012
To je jen mýtus, protože záleží na tom, jak to měříš. Pokud to bereš na litr, tak ano. Ale pokud to bereš na kila, tak ne.

Benzín: je 0,7-0,75 kg/litr energie 32 MJ/l, 46,4 MJ/kg
Nafta je 0,8-0,88 kg/litr energie 34 MJ/l, 42,5 MJ / kg
LPG je 0,55 kg/litr, energie 25.5 MJ/l, 46,1 MJ / kg

Takže - u benzínky se měří na litr, takže máš pravdu, ale fyzikové měří na kilo a pak pravdu nemáš. Co se týče peněženky, tak je nafta výhodnější. Vše ostatní hraje pro benzín a hlavně pro LPG.
Emisní zóny nefungují
| 19. 4. 2012
pekne, lepe bych to nenapsal..
Avatar - VDC
lamnda
| 6. 4. 2012
"Lamnda sonda" je jako co, automechaniku? >:D
Emisní zóny nefungují
| 1. 4. 2012
, ani na jednom místě se neosvědčily, tak je zavedeme pro jistotu úplně všude. Biopřísady do paliv jsou větší ekologickou zátěží než fosilní paliva, proto jich budeme přidávat ještě víc. Z nafty vzniká mnohem víc rakovinotvorného svinstva než z benzínu (pevné částice), proto je nafta méně zdaněna než benzín. Moderní motory s Euro6 tvoří mnohem menší a jedovatější pevné částice než motory staré, které ještě naftu tak dobře nerozpráší. Proto zakážeme vjezd do center měst autům se starými motory, auta s Euro6 tam vjet necháme. Filtr pevných částic zvyšuje spotřebu auta až o litr na 100 km a zachytí jen málo nebezpečné, velké pevné částice, ty malé a nebezpečné jím proletí, proto se teď montuje skoro do všech dieselů.

Napsal jsem něco špatně nebo prostě ti co nás vedou rozhodují proti veškeré logice?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku