Euro NCAP 2012: Isuzu D-Max – Čtyři hvězdy pro dvojče Chevroletu Colorado
Isuzu D-Max se nemůže pochlubit pěti hvězdami jako Ford Ranger testovaný podle loňských mírnějších požadavků Euro NCAP, ale stejně jako on dokazuje, že i v kategorii pick-upu se oproti jejich předchozím generacím zvyšuje bezpečnost doslova mílovými kroky.
Důkazem může být i rychlé srovnání se stejnojmenným předchůdcem. Isuzu D-Max totiž v roce 2008 získalo pouze dvě hvězdy na ochranu dospělých, z toho jedna byla přeškrtnutá a dvě hvězdy mělo za ochranu dětí. V případě chodců mělo tehdy Isuzu pouze jednu hvězdu.
Výsledky nového Isuzu D-Max, které je sesterským modelem Chevroletu Colorado, lze označit s ohledem na kategorii vozu i jeho předchozí generaci za velmi dobré. Prostoru pro zlepšení je zde samozřejmě mnohem více než u nových osobních vozů a jedná se především o ochranu dětí a chodců.
Předmětem testu bylo Isuzu D-Max Crew Cab, 2.5 diesel, s karosérií čtyřdvéřový pick-up s pohotovostní hmotností 1960 kg a volantem na pravé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka FAIR G0/1S, pro starší figurínu pak stejná autosedačka avšak s orientací ve směru jízdy (opět pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu).
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu hrudníku, kolen a nohou řidiče i spolujezdce.
crashtest isuzu euroncap novemodely pickup |
D-Max získal maximum bodů za ochranu v testu bočního nárazu.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 10,5 | 66% | 8 | 100% | 7,9 | 99% | 3,5 | 88% | 30 | 83% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín při čelním a bočním nárazu byla 18měsíčnímu dítěti poskytnuta pouze dostatečná ochrana krku a hrudníku, ochrana hrudníku 3letého dítěte byla dokonce vyhodnocena jako špatná.
Airbag spolujezdce nelze deaktivovat. V automobilu jsou na sluneční cloně umístěna jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 7,8 | 65% | 4 | 100% | 2 | 100% | 13,8 | 77% | - | - |
36 měsíční | 8 | 67% | 4 | 100% | 2 | 100% | 14 | 78% | - | - |
Vozidlo | - | 5 | 38% | |||||||
Ochrana dětí | - | 33 | 67% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla zhodnocena jako dobrá. Ochrana nohou v oblasti přední hrany kapoty, která může narazit do horní části nohou chodce, nabízí pouze špatnou ochranu.
V oblastech možného nárazu hlavy dospělého a dítěte poskytuje kapota špatnou nebo mezní ochranu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12,4 | 52% | 0 | 0% | 6 | 100% | 18 | 51% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Isuzu D-Max je systém elektronické stability, který splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední sedadla, ale ne pro zadní. Omezovač rychlosti není pro D-Max dostupný.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Isuzu D-Max má mezery především v ochraně nohou řidiče a polujezdce, v ochraně dětských cestujících a především pak v ochraně chodců. Díky těmto nedostatkům dosáhl v testech Euro NCAP jen na 4 hvězdy.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 30 | 83% | 32,8 | 67% | 18 | 51% | 5 | 71% | 72% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |