Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Maserati Ghibli – Ochrání posádku i chodce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Nový sedan vyšší střední třídy od automobilky s trojzubcem ve znaku dosáhl v testech Euro NCAP kvalitních výsledků a zaslouženě si odváží pět hvězd.

Maserati s modelem Ghibli nově vstupuje do vyšší střední třídy a italský čtyřdveřový sedan předvedl, že svým konkurentům se vyrovná nejen dynamickými vlastnosti, ale i úrovní bezpečí poskytovaného cestujícím. V případě ochrany chodců je dokonce překonává a získává za tuto kategorii jedno z doposud nejvyšších hodnocení.

Předmětem testu bylo Maserati Ghibli Diesel 3.0 TDS s karosérií čtyřdveřový sedan, pohotovostní hmotností 1875 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Peg-Pérego Primo Viaggio SL se základnou ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Fair G-0/1 se základnou ISOFIX (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) s orientací také proti směru jízdy.

crashtest maserati euroncap novemodely premioveznacky vyssistredni crashtest maserati euroncap novemodely premioveznacky vyssistredni

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Maserati poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenána dostatečná ochrana hrudníku, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,597%8100%7,999%2,973%3495%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získalo Maserati maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3 letého dítěte. Obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, ale řidič nemá dostatečně dobrý přehled o jeho stavu.

Štítek s varováním před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce bez předchozího vypnutí airbagu není v interiéru vozu pevně umístěn.

Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen, lze nainstalovat.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí24100%338%1275%3979%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získal maximální počet bodů. Přední hrana kapoty získala za ochranu pánevní oblasti chodců také maximum bodů. Kapota poskytuje smíšeně dobrou nebo dostatečnou ochranu, v oblasti základny čelního skla a A-sloupků špatnou ochranu.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců14,862%6100%6100%2774%

Asistenční systémy

Běžným vybavením Maserati Ghibli je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP. Standardem je i připomínání zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti splňuje požadavky Euro NCAP na daný typ zařízení.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy1,3130%3100%3100%781%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Maserati Ghibli dosáhlo mezi vozy testovanými v tomto roce jednoho z nejvyšších výsledků. Je snad jediným vozem, který kdy získal maximální počet bodů za ochranu chodců v kategorii přední hrany kapoty.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3495%3979%2774%781%86%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2013Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Avatar - euro89
29. 11. 2013 18:44
Re: Premie
V případě, že chodec bude mít v noci na sobě reflexní oblečení, půjde po správné straně vozovky a nepůjde zrovna středem silnice, je riziko nějakého sražení malé. V opačném případě mě nezajímá jak dopadne, neboť nebudu na vině a s dobrým právníkem mi nedají ani spoluvinu.
29. 11. 2013 13:01
Re: Premie
I za ublížení na zdraví ti hrozí odnětí svobody.
29. 11. 2013 12:38
JASNO
A místy polojasno..
Tak aby nebyly pochybnosti. Ta poznámka na BMW právě byla s ohledem na to, že si to mělo BMW pohlídat u auta převážně zaměřeného na jízdu po městě.

Jinak u Maserati právě je to o to cenější, že u v podstatě "snobského" auta mají tuto záležitost vychytanou a řadí to právě to auto zase o něco výš...

Thats all.
Avatar - eLzyx
29. 11. 2013 09:39
Re: Premie
to sice ano, ale je rozdíl jestli si rozkřápne makovici o tvrdý plech, nebo se relativně měkce zaboří do hliníkové kapoty, nebo v nejlepším případě dopadne na airbag (Volvo V40).
Tím nechci říct, že to vždy pomůže, ale razit tezi "koupím si schválně auto, které je k chodcům podle testů nejméně šetrné" aneb "co je mi do nich" se může hrubě vymstít i řidiči vozu.
EDIT: ad IIHS - jako volvista tyhle testy velmi dobře znám. Tam se potvrzuje kdo jak navrhuje auta. Jestli řeší bezpečnost komplexně, nebo se zaměřuje jen na testy euroncap.
Avatar - Vaeden
29. 11. 2013 09:23
Re: Premie
Do toho chodce narazí kus železa tak jako tak.. ty hvězdy jsou zavádějící a ještě ke všemu od Euroncap... ze zásady na jejich crash nekoukám pač to je lež... mrkněte na IIHS co dělaj za crashe a kolik novejch aut tam propadlo až na dno...