Euro NCAP 2013: Maserati Ghibli – Ochrání posádku i chodce
Maserati s modelem Ghibli nově vstupuje do vyšší střední třídy a italský čtyřdveřový sedan předvedl, že svým konkurentům se vyrovná nejen dynamickými vlastnosti, ale i úrovní bezpečí poskytovaného cestujícím. V případě ochrany chodců je dokonce překonává a získává za tuto kategorii jedno z doposud nejvyšších hodnocení.
Předmětem testu bylo Maserati Ghibli Diesel 3.0 TDS s karosérií čtyřdveřový sedan, pohotovostní hmotností 1875 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Peg-Pérego Primo Viaggio SL se základnou ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Fair G-0/1 se základnou ISOFIX (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) s orientací také proti směru jízdy.
crashtest maserati euroncap novemodely premioveznacky vyssistredni
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Maserati poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenána dostatečná ochrana hrudníku, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,5 | 97% | 8 | 100% | 7,9 | 99% | 2,9 | 73% | 34 | 95% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získalo Maserati maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3 letého dítěte. Obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, ale řidič nemá dostatečně dobrý přehled o jeho stavu.
Štítek s varováním před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce bez předchozího vypnutí airbagu není v interiéru vozu pevně umístěn.
Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen, lze nainstalovat.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 24 | 100% | 3 | 38% | 12 | 75% | 39 | 79% |
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získal maximální počet bodů. Přední hrana kapoty získala za ochranu pánevní oblasti chodců také maximum bodů. Kapota poskytuje smíšeně dobrou nebo dostatečnou ochranu, v oblasti základny čelního skla a A-sloupků špatnou ochranu.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14,8 | 62% | 6 | 100% | 6 | 100% | 27 | 74% |
Asistenční systémy
Běžným vybavením Maserati Ghibli je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP. Standardem je i připomínání zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti splňuje požadavky Euro NCAP na daný typ zařízení.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Maserati Ghibli dosáhlo mezi vozy testovanými v tomto roce jednoho z nejvyšších výsledků. Je snad jediným vozem, který kdy získal maximální počet bodů za ochranu chodců v kategorii přední hrany kapoty.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 95% | 39 | 79% | 27 | 74% | 7 | 81% | 86% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |