Euro NCAP 2013: Opel Adam – Jedna hvězda chybí
Za konečným výsledkem v podobě čtyř hvězd stojí u Opelu Adam především problémy s instalací dětských autosedaček. Prostor pro zlepšení je jako u většiny současných vozů v oblasti ochrany chodců, zatímco v kategoriích ochrany cestujících a asistenčních systémů předvedl Adam dobré výsledky.
Předmětem testu byl Opel Adam 1.4 Twinport Ecotec v provedení Jam, s karosérií třídvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1067 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována po směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka FAIR G0/1, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací po směru jízdy.
crashtest opel euroncap novemodely malevozy
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu stehen a kolen cestujících řidiče i spolujezdce. Opel poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých rozměrů sedících v různých pozicích. Automobil získal maximum bodů za dobrou ochranu řidiče a spolujezdce.
Při testu bočního nárazu byla dobrá ochrana všech částí těla kromě hrudníku, jehož ochrana je dostatečná. Při nárazu na sloup ukázaly údaje z figuríny malou ochranu hrudníku a dobrou ochranu všech ostatních částí těla cestujících.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,5 | 91% | 7,9 | 99% | 6,6 | 83% | 2,5 | 63% | 31 | 87% |
Ochrana dětí
Obě figuríny seděly po směru jízdy. Pohyb hlavy figurín dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný, ale na základě údajů o zpomalení hrudníku bylo z hodnocení ubráno několik bodů. Při bočním nárazu byly obě figuríny dobře ochráněny sedačkami před kontaktem s interiérem vozu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Dětské autosedačky skupiny II/III nelze správně nainstalovat na zadní sedačky, jinak lze nainstalovat všechny sedačky, pro které byl automobil navržen. Vozy s Vin starším než W0L0MAP08E6000067 obsahují v manuálu odlišnou informaci o umístění dětských autosedaček skupiny II/III na přední sedadlo.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 20,9 | 87% | 5 | 63% | 9,5 | 59% | 35 | 72% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje většinou dobrou ochranu, ale na rozích vozu špatnou.
Plocha kapoty, na kterou může narazit hlava dítěte poskytuje smíšeně dobrou, dostatečnou a mezní ochranu. Čelní sklo poskytuje dobrou ochranu vyšším chodcům, ale špatnou v oblasti sloupků a dolního okraje okna.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 13,6 | 57% | 4 | 67% | 6 | 100% | 24 | 65% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Opelu Adam je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, stejně jako připomínání zapnutí pásu pro přední a zadní sedadla a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Největším problémem se po testech jeví uchycení dětské sedačky pro větší děti a nedostatky v ochraně chodců.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 87% | 35 | 72% | 24 | 65% | 7 | 81% | 79% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |