Euro NCAP 2015: Renault Kadjar – Pět hvězd pro francouzský Qashqai
Renault se v posledních patnácti letech řadí k výrobcům, kteří se naplno věnují zvyšování aktivní i pasivní bezpečnosti svých vozů, což se odráží i ve výsledcích dosažených v testech Euro NCAP.
Jejich nejnovějším absolventem ze stáje francouzské automobilky je nový crossover Kadjar, který je od roku 2001 již sedmnáctým Renaultem s plným počtem hvězd.
Předmětem testu byl Renault Kadjar 1.5 dCi s výbavou ZEN a pohotovostní hmotností 1420 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro 18-měsíční dítě instalována proti směru jízdy autosedačka Römer BabySafe se základnou ISOFIX a pro tříleté dítě Römer Duo Plus po směru jízdy.
crashtest renault euroncap novemodely video crossover
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během částečného čelního nárazu stabilní. V oblasti ochrany řidiče získal Kadjar maximální počet bodů, v ochraně spolujezdce ztratil pouze zlomek bodu za dostatečnou ochranu hrudníku. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Renault dokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při čelním nárazu celou šířkou vozu byla ochrana všech důležitých částí těla řidiče dobrá a vůz získal opět maximum bodů. Ochrana hrudníku cestujících na zadních sedadlech byla mezní, ochrana ostatních částí těla dobrá.
Při testu bočního nárazu i bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash), geometrie zadních sedadel ukazuje na dobrou ochranu při tomto druhu nárazu.
Systém autonomního brzdění není standardním vybavením Renaultu Kadjar a proto nebyl hodnocen.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 7,9 | 7,6 | 16 | 2,4 | 0 | 0% | 33,9 | 89% |
Ochrana dětí
Kadjar získal maximální počet bodů za ochranu 18 měsíčního dítěte při čelním a bočním nárazu. Ochrana tříletého dítěte byla rovněž dobrá až na velkou tažnou sílu působící na krk dítěte.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit. Vozy s VIN starším než VF1RFE00X53586729 mají nepatrně odlišné polstrování a umístění zámku bezpečnostního pásu.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 11 | 5 | 12 | 40,0 | 81% |
Ochrana chodců
Nárazník získal plný počet bodů za ochranu nohou chodců. Ochrana pánevní oblasti chodců byla ve všech testovaných oblastech nejhůře dostatečná.
Kapota poskytuje ochranu převážně dostatečnou s oblastí dobré ochrany ve středu kapoty a špatnou v oblasti čelního skla a A sloupků.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 15,2 | 5,8 | 6 | 27,0 | 74% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Renaultu Kadjar je ESC, připomínání nezapnutých pásů pro přední i zadní sedadla.
Systém autonomního brždění je součástí volitelné výbavy a nepředpokládá se, že by jím byla vybavena většina prodaných vozů, proto nebyl hodnocen.
Dalším bezpečnostním systémem ve volitelné výbavě, u kterého se naopak předpokládá jeho velký prodej, je omezovač rychlosti, který používá kameru k informování řidiče o povolené rychlosti a řidič tak může okamžitě změnit nastavení systému.
Dále byl hodnocen systém varování před opuštěním pruhu, kterým bude dle předpokladu rovněž vybavena většina vozů Renault Kadjar.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 2,3 | 3 | 3 | 1 | 0 | 9,3 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Renault Kadjar si velmi dobře vedl v ochraně dětských cestující a dobrých výsledků dosáhl i v kategoriích ochrany dospělých cestujících a asistenčních systémů. Nejvíce prostoru pro zdokonalení je v oblasti ochrany chodců.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 89% | 40 | 81% | 27 | 74% | 9 | 71% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |