Euro NCAP 2017: Mazda CX-5 – Skyactiv a Kodo opět s pěti hvězdami
Mazda CX-5 druhé generace jde ve stopách té první nejen svým designem a technikou, ale rovněž i výsledky v testech Euro NCAP.
Mazda CX-5 ve své první generaci v roce 2011 do sériové produkce přinesla designový styl Kodo a moderní technologie zaměřené na snížení spotřeby, souhrnně označované Skyactiv. Testů Euro NCAP se zúčastnila na jaře roku 2012 a získala v nich plný počet pěti hvězd.
Druhá generace modelu CX-5 se představila koncem loňského roku a na evropský trh vstoupila letos na jaře. Podobně jako první generace i ona získala v testech Euro NCAP plný počet hvězd, i když s poněkud horším hodnocením v kategorii asistenčních systémů.
Předmětem testu byla Mazda CX-5 Sports-Line s pětidvéřovou karoserií SUV a pohotovostní hmotností 1645 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední i zadní sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění pro nízké i vysoké rychlosti s detekcí chodců a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer KidFix XP a pro desetileté rovněž Römer KidFix XP.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou nebo dostatečnou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Mazda CX-5 prokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče i figuríny spolujezdce na zadním sedadle vyhodnocena jako dobrá s výjimkou hrudníků obou figurín, u nichž je uvedena dostatečná ochrana.
Při bočním nárazu i nárazu bokem na sloup byla ochrana všech kritických oblastí těla dobrá a Mazda CX-5 v těchto testech získala maximální počet bodů.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Mazda CX-5 je standardně vybavena systémem automatického nouzového brzdění, jehož funkci při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu označuje Euro NCAP za dobrou. Při všech testovaných rychlostech bylo tímto systémem zabráněno kolizi.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,4 | 7,5 | 16 | 2,6 | 3 | 36,5 | 95% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá s výjimkou krční páteře, u níž je uvedeno hodnocení, že je špatná. U figuríny šestiletého dítěte byla při tomto typu nárazu ochrana dobrá až na hrudník, u nějž je uvedeno, že byla mezní.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Euro NCAP uvádí, že by neměly být v nové generaci CX-5 používány některé dětské univerzální zádržné systémy na sedadle předního spolujezdce a prostředním zadním sedadle. Všechny testované dětské zádržné systémy bylo možné správně instalovat na zadní krajní sedadla.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12,9 | 8 | 8 | 10,5 | 39,4 | 80% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že je většinou špatná, jen v prostoru mezi kraji a středem jsou místa s dobrou nebo dostatečnou ochranou.
Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců může detekovat nejen chodce, ale i další vozidla. Během testů Euro NCAP fungoval dobře a získal téměř plný počet bodů.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 18,9 | 2 | 6 | 5,9 | 32,8 | 78% |
Asistenční systémy
Mazda CX-5 má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dobrý. Téměř ve všech testovaných rychlostech dokázal zabránit kolizi a v případech, v nichž se to nepovedlo, zmírnil následky nehody.
Systém sledování jízdního pruhu nebyl součástí standardní výbavy a není zahrnut v hodnocení.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 0 | 2,6 | 7,1 | 59% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Mazda CX-5 druhé generace dosáhla v testech Euro NCAP dobrých výsledků v ochraně dospělých i dětských cestujících a rovněž v ochraně chodců, i když zde má podobně jako řada dalších automobilů prostor ke zlepšení.
Hodnocení v kategorii asistenčních systémů pak snižuje systém sledování jízdních pruhů, který není součástí standardní výbavy.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 37 | 95% | 39,4 | 80% | 33 | 78% | 7 | 59% | 81% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |