Euro NCAP 2017: Subaru Impreza – Poprvé s plným počtem hvězd
Subaru Impreza bylo organizací Euro NCAP poprvé testováno v roce 2009 a tehdy získalo čtyři hvězdy. Absenci páté hvězdy tehdy zapříčilo chybějící připomínání zapnutí bezpečnostního pásu pro sedadlo spolujezdce.
V případě aktuální generace se Impreza do jisté míry dělí o pětihvězdičkové hodnocení s modelem XV, který je z ní odvozen. Organizace Euro NCAP uvádí, že tyto modely jsou strukturálně identické a zásadní rozdíl mezi nimi představuje světlá i celková výška. Proto byly u modelu Impreza provedeny pouze ty testy, jejichž výsledky může ovlivňovat právě zmíněná výška. V konečném hodnocení se pak tyto testy projevují prakticky jen v kategorii ochrany chodců.
Předmětem testu bylo Subaru Impreza 2.0i-S EyeSight s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1462 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti a rovněž systémem sledování jízdních pruhů.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer KidFix XP a pro desetileté dítě sedačka Graco Junior.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou nebo dostatečnou ochranu všech kritických částí těl řidiče i spolujezdce. Subaru prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče dobrá, zatímco u spolujezdce na zadním sedadle byla ochrana hrudníku dostatečná a došlo k podklouznutí jeho pánve pod bezpečnostním pásem.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá a Subaru získalo maximální počet bodů.
V náročnějším testu s bočním nárazem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče vyhodnocena jako dostatečná a u ostatních částí jeho těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz zabránil srážkám.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 7,8 | 6,8 | 15,8 | 2,4 | 3 | 35,8 | 94% | |||
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá až na krk, kde byla ochrana dostatečná. U figuríny šestiletého dítěte byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako dostatečná, zatímco u krku i hlavy jako dobrá.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana všech kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana dětí | 15 | 8 | 9 | 12 | 44,0 | 89% | |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků karoserie, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že je na řadě míst dobrá, ale na rozdíl od modelu XV jsou zde i místa, kde je vysloveně špatná a to v oblastech mezi maskou chladiče a hlavními světlomety.
Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana chodců | 19,6 | 3,8 | 6 | 5,3 | 34,6 | 82% | |
Asistenční systémy
Subaru XV je standardně vybaveno systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Systém sledování jízdních pruhu upozorňuje řidiče, když vozidlo vyjede bez spuštění ukazatele směru mimo svůj jízdní pruh a jemně pomáhá upravit směr jízdy.
Systém automatického nouzového brzdění v testech provedených při dálničních rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
| - | body | body | body | body | body | % | |
| Asistenční systémy | 0 | 3 | 2,7 | 2,6 | 8,3 | 68% | |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Subaru Impreza dosáhlo v testech organizace Euro NCAP dobrých výsledků v ochraně dospělých i dětských cestujících.
Dobré výsledky pak předvedl tento zástupce značky Subaru i v kategorii asistenčních systémů, kde jeho hodnocení snižuje absence omezovače rychlosti.
V případě ochrany chodců dochází u modelu Impreza oproti XV k mírnému zhoršení, za nímž stojí výsledky testů zaměřených na ochranu pánve chodce.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 36 | 94% | 44 | 89% | 35 | 82% | 8,3 | 68% | 85% |
| Počet hvězd | ***** | ||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |


























