Euro NCAP 2017: Volkswagen Polo – Pět hvězd pro šestou generaci
Volkswagen Polo se testů Euro NCAP poprvé účastnil v roce 1997 a odvezl si tehdy tři hvězdy. Následně v letech 2000 a 2002 došlo na čtyřhvězdičkové hodnocení.
Plný počet hvězd získal Volkswagen Polo poprvé v roce 2009 ve své páté generaci a nyní dosáhl na plný počet hvězd ve své nejnovější podobě znovu. Navíc v kategoriích ochrany dospělých cestujících a chodců si v hodnocení polepšil.
Předmětem testu byl Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1071 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté i desetileté dítě použita sedačka Römer KidFix XP.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Ochrana hrudníku byla dostatečná u řidiče a dobrá u spolujezdce. Volkswagen Polo prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče i spolujezdce na zadním sedadle hodnocena jako dobrá. Výjimkou je hrudník figuríny cestujícího na zadním sedadle, u nějž je uvedena dostatečná ochrana.
crashtest vw euroncap novemodely video malevozy |
Volkswagen Polo v obou bočních nárazových testech předvedl dobrou ochranu řidiče a získal maximální počet bodů.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Volkswagen Polo v testech Euro NCAP měl ve standardní výbavě systém automatického nouzového brzdění, který ve všech zkoušených rychlostech odpovídajících městskému provozu zabránil nárazu.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,6 | 7,8 | 16 | 2,4 | 3 | 36,8 | 96% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana hrudníků i hlav obou figurín dětských cestujících dobrá, ale v případě krčních páteří je uvedena u desetiletého dítěte mezní ochrana a u šestiletého dítěte dostatečná ochrana.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dětí | 15 | 8 | 7 | 12 | 42,0 | 85% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, ale podél hrany s čelním oknem a v okolí A sloupků je hodnocena jako slabá a špatná.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že je převážně dobrá a zhruba v oblastech nad hlavními světlomety mezní.
Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při testech fungoval dobře. Kolizím dokázal zabránit nebo výrazně přispěl ke zmírnění jejich následků.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana chodců | 15,9 | 4,8 | 6 | 5,2 | 31,9 | 76% |
Asistenční systémy
Volkswagen Polo má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Systém automatického nouzového brzdění, který je rovněž součástí standardní výbavy předvedl v testech provedených při dálničních rychlostech podobně pozitivně hodnocené výsledky jako v nízkých rychlostech.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 0 | 2,7 | 7,2 | 59% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Volkswagen Polo dosáhl v testech Euro NCAP dobrých výsledků v ochraně dospělých i dětských cestujících.
V kategorii ochrany chodců předvedl rovněž slušné výsledky, i když podobně jako u většinou dnešních automobilů zde jeho hodnocení snižuje špatná ochrana v oblasti A sloupků karoserie.
Hodnocení v kategorii asistenčních systémů snižovala absence systému sledování jízdních pruhů ve standardní výbavě.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 37 | 96% | 42 | 85% | 32 | 76% | 7 | 59% | 82% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |