Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2019: Škoda Octavia – Pět hvězd nejen za dobrou ochranu posádky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Škoda Octavia se v testech organizace Euro NCAP předvedla jako bezpečný automobil a úspěšně navázala na předchozí generaci. 

Škoda Octavia je již devatenáctým zástupcem mladoboleslavské značky v testech organizace Euro NCAP a v pořadí jejím již čtrnáctým vozem s pětihvězdičkovým hodnocením. První vozem s pěti hvězdami byl v roce 2006 model Roomster a od roku 2008 nebylo automobilům značky Škoda uděleno jiné než pětihvězdičkové hodnocení.

Modelová řada Octavia se testů organizace Euro NCAP účastnila poprvé prostřednictvím své první generace v roce 2001 a získala tehdy čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících. V roce 2004 tento výsledek zopakovala druhá generace a v roce 2013 pak třetí generace dosáhla jako první Octavia ne pětihvězdičkové hodnocení, které nyní získala i nejnovější generace.  

Předmětem testu byla Škoda Octavia 1.5 TSI Ambition s pětidvéřovou karoserií typu kombi a pohotovostní hmotností 1313 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla, systém automatického nouzového brzdění, omezovač rychlosti a systém sledování jízdních pruhů.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Ochrana řidiče byla v případě jeho levé holeně a hrudníku dostačující a u ostatních částí těla dobrá. Ochrana spolujezdce na přední sedadle byla dobrá a dostačující.

Při čelním nárazu celou přídí vozu byla ochrana vyhodnocena jako dostačující u hrudníku řidiče, resp. mezní u spolujezdce na zadním sedadle, zatímco u ostatních sledovaných částí jejich těl byla dobrá.

Euro NCAP 2019: Škoda Octavia Euro NCAP 2019: Škoda Octavia

Při bočním nárazu byla ochrana řidiče dobrá a Škoda Octavia v tomto testu získala maximální počet bodů. Při nárazu bokem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče hodnocena jako mezní a u ostatních sledovaných části těla figuríny byla ochrana dobrá.

Euro NCAP 2019: Kategorie 1 - Ochrana dospělých 
Test Čelní - deformace Čelní - celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem      
Jednotky body body body body body body %      
Ochrana dospělých 7,3 7,3 15,1 1,6 4 35,3 92%      

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny šestiletého dítěte dobrá, ale u figuríny desetiletého dítěte byla ochrana krku hodnocena jako mezní. Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských cestujících dobrá a Škoda Octavia zde získala maximum bodů.  

Euro NCAP 2019: Kategorie 2 - Ochrana dětí 
Test Čelní náraz Boční náraz Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana dětí 15,2 8 8 12 43,2 88%

Ochrana chodců

Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem dobrou ochranu ve své středu a dostačující až mezní po svém obvodu. Tradičně problematickou oblast představuje okolí A sloupků, které je hodnoceno jako nedostatečné.  

V případě ochrany pánve chodců uvádí Euro NCAP, že byla dobrá s výjimkou prostoru nad hlavními světlomety, kde byla nedostačující, zatímco nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu v celé své šířce.

Euro NCAP 2019: Kategorie 3 - Ochrana chodců 
Test Hlava Pánev Nohy AEB Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana chodců 16 4,8 6 8,7 35,5 73%

Asistenční systémy

Škoda Octavia má ve své výbavě systém automatického nouzového brzdění, který v rychlostech typických pro městský i dálniční provoz fungoval a rozpoznával cyklisty i chodce. Ve většině zkoušených situací byl schopen zabránit nehodě nebo snížit rychlost a zmenšit tím následky kolize.

Euro NCAP 2019: Kategorie 4 - Asistenční systémy 
  Omezovač rychl. Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem
  body body body body body %
Asistenční systémy 1,3 3 3,5 2,5 10,3 79%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Škoda Octavia dosáhla v testech Euro NCAP na plný počet hvězd bez výraznějších nedostatků, ale má jistý prostor pro zlepšení v oblasti ochrany chodců i asistenčních systémů.  

Euro NCAP 2019 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 35 92% 43,2 88% 36 73% 10,3 79% 85%
Počet hvězd * * * * *

Video se připravuje ...

Zdroj: Euro NCAP

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

4. 12. 2019 23:40
Pro nejprodávanější škodovku za cenu 636.900 korun mohl být
U takhle drahé Octavie 637 tis. korun bych předpokládal, že nabídne jako protiplnění mimo jiné i úplně špičkovou bezpečnost, t.j. ochrana při čelním střetu 96% jako tomu je u Kamiqu. A místo toho je 4. generace Octavie postavená tak, aby splnila povinnost hodnocení v EURO NCAP 5 hvězd bez další přidané hodnoty pro kupujícího....