Euro NCAP vs. Seat: Aféra připomínač bezpečnostních pásů

Respektované sdružení Euro NCAP v tiskové zprávě vydané minulý týden kritizovalo Seat za záměr vypustit připomínač bezpečnostních pásů ze standardní výbavy. Seat obvinění popírá.
Respektované sdružení Euro NCAP v tiskové zprávě vydané minulý týden kritizovalo Seat za záměr vypustit připomínač bezpečnostních pásů ze standardní výbavy. V tiskové zprávě bylo mimo jiné uvedeno: "Leon byl v listopadu 2005 oceněn čtyřmi hvězdami za ochranu cestujících, v době kdy byl připomínač součástí standardní výbavy vozu. Mnohé bezpečnostní systémy fungují pouze v případě, že cestující jsou připoutáni bezpečnostními pásy a výzkumy prokazují, že lidé v autech spíše použijí bezpečnostní pás tam, kde jsou na jeho přítomnost upozorněni." Pro úplnost dodáváme, že Leon by čtyři hvězdy získal i v případě, že by neobdržel dva body za přítomnost připomínačů.
Šéf Euro NCAP Claes Tingvall řekl, “Je to první případ, kdy vidíme, že výrobce odstranil bezpečnostní prvek z výbavy po tom, co se uskutečnil test Euro NCAP... Odstraněním připomínačů učinil Seat krok zpět v oblasti bezpečnosti... Brzy bychom rádi viděli, že Seat upřednostňuje bezpečnost před ekonomickými úvahami."
Poslední věta je zřejmě narážkou na dnes již běžnou redukci standardní výbavy s přibývajícím věkem modelu. Při uvedení na trh se obvykle výrobci chlubí širokou škálou prvků za které není třeba připlácet, ale postupem času v tichosti nepodstatné ale i důležité prvky vyřazují ze standardu nebo nahrazují levnějšími řešeními. Zákazníci obvykle na tyto změny nepříjdou, pokud se na ně nezaměří podrobným srovnáním jednotlivých provedení modelových ročníků.
Automobilka Seat zareagovala na výtku Euro NCAP krátkým prohlášením, ve kterém obvinění popírá. Sdělení je jednoduché: "Žádný Seat Leon, který je vyroben v automobilce v Martorellu není dodán bez připomínače zapnutí bezpečnostních pásů, který je součastí standardní výbavy."