Evropský trh v březnu 2014: Většina trhů rostla, Fiat 500 v top ten
Evropský trh s novými automobily se zřejmě definitivně oklepal z prodejní krize, prodeje aut už rostou na většině zdejších trhů. Výsledkem je, že se během března na starém kontinentu prodalo 1.476.318 nových vozů, o 9,3 procenta více než před rokem. Vyplývá to ze statistik společnosti JATO Dynamics.
JATO počítá evropské prodeje na základě prodejních statistik z 30 zemí Evropy, z EU mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, naopak ze států mimo ni jsou zde zařazena data ze Švýcarska, Norska, Islandu a Srbska. V březnu vzrostly meziročně prodeje aut ve 24 zemích, pokles byl zaznamenán například v Rakousku (-4,4 %), Švýcarsku (-9,7 %) nebo Nizozemí (-17,6 %). Na nizozemském trhu však prodeje klesly především kvůli zdejšímu zvýšení daní, které proběhlo na začátku roku.
Rostoucí prodeje znamenaly, že všech deset nejlepších značek dosáhlo nárůstu prodejů. Renault si díky úspěchu Capturu dokonce polepšil o 21,6 %. Nejmenší růst vykázal první Volkswagen, i tak mu proti loňskému březnu vzrostly prodeje o 4,7 %.
V top ten se tentokrát objevil Nissan, který i díky úspěchu Notu obsadil devátou pozici. V únoru osmý Fiat tak vypadl z nejlepší desítky. Citroën pak spadl z únorového sedmého místa na desáté.
Ze značek mimo top ten si JATO všímá úspěchu Dacie. Díky zájmu zákazníků o Sandero a Logan vzrostly meziročně prodeje rumunské značky v prvním čtvrtletí roku o 42 %. Dařilo se také Mazdě, Škodě nebo Seatu.
Evropský trh – registrace nových aut podle značek | |||||
Poř. | Značka | Prodeje v 3/2014 [ks] | Meziroční změna [%] | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | Volkswagen | 164.304 | 4,70% | 392.857 | 3,70% |
2. | Ford | 126.101 | 12,60% | 253.167 | 10,80% |
3. | Opel/Vauxhall | 113.303 | 13,90% | 225.300 | 7,90% |
4. | Renault | 95.206 | 21,60% | 215.140 | 10,80% |
5. | Peugeot | 85.918 | 11,60% | 207.681 | 9,40% |
6. | Audi | 82.090 | 7,40% | 184.733 | 8,60% |
7. | BMW | 77.666 | 9,60% | 168.681 | 6,20% |
8. | Mercedes-Benz | 71.489 | 6,70% | 157.645 | 3,90% |
9. | Nissan | 66.163 | 14,90% | 130.057 | 6,70% |
10. | Citroën | 66.067 | 7,40% | 162.970 | 4,10% |
Nejprodávanějším modelem v Evropě stále je VW Golf. Ten si proti loňskému březnu polepšil o výrazných 14 %, větší nárůst z top ten zaznamenal pouze desátý Fiat 500 s meziročním nárůstem o 23 %. Retro Ital tentokrát dopadl lépe než jeho sourozenec – Panda.
Do nejlepší desítky se tentokrát probojoval Opel Astra, díky velkému zájmu britských zákazníků skončil mezi modely devátý. Důvodem úspěchu mohl být vedle lehkého omlazení také fakt, že Astra je novým autem za rozumnou cenu v oblíbeném pořadu Top Gear. Opel Corsa se pak vyšvihl na třetí místo, přestože jeho prodeje poklesly o 0,1 %.
Škoda Octavia se naopak do nejprodávanější desítky nedostala, začátek roku je však pro ni přesto nebývale úspěšný. V prvním čtvrtletí letošního roku si meziročně polepšila o ohromných 38,5 %, nárůst je z velké části způsoben tím, že před rokem se teprve rozbíhala výroba třetí generace Octavie. Spolu s Audi A3 (dokonce +50,5 %) tak Octavia patří mezi modely s největším nárůstem prodejů za toto období.
Evropský trh – registrace nových aut podle modelů | |||||
Poř. | Model | Prodeje v 3/2014 [ks] | Meziroční změna [%] | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | VW Golf | 56.042 | 14,10% | 129.599 | 15,30% |
2. | Ford Fiesta | 44.491 | 6,90% | 85.639 | 10,10% |
3. | Opel/Vauxhall Corsa | 33.563 | -0,10% | 64.591 | 1,60% |
4. | Renault Clio | 32.434 | 2,80% | 74.473 | -1,20% |
5. | Ford Focus | 30.743 | 6,20% | 61.170 | -0,20% |
6. | VW Polo | 30.716 | 8,00% | 73.576 | 6,80% |
7. | Nissan Qashqai | 27.843 | -4,50% | 53.773 | -13,10% |
8. | Peugeot 208 | 26.211 | -7,00% | 62.275 | -7,00% |
9. | Opel/Vauxhall Astra | 24.016 | 8,00% | 46.224 | -10,30% |
10. | Fiat 500 | 21.990 | 23,10% | 46.572 | 19,50% |
- | CELKEM: | 1.476.318 | 9,30% | 3.331.087 | 7,20% |