Evropský trh v lednu 2016: VW se propadl o 4%, Fiat naopak vzrostl o 14 %
V průběhu letošního ledna se na evropských trzích prodalo 1.093.565 osobních automobilů, což je o 6,3 procenta více než před rokem. Většině automobilek prodeje rostly, třeba Volkswagen a Nissan ale zaznamenaly pokles. Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Prodeje nových aut na starém kontinentu rostou už 29 měsíců v řadě. Oproti prosinci 2015 se prodejní růst zpomalil, v posledním roce loňského roku totiž prodeje nových aut vzrostly o bezmála 16 %. Růst za celý rok 2015 činil 9,2 %.
ACEA eviduje statistiky 30 evropských států. K 27 státům Evropské unie přidává i prodeje ve vybraných státech Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) – z Islandu, Norska a Švýcarska. Ve statistikách jsou tudíž zahrnuta prodejní čísla většiny důležitých evropských trhů, chybí ale třeba Ukrajina nebo Rusko.
Lídrem trhu s přehledem zůstává značka Volkswagen, která v minulém měsíci prodala v Evropě 128.345 aut. Německý výrobce ale zaznamenal pád prodejů, a to o rovná čtyři procenta. Otázkou je, nakolik výsledky Volkswagenu ovlivnily následky kauzy Dieselgate, protože skandálem rovněž postižené značky Audi a Škoda v lednu rostly.
Druhé místo jako obvykle obsadil Ford, stupně vítězů však tentokrát uzavírá Opel (na britském trhu fungující jako Vauxhall), který o tuto pozici dlouhodobě bojuje s Renaultem. Jak Ford, tak Opel těžily z výrazného růstu prodejů – první si polepšil o 11,4 %, druhý zaznamenal ještě o procento vyšší růst.
Výrazně rostlo také šesté Audi (+14 %) nebo devátý Fiat (+13,9 %). Z menších výrobců je potřeba zmínit úspěchy Mazdy (+33,5 %), Land Roveru (+36,8 %), Hondy (+42,8 %) nebo Jaguaru (+160 %).
Nejlepší desítku tentokrát uzavírá Toyota, která v lednu na starém kontinentu prodala 48.978 aut, o 1,7 % více než před rokem. Škoda byla tentokrát jedenáctá, 47.166 prodaných automobilů je o šest procent více než před rokem.
Evropský trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1/2016 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Volkswagen | 128.345 | -4,0 | 11,7 |
2. | Ford | 77.180 | +11,4 | 7,1 |
3. | Opel/Vauxhall | 71.612 | +12,4 | 6,5 |
4. | Renault | 67.187 | +1,5 | 6,1 |
5. | Peugeot | 65.845 | +3,2 | 6,0 |
6. | Audi | 62.432 | +14,0 | 5,7 |
7. | Mercedes-Benz | 56.902 | +9,8 | 5,2 |
8. | BMW | 54.876 | +5,8 | 5,0 |
9. | Fiat | 54.087 | +13,9 | 4,9 |
10. | Toyota | 48.978 | +1,7 | 4,5 |
11. | Škoda | 47.166 | +6,0 | 4,3 |
12. | Citroën | 42.879 | +4,3 | 3,9 |
13. | Nissan | 42.183 | -4,6 | 3,9 |
14. | Hyundai | 36.160 | +9,1 | 3,3 |
15. | Dacia | 30.740 | -0,1 | 2,8 |
- | CELKEM | 1.093.565 | +6,3 | - |
Pokud se zaměříme na jednotlivé koncerny, tak samozřejmě nejvýše je Volkswagen Group. Jeho značky na starém kontinentu během ledna prodaly 265.697 aut, o procento více než před 12 měsíci. Mírný růst byl zaznamenán díky úspěchům Audi a Škody, naopak Volkswagenu, Seatu nebo Porsche prodeje klesly.
Druhá je aliance Renault-Nissan, jejíž prodeje však mírně klesly o 0,7 %. Jedná se o jediný pokles prodejů mezi deseti největšími koncerny na starém kontinentu. Top ten koncernů uzavírá Toyota, což dokazuje, že největší automobilka světa těží z úspěchů na jiných kontinentech, než je Evropa.
Evropský trh – registrace nových aut podle koncernů | ||||
Poř. | Koncern | Prodeje v 1/2016 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | VW Group | 265.697 | +1,0 | 24,3 |
2. | Renault-Nissan | 140.110 | -0,7 | 12,9 |
3. | PSA | 114.352 | +3,7 | 10,5 |
4. | Ford | 77.180 | +11,4 | 7,1 |
5. | FCA Group | 72.646 | +14,5 | 6,6 |
6. | General Motors | 71.706 | +11,9 | 6,6 |
7. | BMW Group | 66.154 | +4,8 | 6,0 |
8. | Hyundai-Kia | 65.462 | +10,7 | 6,0 |
9. | Daimler | 63.832 | +9,4 | 5,8 |
10. | Toyota Group | 52.579 | +2,2 | 4,8 |
- | CELKEM | 1.093.565 | +6,3 | - |