Evropský trh v listopadu 2012: Vede Golf, Clio je už třetí
Evropský trh i nadále bojuje s klesajícím odbytem. Během jedenáctého měsíce letošního roku se na starém kontinentu prodalo 970.393 nových aut, což je o rovných 10 % méně než před rokem. Vyplývá to z údajů JATO Dynamics.
Volkswagen Golf bez problémů získal další vavříny i přes listopadový začátek prodeje nové generace, který zpravidla znamená zpoždění dodávek. V případě Volkswagenu ale nic takového nehrozí. Aktuálně si našel 35.453 zákazníků, což ovšem hovoří o poklesu 6,5 %. Na druhém místě skončil Ford Fiesta, který zvolilo 25.336 klientů. To značí naopak nárůst o 4,3 %. Žádný jiný model kromě Peugeotu 208 si z první desítky ve srovnání s listopadem nepolepšil. „Dvěstěosmičku“ však nelze počítat, neboť její prodej před rokem startoval. Fiesta si drží své pozice díky úspěchům „doma“, tedy v Británii a Německu. Je mimochodem posledním vozem, který dokázal Golf porazit. Úspěšnější než stálice z Wolfsburgu byl malý zástupce modrého oválu v dubnu 2010.
Bodovalo i Clio díky příchodu čtvrté generace, to překročilo hranici 22 tisíc kusů 22.133). Stačilo mu to na pomyslný bronz, byť oproti loňským výsledkům druhé a třetí řady spadlo o 3,2 %. V Top 10 se drží také nejoblíbenější SUV, či chcete-li crossover Nissan Qashqai. Naopak v ní tentokrát nenajdeme v říjnu devátou Pandu od Fiatu. Po moderním prckovi není zdaleka taková poptávka jako po předchůdci, který ještě úplně neskončil. Třetí generace nepatří nejlevnější a přibyla jí navíc konkurence, zejména Volkswagenu Up! se vede velmi dobře.
Statistiky JATO zmiňují úspěchy celého segmentu SUV střední velikosti včetně Audi Q3, Kie Sportage, Range Roveru Evoque, Opelu Antara a Volkswagenu Tiguan. Zlepšila se například i Kia Cee'd a Mercedes-Benz třídy B. Naopak menší třídě A se díky generační výměně moc nedaří, mimořádně nízká čísla hlásí mimo Itálii také Fiat Bravo a dva zástupci Renaultu: sedany Fluence a Latitude.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v listopadu 2012 | |||||
Pořadí | Model | 11/2012 [ks] | 11/2011 [ks] | Změna [%] | 1-11/2012 [ks] |
1. | VOLKSWAGEN GOLF | 35 473 | 37 959 | -6,5% | 408 412 |
2. | FORD FIESTA | 25 336 | 24 289 | 4,3% | 289 553 |
3. | RENAULT CLIO | 22 133 | 22 871 | -3,2% | 225 287 |
4. | VOLKSWAGEN POLO | 21 596 | 28 877 | -25,2% | 269 000 |
5. | OPEL/VAUXHALL CORSA | 20 100 | 24 250 | -17,1% | 249 596 |
6. | OPEL/VAUXHALL ASTRA | 19 392 | 22 444 | -13,6% | 216 802 |
7. | FORD FOCUS | 18 799 | 19 863 | -5,4% | 226 378 |
8. | PEUGEOT 208 | 18 358 | 184 | 9877,2% | - |
9. | NISSAN QASHQAI | 15 852 | 16 653 | -4,8% | 193 695 |
10. | VOLKSWAGEN PASSAT | 15 827 | 20 300 | -22,0% | 182 194 |
- | Celkem | 970 393 | 1 078 248 | -10,0% | 11 712 132 |
Značkám vévodí Volkswagen, byť si meziročně oproti listopadu pohoršil o 4,4 %. Daří se luxusním značkám, BMW a Mercedes-Benz meziročně zvýšily své prodeje o 3,9 %, respektive jediné procento, Audi se tolik nevedlo. Nejhůře je na tom Renault s pádem o 27,8 %, následují jej Citroën, Peugeot, Opel a Ford. Mimo Top 10 vykazují černá čísla ještě Hyundai, Kia, Land
Rover, Subaru, Jeep a Jaguar.
Z pětice největších evropských trhů odbyt výrazně roste jen ve Velké Británii, kde se v listopadu prodalo 149.191 nových aut, o 11,3 % více než loni. Od ledna si pak mimochodem Ostrovy polepšily o 5,4 % Největším trhem nadále zůstává Německo s 259.846 kusy (-3,5 %). Třetí je Francie (144,6 tisíce, ale s poklesem o 19,2 %) Situace zůstává neslavná ve dvou dalších zemích geograficky spadajících do jižní Evropy. V Itálii prodeje spadly o rovných dvacet procent, ve Španělsku pak o podobných 19,8 %.
Analytická společnost JATO Dynamics do svých statistik započítává výsledky z 30 evropských zemí. Z Evropské unie mezi nimi nejsou Bulharsko a Malta, naopak ze států mimo ni jsou zařazena data ze Švýcarska, Norska, Islandu, Chorvatska a Srbska.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek v listopadu 2012 | |||||
Pořadí | Značka | 11/2012 [ks] | 11/2011 [ks] | Změna [%] | 1-11/2012 [ks] |
1. | VOLKSWAGEN | 130 446 | 136 495 | -4,4% | 1 511 226 |
2. | FORD | 72 687 | 81 936 | -11,3% | 896 530 |
3. | OPEL/VAUXHALL | 65 357 | 74 195 | -11,9% | 783 431 |
4. | RENAULT | 64 126 | 88 827 | -27,8% | 758 440 |
5. | PEUGEOT | 57 358 | 65 472 | -12,4% | 743 367 |
6. | AUDI | 56 440 | 57 858 | -2,5% | 665 215 |
7. | BMW | 54 716 | 52 664 | 3,9% | 587 091 |
8. | MERCEDES-BENZ | 50 596 | 50 113 | 1,0% | 552 850 |
9. | CITROËN | 48 523 | 60 176 | -19,4% | 632 252 |
10. | FIAT | 44 656 | 48 468 | -7,9% | 544 616 |
- | Celkem | 970 393 | 1 078 248 | -10,0% | 11 712 132 |