Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v prvním pololetí 2010: Pořadí modelů, značek a zemí

Aleš Dragoun
Diskuze (157)
V prvním pololetí dominoval evropskému trhu mezi modely Volkswagen Golf. Výrobci z Wolfsburgu patří také prvenství mezi značkami a rovněž jeho domovské země byla největší v objemu a podílu.

Je tu ale několik důležitých ale... Za šest měsíců letošního roku se prodalo dle dat společnosti JATO přes 7,45 milionu nových osobních automobilů v 27 evropských zemích, které tato organizace sleduje. Oproti situaci před rokem to znamená +1,1 %, respektive nárůst ze 7,37 milionu. Situace vypadá optimisticky, v prosinci ale nemusí být tak růžová, hlavně vzhledem k propadu německého trhu, ke kterému se ještě dostaneme. Pro úplnost dodejme, že zveřejňované statistiky se netýkají užitkových vozů kategorie N1.

Golf stále neohrožen

Na pozici nejprodávanějšího modelu se neohroženě drží Volkswagen Golf, který skončil těsně pod 275 tisíci exempláři. Fiesta obsadila druhé místo, ale se ztrátou bezmála 37 tisíc vozů, byť jí stále náleží první příčka mezi malými auty, Golf je lídrem nižší střední třídy. Bez zajímavosti není ani to, že oba vedoucí modely oproti loňsku ztratily (Golf necelých pět procent, Fiesta 2,4 %). Bronzové Clio má totiž přesně opačný výsledek: +33,7 % a takřka 194 tisíc aut na kontě. Nárůst o takřka 50 tisíc registrací je opravdu velký.

Se čtvrtou příčkou se zatím musel spokojit druhý zástupce Volkswagenu, menší řada Polo, ale i tak získal 24 %. Top 5 uzavírá Corsa, nových Opelů a Vauxhallů jezdí po evropských silnicích 177 tisíc. Nemůžeme ovšem pominout ten fakt, že loni jich bylo ještě o 2,5 % více. Nutno navíc dodat, že JATO zveřejňuje nejprodávanějších deset modelů každý měsíc, takže data zřejmě úplně neodpovídají skutečnému pořadí, pouze kusy jsou celkové od ledna. V žebříčku tak chybí například Ford Focus, či Fiat Panda. Naopak se zde nachází Citroën C3. Druhá generace malého vajíčka s dvojitým šípem zvedla prodeje o více než polovinu!

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v prvním pololetí 2010
Pořadí Model 1-6/2010 1-6/2009 Změna [%] Tržní podíl
1. VOLKSWAGEN GOLF 274 922 288 598 -4,7% 3,69%
2. FORD FIESTA 237 930 243 787 -2,4% 3,19%
3. RENAULT CLIO 193 908 145 015 33,7% 2,60%
4. VOLKSWAGEN POLO 191 437 154 417 24,0% 2,57%
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 177 204 181 683 -2,5% 2,38%
6. PEUGEOT 207 174 399 193 534 -9,9% 2,34%
7. OPEL/VAUXHALL ASTRA 164 724 137 500 19,8% 2,21%
8. FIAT PUNTO 151 338 171 078 -11,5% 2,03%
9. RENAULT MÉGANE 143 819 110 433 30,2% 1,93%
10. CITROËN C3 127 947 83 033 54,1% 1,72%
- Celkem 7 453 752 7 373 813 1,1% 100,00%

Renault získává, Fiat ztrácí

Také mezi výrobci patří pomyslná zlatá medaile dvěma véčkům z Wolfsburgu. Volkswagen se jako jediný dostal přes deset procent podílu. Druhý je Renault, který sice navýšil svoje počty o více než 22 %, ale na evropskou jedničku ztrácí skoro 200 tisíc aut. Druhou nejúspěšnější francouzskou automobilku předstihl Ford, na Renault mu chybí navíc pouhé 2 tisíce registrací (635,6 tis., -4,8 %). Peugeot je tedy čtvrtý, ziskem 11 % je ovšem hned za Renaultem.

Nejvíce ztratil z velkých hráčů Fiat (těsně přes 10 %) a je šestý za evropskou větví GM. Za sedmým Citroënem následují luxusní německé značky v pořadí Audi, BMW a Mercedes-Benz. O pořadí automobilek platí to samé, co o modelech, data jsou za půlrok, pořadí do jisté míry červnové. Ale tady je určitě relevantnější, neboť japonská Toyota nejlepší desítku opustila již před časem.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek v prvním pololetí 2010
Pořadí Značka 1-6/2010 1-6/2009 Změna [%] Tržní podíl
1. VOLKSWAGEN 834 377 844 415 -1,2% 11,19%
2. RENAULT 637 683 521 542 22,3% 8,56%
3. FORD 635 664 667 709 -4,8% 8,53%
4. PEUGEOT 558 382 502 568 11,1% 7,49%
5. OPEL/VAUXHALL 532 610 557 440 -4,5% 7,15%
6. FIAT 487 430 542 782 -10,2% 6,54%
7. CITROËN 466 976 439 847 6,2% 6,26%
8. AUDI 330 601 326 887 1,1% 4,44%
9. BMW 311 518 288 803 7,9% 4,18%
10. MERCEDES-BENZ 299 070 302 029 -1,0% 4,01%
- Celkem 7 453 752 7 373 813 1,1% 100,00%

Německý pád

Hitparádu zemí vede Německo, ale jeho pád se prohlubuje, -28,7 % hovoří jasnou řečí, překonávají jej pouze trpaslíci typu Slovenska a Maďarska, ti jsou ale z globálního hlediska nevýznamní. U našich západních sousedů našlo nové majitele o 590 tisíc vozů méně! Ti, kteří v prvním pololetí roku 2009 chtěli nové auto, využili šrotovné. Státní dotace ovšem vyschly a ostatní Němci nemají o obnovu vozového parku zas až takový zájem, nebo ji prostě nepotřebují.

Kontrastní s německým jsou ostatní velké trhy, jmenovitě francouzský, italský, britský a španělský. Itálie sice přepustila loňskou druhou příčku zemi galského kohouta, všechny země do jedné si ale polepšily. Španělsko dokonce o 40 %, to už je z nejhoršího venku, jak se zdá. Zisk kolem poloviny mají dále například Portugalsko, Irsko a Norsko, perličkou v této statistice je první místo Islandu. Přece jen významnější Švédsko zaznamenalo rovněž velký skok o takřka 35 %.

Registrace automobilů v Evropě podle zemí – první pololetí 2010
Pořadí Značka 1-6/2010 1-6/2009 Změna [%] Tržní podíl
1. NĚMECKO 1 468 787 2 059 405 -28,7% 19,71%
2. FRANCIE 1 212 436 1 131 315 7,2% 16,27%
3. ITÁLIE 1 168 078 1 135 819 2,8% 15,67%
4. VELKÁ BRITÁNIE 1 108 662 924 955 19,9% 14,87%
5. ŠPANĚLSKO 605 156 432 955 39,8% 8,12%
6. BELGIE 320 203 273 205 17,2% 4,30%
7. NIZOZEMÍ 270 568 220 262 22,8% 3,63%
8. RAKOUSKO 169 676 166 017 2,2% 2,28%
9. POLSKO 159 000 169 845 -6,4% 2,13%
10. ŠVÝCARSKO 143 046 133 393 7,2% 1,92%
11. ŠVÉDSKO 138 079 102 794 34,3% 1,85%
12. PORTUGALSKO 106 992 73 095 46,4% 1,44%
13. ŘECKO 97 732 113 661 -14,0% 1,31%
14. ČESKÁ REPUBLIKA 89 026 79 232 12,4% 1,19%
15. DÁNSKO 70 687 54 782 29,0% 0,95%
16. IRSKO 67 934 46 711 45,4% 0,91%
17. FINSKO 62 436 52 086 19,9% 0,84%
18. NORSKO 61 969 41 747 48,4% 0,83%
19. SLOVINSKO 32 403 29 446 10,0% 0,43%
20. LUCEMBURSKO 29 677 24 393 21,7% 0,40%
21. SLOVENSKO 29 522 45 728 -35,4% 0,40%
22. MAĎARSKO 21 681 40 067 -45,9% 0,29%
23. KYPR 7 313 8 478 -13,7% 0,10%
24. ESTONSKO 4 853 5 725 -15,2% 0,07%
25. LITVA 3 277 4 312 -24,0% 0,04%
26. LOTYŠSKO 2 634 3 110 -15,3% 0,04%
27. ISLAND 1 925 1 275 51,0% 0,03%
- Celkem Evropa 7 453 752 7 373 813 1,1% 100,00%

Česká republika je čtrnáctá, našince může těšit, že v Čechách, na Moravě a části Slezska za prvních šest měsíců roku 2010 prodalo o 9,8 tisíce nových osobních aut více (89 místo 79,2 tis.), což znamená +12,4 %.

Krátký měsíční přehled

Pro pořádek zmiňme ještě alespoň červnové pořadí modelů a značek. Na prvních místech v obou přehledech se neodehrála žádná změna, ale zajímavější jsou příčky pod těmi prvními. Standardně se daří Renaultu, ovšem překvapil Opel, který získal pomyslný bronz mezi výrobci. Corsa byla v modelech druhá a Astra čtvrtá, vklínily se tak mezi Golf a Polo. Spíše bychom ale měli napsat Vauxhall, neboť nemalou měrou se na tomto úspěchu podílel britský trh.

Na druhou stranu je ale pravdou, že právě mezi Astrou, pátým Cliem a až šestou (!) Fiestou byly rozdíly opravdu minimální. Například Clio a Fiestu dělilo pouhých 45 registrací, což je v evropském měřítku nevídané.

Na závěr ještě celoevropský výsledek ve srovnání s červnem 2009: trhu se nedařilo tak jako od ledna, ztratil 6,5 %. V konkrétnějších číslech se propadl z 1,457 na 1,363 mil. kusů.

Aleš Dragoun
Diskuze (157)
Avatar - white label
23. 7. 2010 19:13
Re: Škoda China
Myslel jsem i po prvním Birellu, nebo Kofole... :-)
23. 7. 2010 19:12
Re: Škoda China
Hlavně je poslední dobou těžký se v těch nickách vyznat, když někteří jedinci mění nicky častěji než trenýrky anebo používají rovnou nicků několik >:D

Po prvním si nejsem jistej, ale jelikož piju hlavně dvanácku, tak po druhým by asi nebyl problém :-)
Avatar - white label
23. 7. 2010 16:44
Re: Škoda China
Tak já tady čtu rád příspěvky od vás obou, což tady bohužel o spoustě nicků říct nemůžu...
Věřím, ža naživo byste si rozuměli hned po prvním pivu... :-)
23. 7. 2010 16:33
Re: Drahá franckouzská auta
Nejlevnější je Laguna 1.5 Dci za nějakých 430, Megane je za stejný peníze jako Focus nebo 308. Pokud chce mít někdo v ČR prodeje, musí na Kiu a Hyundai reagovat. Venku korejce nikdo zas tak vážně nebere. Tam soupeří se Škodovkou. Mimochodem je ta zde vysmívaná Laguna např. podstatně dražší než Superb. Opakuji se, ale osvěty není nikdy dost.
23. 7. 2010 13:36
Re: Škoda China
300 není není skoro žádnej rozdíl, ale jak píšeš, o tom to vůbec není.

Já zas narážel na to, že příspěvky "dřevěnýho vetřelce" mi v hlavě moc neutkvěly ;-)