Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari - F430 Challenge, F612 Scaglietti 2006 ve Frankfurtu 2005

Ladislav Čermák
Šéfové od vzpínajícího se hřebce patrně usoudili, že současná modelová paleta je dostatečná a tak místo nových modelů přivezli „jen“ okruhovou verzi základní čtyřistatřicítky a lehce zmodernizovaný dvanáctiválec Scaglietti pro nový modelový rok.

F430 Challenge

Osmiválcový model se stane od roku 2007 výhradním strojem pro adrenalinuchtivé piloty, utkávající se ve Ferrari Challenge Trofeo Pirelli. V letošním roce se značka přehoupne přes hranici 5000 prodaných vozů (vloni 4975 ks), takže není důvod sportovní pohárové aktivity omezovat.

Při vývoji F430 Challenge se inženýři pustili do již nacvičeného cizelování silniční verze nejmenšího Ferrari. Testování ve Fioranu a na dalších slavných okruzích by mělo opět přivést majetné závodníky k hotovému speciálu. Poprvé je u silničního Ferrari pro okruhy použit brzdový systém s kompozitovými kotouči (uhlík-keramika), elektronicky ovládaná převodovka je tradičně odvozena z funkčních principů použitých ve vozech formule 1. Sintrované třecí plochy obložení dvoukotoučové elektricky ovládané spojky umožnily dosahovat stejných časů (150 ms) pro přeřazení rychlostních stupňů jako u sériového silničního F430, ovšem za mnohem extrémnějších podmínek na závodním okruhu.

Pneumatiky bez vzorku vyvinula na zakázku firma Pirelli tak, aby plnily jak požadavky trakce a vedení vozu v zatáčkách, tak dlouhé životnosti při závodech. Výměna kol je v případě F430 Challenge urychlena díky devatenáctipalcovým diskům uchyceným jedinou centrální maticí.

Pohotovostní hmotnosti 1225 kg (bez paliva) je výsledek redukčních zákroků, při kterých došlo k výměně skel (přední z materiálu Lexan), zabudování nového výfukového systému a mnoha dalších úprav. Elektronika byla na mnoha místech omezena nebo zcela eliminována. To je případ svorného mechanického diferenciálu, stabilizační systém je trvale vyřazen z činnosti, převodovka i motor zachovávají pouze sportovní režim nastavení, podobně jako ABS a ASR. Řidiči zůstává jen možnost zapnuti/vypnutí ASR, jinak je vše jen na jeho umění. Důkladný okruhový tuning prodělal také podvozek, tedy vše od pružin, přes tlumiče, až po stabilizátory.

Nový volant umožňuje snadnou demontáž pro rychlé nasednutí do vozu, na jeho středu jsou tlačítka pro ovládání radiového kontaktu s boxy a nastavení rychlosti pro jízdu v pit-lane.

F612 Scaglietti 2006

Čtyřmístné Ferrari prodělalo pro nový modelový rok několik nevelkých změn. Kožené čalounění bylo nyní barevně sladěno se sedačkami a rozšířeno i na potah stropu a boční panely po celé výšce. Vylepšené multimediální centrum nyní obsahuje GPS navigaci, hlasové ovládání, mp3 přehrávač se čtečkou CF paměťových karet se 4GB kartou na ukládání mp3. Zadní parkovací senzory jsou nyní nabízeny jako součást sériové výbavy.


Ladislav Čermák