Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari Testa Rossa z r. 1957 vydraženo v Monaku. Cena? Sto třicet milionů

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Aukční síň RM Auctions pořádala v Monte Carlu ve dnech 11. a 12. května dražbu závodních vozů a motocyklů.

Rekordmanem bylo Ferrari Testa Rossa. Nešlo však o legendární 250 TR, ale o závodní spider 625 TRC (Testa Rossa Competizione). Ten byl vyroben v roce 1957 pouze ve dvou exemplářích. Kus s výrobním číslem 0680 MDTR byl nabízen prodeji poprvé po třech dekádách. Změnil majitele za astronomických 5,04 milionů eur (těsně přes 129 milionů korun). Mimochodem, ceny originálů 250 TR se pohybují ještě v jiných dimenzích, jeden byl vydražen před třemi lety za 12 milionů dolarů, což dnes odpovídá částce 241,4 mil. Kč.

Popisovaný 625 TRC byl během svého života poháněn mimo jiné vidlicovým dvanáctiválcem Tipo 128 s rozvodem OHC. Z objemu 2953 cm3 dával tento motor 239 kW (324 k). Plnilo jej šest dvojitých karburátorů Weber 40 DCN a točivý moment přenášela dozadu čtyřstupňová manuální převodovka. Podvozek s rozvorem 2250 mm disponuje i dnes vpředu nezávislým zavěšením s rameny tvaru písmene A nestejné délky, vzadu najdeme dvojitá ramena, vinuté pružiny na obou nápravách jsou samozřejmostí. Deceleraci zajišťovaly hydraulické brzdy, ovšem pouze bubnové.

Auto původně koupil americký dovozce Ferrari John von Neumann, v Maranellu jej převzal v červenci 1957. Po dvou závodech do vrchu v Rakousku a Švýcarsku putoval krasavec za oceán. Jezdil s ním poměrně známý Američan Richie Ginther, a to převážně v Kalifornii, na Havaji a v Mexiku. Pak byl bez „střev“ prodán a pod kapotou se nastěhoval vidlicový osmiválec Chevrolet. V USA to není nic neobvyklého! Rudou barvu a dvanáctiválec Ferrari ale dostala tato Testa Rossa až při renovaci v první polovině 80. let minulého století, předtím nesla už z výroby tmavě šedou metalízu s hnědočerveným pruhem. Od té doby také v jeho útrobách bije prapůvodní srdce s označením 625 LM a objemem 2,5 l.

Poslední aukce společnosti RM se konala v Grimaldi Forum o stejném víkendu společně s Grand Prix pro historické vozy. Prodalo se skoro 90 % všech nabízených dvoustopých strojů, kterých byla téměř stovka. Majitele našlo například celkem 22 vozů Ferrari včetně FXX Evoluzione a monopostu F1-2000 Michaela Schumachera, dvě Alfy Romeo 33, turbodieselový prototyp Peugeot 908 a Lamborghini Gallardo GT3.

Prodejní cena deseti kousků překročila milion eur, z toho čtyř dvojnásobek. Mezi nimi byl i předválečný Mercedes-Benz 540 K ve verzi Sport Cabriolet A. Na své si přišli rovněž příznivci jedné stopy, mezi 96 motocykly se objevily třeba Ducati Desmosedici pro Moto GP z předchozích dvou sezón.

RM pořádá letos ještě další evropské dražby. V srpnu je na řadě dánský Aalholm, na konci října pak Battersea Evolution v Londýně. Pokud tedy máte na kontě dost finančních prostředků, alespoň víte, kam vyrazit.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
17. 5. 2012 08:41
Nádhera
Co k tomu víc dodat? Italská automobilová škola ve své nejlepší formě.