Ferrari ukáže nové Enzo skupince vyvolených ještě letos
Zákazníky pro prezentaci si Ferrari pečlivě vybírá z těch stávajících i potenciálních. Není to nic nového. VIP vidí každý nový model vždy ještě předtím, než jsou vůbec uvolněny první oficiální fotografie. Embargo každý dobrovolně dodržuje, protože chce zůstat v přízni automobilky. A to i přesto nebo spíše právě proto, že Ferrari vybírá vhodný vůz pro toho kterého zákazníka samo. Kdo totiž jednou odmítne, může zkrátka a dobře na černého vzpínajícího se koníka ve žlutém štítu zapomenout.
Ano, tento vztah je poněkud zvláštní. Mnohdy až arogantní přístup ke klientům má ovšem své opodstatnění, v Maranellu se již poučili z historických chyb. Máme na mysli zejména letos pětadvacetiletý model F40, který nakonec místo původně plánovaných 450 vznikl ve 1.311 kusech (některé prameny uvádějí 1.315, jiné dokonce 1.337 exemplářů). Značné množství vyrobených vozů znamenalo, že se staly předmětem spekulantů, kteří je prodávali za mnohem vyšší částky než samotný výrobce. Požadovali až čtyřnásobek oproti původním 400 tisícům dolarů. A tomu Italové museli logicky učinit přítrž.
Příští supersport již neponese křestní jméno zakladatele automobilky, Ferrari označení svých modelů tradičně mění. Nejpravděpodobnějším názvem je F70, ale může být také úplně jiný. Nástupce Enza bude určitě rychlejší a dražší než F12berlinetta, jejíž srdce objemu necelých 6,3 l disponuje 740 koňmi (545 kW). Z klidu na stovku F12 vystřelí za 3,1 s a stojí 271 tisíc eur, tedy asi 6,7 milionu korun.
Základem nového Enzabude karbonový monokok i karoserie a znovu atmosférický motor V12. Agregát objemu 7,3 l umístěný uprostřed se dostane nejspíš až k hranici 800 k (589 kW) a doplní jej i KERS. Elektromotor poskytne dalších 88 kW (120 k) a umožní nejen krátkodobé zvýšení výkonu, ale i samotnou jízdu jen na elektřinu jako u prototypu 599 HY-KERS ze Ženevy 2010. Takže nás čeká supersportovní hybrid s celkovými 920 k (677 kW).
Můžeme se těšit na omezenou sérii se zatím neznámým počtem kusů, patřičná exkluzivita bude tedy zaručena. Připomeňme, že Ferrari F50 vzniklo jen 349, zatímco Enzo spatřilo světlo světa v 399 exemplářích. Dosud žádný z představitelů automobilky oficiálně neoznámil, kde svou novou zbraň hodlá ukázat poprvé oficiálně. Bude to až příští rok, nabízejí se tudíž dvě prestižní akce: buď lednová NAIAS v Detroitu nebo březnový autosalon v Ženevě.
Luca Cordero di Montezemolo letos očekává, že znovu padne hranice 7 tisíc prodaných vozů. Připomeňme, že loni dosáhl odbyt rekordu: 7.195 aut. Automobilka vykázala zisk 312 milionů eur (7,7 miliardy korun), což je o 3 % více než v roce 2010.