Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 1400/1900 – rodinný Ital

Fiat 125
Fiat 125
Fiat 125
Fiat 125
20 Fotogalerie
Moderní konstrukce v nenápadném kabátu, tak by se dal charakterizovat Fiat 1400 i jeho silnější dvojče Fiat 1900. Tyto vozy střední třídy se v mnoha verzích vyráběly v letech 1950 až 1958.

Skvělý konstruktér Dante Giacosa (1905 – 1996) začal pracovat v automobilce Fiat hned po dokončení turínské polytechniky v roce 1928. Jeho rukopis nese řada typů malých i větších Fiatů. Mezi ty větší patří Fiat 1400, první sériově vyráběný model této značky se samonosnou karoserií.

Myšlenkou na stavbu lehkého automobilu bez podvozkového rámu se Giacosa začal zabývat už v roce 1937. Vzorem mu byl první evropský vůz této konstrukce, Opel Olympia, vyráběný od roku 1935. První Fiat se samonosnou karoserií, typ 700, postavil už v roce 1939, ale začátek války a odmítavý přístup vedení překazil plány na jeho sériovou výrobu. Giacosa se nenechal odradit a pustil se do další konstrukce, typu 1300/1900. Ten sice dostal od šéfa Fiatu Agnelliho zelenou, ale vývoj opět zbrzdila válka. Krátce po jejím konci pokračovaly pokusy o samonosnou konstrukci typem 101. První verze tohoto typu (E1 a E2) ještě neuspěly, ale typ 101 E3, částečně ovlivněný pobytem Giacosy v USA, byl konečně připraven k sériové výrobě.

Velká premiéra

Fiat 1400 byl slavnostně představen na ženevském autosalonu v roce 1950 a stal se hlavním exponátem oslav padesátého výročí založení automobilky Fiat (11.7.1899). Samonosná ocelová karoserie měla vcelku elegantní jednoduché tvary s blatníky integrovanými do karoserie, dopředu otevíranou čtveřicí dveří a širokou maskou chladiče se třemi vodorovnými lištami. Malé zadní okno neposkytovalo příliš dobrý výhled dozadu, zato zavazadlový prostor se svisle umístěnou rezervou byl dostatečně velký.

kabriolet fiatkabriolet fiat | Zdroj: acz
 

Vpředu umístěný, výrazně podčtvercový motor (vrtání 82 mm, zdvih 66 mm) s objemem 1395 cm3 a blokem ze šedé litiny měl výkon 32,4 kW (44 k) při 4400 min-1. Poháněl zadní kola přes robustní převodovku se synchronizovaným druhým až čtvrtým rychlostním stupněm. Při pohotovostní hmotnosti 1120 kg vůz dosahoval rychlosti 120 km/h. Technicky zdařilé bylo řešení přední nápravy s nezávislým zavěšením kol, odpružením vinutými pružinami a hydraulickými teleskopickými tlumiči kombinovanými s příčným zkrutným stabilizátorem.

Karoserie s rozměry 4325 x 1655 x 1575 mm zajišťovala dostatek pohodlí pěti osobám. Na jednoduché přístrojové desce byly před dvouramenným volantem umístěny dva kruhové přístroje (rychloměr a otáčkoměr) a uprostřed obdélníkový ukazatel stavu paliva. Vůz byl díky nové konstrukci karoserie mimořádně tichý. V roce 1952 byly výsuvné směrové šipky na bocích nahrazeny blikači, umístěnými pod světlomety.

Kabriolet a diesel

Brzy po uvedení sedanu se na trhu objevil i dvoudveřový kabriolet s plátěnou stahovací střechou a důkladně vyztuženou karoserií. Estetický dojem posilovaly chromované lišty na bocích. Při natažené střeše bylo možné uzavřít vnitřní prostor vysunutím bočních oken. Cena kabrioletu byla přibližně o 40 % vyšší než cena sedanu. Od roku 1952 se kabriolet dodával i s větším motorem 1,9 l. Dvoudveřová karoserie kabrioletu se stala později základem pro kupé Fiat 1900 Grand Vue resp. Gran Luce. Kabriolety na bázi Fiatu 1400 stavěla i berlínská firma Rometsch a údajně byly levnější než tovární kabriolety.

Prvním osobním Fiatem se vznětovým motorem se v roce 1953 stal Fiat 1400 Diesel. Navzdory číslovce v názvu měl použitý motor objem 1901 cm3. Motor s výkonem 29,5 kW (40 k) nestačil na víc než na 100 km/h, byl ale celkem úsporný. Za jeden a půl roku se jich prodalo kolem 13.500 kusů. Celkem vzniklo do roku 1954 přes 77.000 Fiatů 1400 (včetně kabrioletů a dieselů).

Větší bratr ve stejném kabátu

Fiat od začátku plánoval, že k typu 1400 nabídne luxusní verzi s nejméně dvoulitrovým motorem. Řadový šestiválec však byl příliš dlouhý a vidlicový osmiválec moc drahý. Nakonec skončil Giacosa u nejlevnější varianty, čtyřválci z Fiatu 1400 se zvětšeným zdvihem, díky čemuž se objem motoru zvýšil na 1,9 litru. Tento motor byl poprvé použit v terénním vozidle Campagnola. V říjnu 1952 byl na pařížském autosalonu představen velký Fiat 1900 s tímto motorem. Karoserie totožná s typem 1400 se lišila jen v luxusních doplňcích, jako byla bohatěji chromovaná maska chladiče a lišty na bocích. Také vnitřní výbava byla bohatší, včetně sériově montovaného autorádia ve středu přístrojové desky a loketních opěrek mezi sedadly.

kabriolet fiatkabriolet fiat | Zdroj: acz
 

Dlouhozdvihový motor (vrtání 82 mm, zdvih 90 mm) s objemem 1901 cm3 měl výkon 44 kW (60 k) při 3700 min-1, ale dosti neklidný běh s nepříjemnými vibracemi, částečně eliminovanými hydraulickou spojkou. Vůz s pohotovostní hmotností 1180 kg dosahoval až 135 km/h.

Prakticky současně se sedanem 1900 přišel Fiat s pěkným kupé, nazvaným pro italský trh Gran Luce a pro cizinu Grand Vue. Obojí znamenalo hodně světla a mělo vyjádřit, že proti sedanu s poměrně malými bočními okny poskytovalo kupé lepší prosvětlení interiéru.

První modernizace (1400/1900 A)

V dubnu 1954 se na turínském autosalonu představil model Fiat 1400 A s modernizovanou karoserií a zvýšeným výkonem motoru. Vzhled vozidla byl vylepšen novou maskou chladiče se svislou mřížkou a znakem Fiatu uprostřed, vodorovně uspořádanými předními blikači, chromovaným ptákem na kapotě, ozdobnými lištami na dveřích a prodlouženými zadními blatníky s většími koncovými světly. Zvětšilo se také zadní okno a interiér byl lépe vybaven. Na přístrojovém panelu před volantem přibyly hodiny a uprostřed přístrojové desky našly místo reproduktory autorádia Autosuper. Na přání se dodávaly pneumatiky s bílými boky. Dvojitý karburátor a zvýšený kompresní poměr měly zásluhu na zvýšení výkonu motoru na 37 kW (50 k) při 4600 min-1. Maximální rychlost stoupla na 125 km/h a spotřeba se pohybovala kolem 10 l/100 km. Vznětový motor zůstal beze změn.

Fiat 1900 A měl proti typu 1400 A výraznější přední masku se dvěma zabudovanými mlhovými světlomety, lišty na bocích a ještě o něco větší zadní okno. Motor 1,9 l dával 51,5 kW (70 k) při 4000 min-1. Rovněž kupé 1900 A Gran Luce (Grand Vue) dostalo silnější motor a karoserie menší kosmetické úpravy.

Ještě jedno vylepšení (1400/1900 B)

Turínský autosalon 1956 se stal, jako už tradičně, dějištěm uvedení poslední verze Fiatu 1400/1900 označené písmenem B. Jedinými kosmetickými změnami na karoserii Fiatu 1400 B bylo dvoubarevné provedení s bočními lištami oddělujícími obě barvy a mlhový světlomet uprostřed masky chladiče. Uvnitř se náhradní kolo přestěhovalo na dno zavazadlového prostoru a rychloměr dostal módní vodorovnou stupnici. Výkon benzinového motoru dál vzrostl na 42,7 kW (58 k) při 4800 min-1 a maximální rychlost na 135 km/h.

kabriolet fiatkabriolet fiat | Zdroj: acz
 

Rovněž Fiat 1900 B si ponechal karoserii modelu 1900 A, ale stejně jako u typu 1400 B dostal dvoubarevné lakování (včetně metalízy) a další změny, totožné s typem 1400 B. Výkon motoru se posunul na konečnou hodnotu 59 kW (80 k) a maximální rychlost na 145 km/h. V roce 1957 prošel Fiat 1900 B posledním faceliftem s novou přední maskou. Stejnou masku dostalo i kupé 1900 B Grand Vue a navíc jeho velké zadní okno už nemělo dělicí příčky předešlého modelu kupé.

kabriolet fiatkabriolet fiat | Zdroj: acz
 

Celých osm let stály Fiaty 1400/1900 na špičce nabídky tohoto italského výrobce, což bylo déle, než se původně předpokládalo. Už v roce 1954 začaly vývojové práce na nástupci. Tím se po pěti letech vývoje stal typ 1800/2100. V roce 1953 začala licenční výroba Fiatů 1400 ve Španělsku u firmy Seat. V roce 1960 dostaly tyto Seaty karoserii z nového typu Fiat 1800. Pod označením Seat 1400 C se vyráběly až do roku 1964.