TEST Fiat Stilo Multiwagon Uproad 1,9 JTD - Žádné OFF, jen UP
Trvalo dlouho než se v Evropě ukázaly první SUV, které by neměly alespoň jednoduchý pohon všech kol. Přitom všichni víme, jak často se extrémní schopnosti opravdového off-roadu v praxi využívají. Pro naprostou většinu dnešních majitelů terénních automobilů je důležitý pocit bezpečí a vzhled, který je odlišuje od ostatní automobilové populace. A právě to jsou atributy, které ctí fiatův nepravý off-road.
Fiat Stilo patří k nejstarším modelům v nabídce automobilky a s letitým stylingem mnoho nezmůžou ani četné facelifty, kterými tento model v posledních letech prošel. Dobrý základ s překvapivě širokým využitím palubní elektroniky je spolu s optimálním mixem motorů právem považován za důležitý model evropské nižší střední třídy. Jeho odbytová křivka však nezadržitelně padá s blížícím se termínem příchodu nové generace.
V takové fázi života výrobku nezbývá obvykle nic jiného než se pokusit s minimálními náklady prodloužit život stávajícího modelu, bojovat s konkurencí diverzifikovanou nabídkou a přitom ještě útočit cenou. Fiat vedle pravidelné modelové péče přispěchal před dvěma lety se studií vozu zdánlivě náležejícího do segmentu SUV. Na českém trhu se Uproad začal prodávat od loňského léta.
Vizáž téměř jako off-road
Obal prodává a v případě Stila Uproad je tím největším překvapením. Důvěrně známé Stilo Multiwagon díky aplikaci plastové sady a exkluzivní zlaté metalízy prokouklo a přestože Multiwagon jezdí po světě již od roku 2002, budil pozornost kdekoliv jsme s ním zastavili.
Pohodlné svezení
Palubní pohodlí vychází především z dobrých vlastností běžného Multiwagonu. Cestující vpředu i vzadu mají dostatek místa ve všech hlavních směrech a lze říci, že v této disciplíně není Fiat ani přes svůj věk pozadu.
Velký a dobře přístupný
Objemný, úsporný a hlučný
Pohon expedičního Multiwagonu Uproad byl zajišťován známým turbodieselem 1,9 JTD (88 kW). Slabší dvouventilová verze známého agregátu 1910 cm3 je pochopitelně vybavena vstřikováním common-rail, které Fiat před lety jako jeden z prvních výrobců nabízel. Dnes již ale špičkové diesely této objemové kategorie umí více. Nejde přitom ani tak o výkon nebo točivý moment, který nám po dobu testu prakticky nikdy nescházel, jako spíše o klidnější chod. Extrémně je stav patrný po studeném startu, ale i i během jízdy se zahřátým motorem byl zvuk vznětového čtyřválce pronikavý. Vzpomínali jsme při našich jízdách na čerstvou zkušenost s velmi tichým dieselem korejského původu. Hluk italského motoru byl teprve při dálničních jízdách potlačen okolním aerodynamickým svistem, takže subjektivně nejhorší zvukové vlastnosti lze pocítit při jízdě po městě a častém stání na křižovatkách, kde si dosytosti užijete volnoběžného „nýtování“.
K silným stránkám motoru patří příznivá spotřeba paliva. Během našeho testu se na 1500 kilometrech ustálila na 6 litrech na 100 km jízdy. Většina trasy přitom vedla mimo město se 70% zatížením. Při snaze o úspornou jízdu mimo město lze docílit asi pětilitrového odběru, ve městě se údaj palubního počítače zřejmě přehoupne přes 7 litrů a mezi 6 až 7 litry spálené můžete počítat při opravdu ostré jízdě po německé dálnici.
I když na vybraných trzích je Stilo Uproad k dostání i se silnějším dieselem 1.9 16V JTD Multijet (110 kW), český zákazník se musí spokojit se slabší verzí 1.9 8V JTD Multijet (88 kW).
Uproad za 545.000,- Kč
Fiat naordinoval Stilu před několika týdny ještě jeden facelift, takže automobil na našich fotografiích si vlastně dnes již jako nový nepořídíte. Na druhou stranu změny na masce a i v interiéru jsou spíše decentní a nic zásadního se na tomto Fiatu nemění. Uproad je vítaným zpestřením nabídky rodinných kombi. Není to ale offroad! Ani automobilka sama to netrvdí.
Přistoupíte-li k němu jako ke způsobu jak se odlišit, splní vaše očekávání. Navíc to nebude ani příliš drahé! Racionálně uvažující zájemce o Multiwagon s tímto dieselem zřejmě sáhne po výbavě Family (520.000,- Kč), jenže Uproad, který je vybaven podobně (schází mu parkovací senzor za 8.000,- Kč a naopak přebývají zde standardní boční airbagy za 9.000,- Kč), příjde na 545.000,- Kč.
25 tisíc korun, to je podle nás dobrá cena za individualitu, za kterou u konkurenčních vozů podobného vzezření často platíte mnohonásobně více.
Související články
První cena vozu | 386.000,-Kč (1.4 16V Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 496.000,-Kč (1.9 Multijet, Active) |
Základní cena testovaného vozu | 545.000,-Kč (1.9 Multijet, Uproad) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 584.500,-Kč (1.9 Multijet, Uproad) |
Plusy:
- originální vnější design
- odpovídající cena
- nízká spotřeba paliva
- prostorný interiér
- velký a dobře přístupný zavazadlový prostor
Minusy
- hlučný motor při volnoběžných a nízkých otáčkách
- kvalita některých použitých materiálů v interiéru, nedokonalé zpracování
- nízko umístěný displej a ovládací prvky klimatizace
- nemožnost zvolit jiný motor, jinou barvu karoserie