Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fiesta 1,4 16V Ambiente - Fiesta Europeana

O totálně přepracované Fiestě jsme na stránkách AUTO. CZ informovali již několikrát. V následujících řádcích se tedy soustředíme především na poznatky, které jsme získali v praktickém provozu na českých silnicích.

Už napohled je znát, že na rozdíl od předchozí verze nová Fiesta tradičně povyrostla a v designu se přizpůsobila stylu New Edge, který u Fordu začal Focusem a pokračoval novým Mondeem. Fiesta ovšem patří do třídy malých vozů a je proto zajímavé připomenout, že dynamický dojem zdědila po Focusu a naopak styl hran karosérie je podobný tvarování Mondea.

Výsledek vypadá o mnoho lépe, než se dá vměstnat do výše uvedených vět. Čisté, předvídatelné tvary nejsou sice tak líbivé, jako např. u Peugeotu 206 nebo Citroenu C3, jejich výhodou je ale nadčasovost. Malá velká Fiesta má přitom natolik specifické prvky designu, že v pozitivním slova smyslu vyčnívá i nad etalony konzervativismu v této třídě, tedy VW Polo nebo Škodu Fabia.

Ale dosti srovnávání. Pětidveřové malé vozy jsou tu především proto, aby spolehlivě sloužily. Už při prvním kontaktu s autem bude posádka potěšena široce otevíratelnými a tiše zavíratelnými dveřmi. Po usednutí přijdou první překvapení. Cestující vzadu totiž mají i pro kolena místa téměř na rozdávání a ani jejich hlavy příliš nestrádají. Vepředu pak může posádka hodnotit um designérů, kteří do vcelku tvrdých plastů palubní desky včlenili netypické kruhové výdechy ventilace. Přední sedadla jsou sice zdařilá, ale sympaticky vysoká opěradla se bohužel mírně ohýbají dozadu, takže se o ně horní část zad neopírá. Ocenění naopak zaslouží standardně montované dva čelní airbagy, které mají pro tuto třídu vozů netypické dvoustupňové plnění. Tvarovou čistotu a precizní zpracování interiéru doplňují výborně čitelné přístroje a snadno dosažitelné ovladače. Řidič také ocení přesné řazení s krátkými drahami, naopak místo pro opření levé nohy chybí. Zavazadlový prostor je dostatečný pro běžné používání, při potřebě většího prostoru je pak sklopení zadních sedadel bez problémů.

Zážehový čtyřválec 1.4 16V je díky maximálnímu výkonu 58 kW a především příznivé křivce průběhu točivého momentu až netypicky pružný. Především v pásmu okolo 3-4000 ot. /min. poskytuje Fiestě velmi dobré dynamické vlastnosti. I při svižné jízdě s velkým podílem popojíždění v pražských kolonách si tato pohonná jednotka řekla maximálně o 7,5 litrů na 100 km, což lze považovat za dobrou hodnotu. Odpovídající zátah a příznivou spotřebu ale doplňuje studený kovový zvuk motoru a to téměř ve všech otáčkách. Nelze ale mluvit o nepříjemnosti, neboť interiér je poměrně dobře odhlučněn. Jen pro zajímavost uvádíme, že na rozdíl od např. zmiňovaného Focusu či Mondea nemá Fiesta přístup k motoru odemykatelný klíčkem, ale klasicky odjišťovaný jako u většiny ostatních aut.

Krátké seznámení s dalším dodávaným agregátem, turbodieselem 1.4 TDCi nám pak potvrdilo dobrou zkušenost, kterou jsme s tímto motorem udělali u Peugeotu 307 a Citroenu C3. Tichý chod a ochota k vytáčení byly u Fiesty doprovázeny velmi dobrou šestilitrovou spotřebou. Zde je ovšem nutno dodat, že s turbodieselem jsme jezdili výhradně po městě a využívali jsme plně jeho dynamického potenciálu. Otázkou ovšem je, zda za byť velmi moderní motor budou ochotni zákazníci zaplatit nemalé peníze navíc.

Při jízdě jsme si potvrdili, že Fiesta neztratila nic ze stability a jistoty, kterou v nadprůměrné míře vykazuje například Focus. Minimální náklony a neutrální charakteristika podvozku mohou směle útočit na dosud obtížně překonatelnou Škodu Fabia. Auto se téměř nedaří dostat do smyku, na jakékoli pohyby volantem reaguje vůz přesně a rychle. Předvídatelné chování a jistota vozu i v extrémnějších situacích patří podle nás mezi hlavní přednosti Fiesty.

Vzhledem ke specifikům českého trhu si bude zdejší zákazník všímat také ceny. Za 341.900,- dostane kupující plnohodnotné auto s výbavou přiměřenou třídě malých vozů. Vcelku sympatické jsou pak ceny příplatkových výbav (ABS, klimatizace). Nepopiratelná je také úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Lze tedy konstatovat, že do nejprodávanějšího segmentu aut v České republice přinesl Ford modelem Fiesta další nový konkurenční prvek, který má mnoho předpokladů stát se jedním z úspěšných novinek značky.

Cena základní sestavy 341 900 Kč
Výbava základní sestavy nárazníky - vrchní část v barvě karoserie, spodní část v černé barvě, boční ochranné lišty v černé barvě, vnější zpětná zrcátka v černé barvě, stěrače čel. skla s nast. cyklovačem a funkcí jednoráz. setření po ukončení stíracího cyklu, zadní stěrač s ostřikovačem a funkcí stírání při zpětném chodu, ocelové ráfky 5,5 x 14“ s plnými kryty kol a pneumatikami 175/65 R14 - T, plnohodnotné ocelové náhradní kolo, tónovaná skla, airbag řidiče - dvoustupňový, airbag spolujezdce - dvoustupňový, imobilizér, centrální zamykání + otevírání dveří zavazadlového prostoru z kabiny, elektricky ovládaná přední okna, otáčkoměr, digitální hodiny, kůží potažený volant (u verze Ghia i hlavice řadící páky), vnitřní kliky dveří v černém provedení, držák na nápoje a mince, sloupek řízení nastavitelný ve 2 směrech, varovný signál rozsvícených světel, zrcátko ve sluneční cloně řidiče i spolujezdce, koberec a osvětlení v zavazadlovém prostoru, kryt zavazadlového prostoru pokrytý kobercem s lisovanou přihrádkou, sklopné zpětné zrcátko zabraňující oslnění, tři tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech + 3 zadní hlavové opěrky, třetí brzdové světlo a vyhřívané zadní sklo, přední světlo pro čtení map (ve verzi Ghia 2 světla), výškově nastavitelné sedadlo řidiče Kč
Cena testované sestavy 419 700 Kč
Výbava testované sestavy základní + ABS (+19.000,-), manuální klimatizace s funkcí recirkulace vzduchu (+ 29.000,-), el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka + vyhř. přední sklo + přední mlhová světla (+12.900,-), ICE 3: Rádio / přehrávač 3500 + 4 reproduktory + střešní anténa (+12.000,-), dálk. ovl. centr. zamykání s funkcí osvětlení interiéru, postupného stmívání a volitel. odemčení (+4.900,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1388
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 58 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 124 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.1 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 284 / 947
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1035 / 470
Rozměr pneu: 175/65 R14
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3917
b) šířka (mm): 1683
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2486
e) rozchod vpředu (mm): 1477
f) rozchod vzadu (mm): 1444
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano