Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue – Užitkové MPV

Filip Melich
Diskuze (25)

Nové Tourneo Connect sdílí technický základ s Volkswagenem Caddy. Zkoušeli jsme, jak jezdí v prodloužené verzi s oplastováním, dieselem a automatem. A jak si stojí v porovnání s MPV. 

Design, interiér


Stávající generace Fordu Tourneo Connect se představila zhruba před rokem, konkrétně v polovině loňského října. Není žádným tajemstvím, že automobilka Ford aktuálně spolupracuje na vývoji užitkových vozů se značkou Volkswagen, takže Tourneo Connect spřízněnost s modelem Caddy nezapírá. Rozdíly se ale samozřejmě najdou. 

Zvnějšku se oba sourozenci nejvíce liší řešením přídě, přičemž zdařilejší předek má podle mě Tourneo Connect. Působí přátelštěji a modrý metalický lak Boundless (14.520 Kč) také není na škodu, stejně jako 17palcová slitinová kola Active (na přání jsou i 18palcová). Název kol pak přímo odkazuje na testovaný výbavový stupeň. 

Prostorný dlouhán

Tourneo Connect je na českém trhu dostupné ve dvojici výbav – Titanium a Active. Výbava Active se ale neliší jen velikostí disků kol (Titanium má 16palcové) – jde o dobrodružněji pojaté provedení vozu, které poznáme podle specificky řešené čelní masky, spodních ochranných krytů předního a zadního nárazníku ve stříbrném odstínu, nelakovaných spodních částí nárazníků, nástavců blatníků a spodních lišt dveří, případně podle odznáčků Active na bocích. 

Testovaný exemplář se navíc dostavil v prodloužené verzi Grand, což znamená nárůst délky karoserie o 353 milimetrů na výsledných 4.868 mm. Natažen je rovněž rozvor, ovšem pouze o 215 milimetrů na konečných 2.970 mm. Krom toho se o 131 milimetrů rozšířil vstupní otvor zadních bočních dveří, a to na 797 mm. Ostatní vnější rozměry zůstávají stejné jako u krátké verze modelu, případně se liší pouze o pár milimetrů. 

Pointou delší karoserie je samozřejmě zvětšení vnitřního prostoru, takže se do Grand Tournea Connect vejdou tři řady sedadel a ještě zbude trocha místa na zavazadla. No, trocha… Ford zavazadelník měřil až ke stropu a za třetí řadou sedadel prý Grand Tourneo Connect nabízí 650 litrů, za druhou 1.720 litrů a se sklopenými oběma zadníma řadami sedadel až 3.150 litrů. 

Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue

Prostornost vozu samozřejmě nepocítí jen váš nákup, ale i vy a vaši cestující. Nejlepší je situace vepředu, kde je místa podélně i příčně dostatek, na výšku pak přímo královsky. Vzadu už je znát, že se sem potřebovala nacpat tři stejně velká sedadla, takže nejsou tak bohatě dimenzovaná, ale stále je zde dostatek prostoru. Ve třetí řadě už je to horší a já se svými 184 centimetry výšky bych neměl šanci ani na kratší trasy. I nastupování sem je trochu složitější. Třetí řadu sedadel bych proto raději přenechal lidem s menší postavou a spíše jen na kratší trasy. Na ty delší bych dozadu posadil maximálně děti. 

Slušná výbava

Naše Grand Tourneo Connect bylo vybaveno panoramatickým střešním oknem za 13.068 Kč, jenž sice reguluje množství vpuštěného světla, ale roletka mu chybí. Panorama navíc odstraňuje šikovnou stropní konzolu vepředu - rozměrný odkládací prostor prakticky využívající volné místo nad přední částí interiéru. Prosklená střecha je sice fajn, ale v tomto případě bych upřednostnil praktičnost. 

Provedení palubní desky a přechodu do středového tunelu přebírá Ford od Volkswagenu, odlišnosti jsou především v detailech. Upravený je například volič automatické sedmistupňové dvouspojkové převodovky, ale největším rozdílem je řešení kapličky přístrojů před řidičem. Zatímco Caddy můžete pořídit i s digitální verzí, Tourneo Connect spoléhá na řešení s tradičními budíky a informačním displejem uprostřed. Je sice také převzato z Caddy, ale měnilo se podsvícení ručiček na modré a pozměněnou grafiku má také 4palcový displej palubního počítače. 

Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue

Zatímco kaplička přístrojů je krásně jednoduchá a přehledná, Tourneo Connect po Volkswagenu bohužel zdědilo také horší vlastnosti. Například soustředění většiny ovládacích prvků do displeje (buďto 8,25palcový nebo 10palcový) a dotykové lišty pod ním. Nad tímto nepříliš povedeným řešením jsme si již mnohokrát povzdechli u mnoha jiných modelů koncernu VW, zde to tedy nechám bez hlubšího rozboru. Hodní kluci a holky z Fordu alespoň proměnili dotykovou plochu ovládající světlomety a ofuk/vyhřívání předního a zadního okna v klasická tlačítka. 

Užitkový základ nezapře

Přestože jde o provedení zaměřené primárně na převoz osob, základ v užitkovém voze Tourneo Connect nezapře. Ono se o to vlastně ani nesnaží. Interiér je proto symfonií tvrdých plastů, jednodušších řešení a za odhlučnění žádné ceny sbírat také nebude. U aut podobného typu to takhle zkrátka bývá, není to vyloženě kritika. Spíš na to poukazuju z důvodu, že se podobné automobily snaží částečně nahradit vymírající kategorii MPV, ale v těchto ohledech se s nimi nemohou měřit. Stačí vzpomenout nedávno testovaný Ford Galaxy. 

Než se vrhneme na jízdu, zmíním ještě pár drobností, které se nevešly jinam. Například to, že na vrchní části palubní desky je množství odkládacích prohlubní (bez krytu), do nichž se vejdou všemožné drobnosti, a v těchto místech před řidičem našla místo i 12V zásuvka. Volant je nastavitelný ve dvou osách, což je bezesporu fajn, jen bych uvítal možnost přitáhnout si jej o něco blíže k tělu. Okna v bočních posuvných dveřích jsou standardně pevná, ale je možné připlatit za vyklápěcí okénka, a to rozumných 1.210 Kč. 

A abych nezapomněl – při vykládání či nakládání věcí z/do kufru za deště si dávejte pozor. Po stranách se do kufru sice dostává trocha vody, ale s tím nic nenaděláte. Spíše chci upozornit na prohlubeň na poznávací značku v pátých dveřích. Když prší hodně nebo máte víko otevřené dlouho, nachytá poměrně velké množství vody a při zavírání víka kufru si ji všechnu vylijete na sebe. Mluvím z osobní zkušenosti, které se musím zpětně smát. 

Motor,jízdní vlastnosti


Jednoduchá nabídka

Ford Tourneo Connect v sobě dodávku nezapře ani jízdně, ale popořadě. Jak jsem již zmiňoval, model na českém trhu aktuálně pořídíte ve výbavě Titanium nebo Active, a to se standardním nebo dlouhým rozvorem. Všechny kombinace výbav a délky karoserie lze pořídit s totožnými motory, konkrétně jde o přeplňovaný zážehový 1,5litrový čtyřválec s obchodním názvem EcoBoost a přeplňovaný vznětový 2,0litrový čtyřválec EcoBlue.

Jednotka EcoBoost výhradně pohání kola přední nápravy a produkuje 84 kW (114 k) v rozmezí 4.500 až 6.000 ot/min a 220 Nm mezi 1.750 a 3.000 ot/min. K dostání je jak s manuální šestistupňovou převodovkou, tak sedmistupňovým dvouspojkovým automatem Powershift. 

Námi testované Grand Tourneo Connect Active poháněl vznětový motor EcoBlue, který lze kombinovat se stejnými převodovkami. V jeho případě je v nabídce také pohon všech kol, ovšem výhradně s manuálem. Ve všech případech dieselová jednotka poskytuje 90 kW (122 k) v rozmezí 2.750 až 4.250 ot/min a 320 Nm od 1.600 do 2.500 ot/min. My jsme jezdili ve verzi s poháněnou přední nápravou a automatem Powershift. 

Ford pro tuto kombinaci udává maximální rychlost 186 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 sekund. Pro představu, maximální rychlost je stejná jako v případě kratší verze, jen zrychlení trvá o 0,4 s déle. Provozní hmotnost vozu se pak v sedmimístném provedení a v závislosti na výbavě pohybuje nad 1.820 kilogramy. Některé užitkové vozy umí bez nákladu působit lehkonoze, ale to není příklad Grand Tournea Active. 

Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue

Divoch to není

Zrychlování je s automatickou převodovkou spíše vlažné, přičemž technika sdílená s koncernem Volkswagen znamená i občasnou potíž s rozjezdem na křižovatce nebo v koloně. Vypnutí systému stop-start pocitově trochu pomůže, ale projevu přítrž neučiní. Jde o to, že když se chcete rozjet a normálním způsobem přidáváte plyn, auto téměř nereaguje nebo jen hodně neochotně. Když vám dojde trpělivost a plynu přidáte více, auto zazmatkuje a se zapískáním kol poskočí vpřed. Je to nepříjemný projev, který jsme už u koncernových DSG zmiňovali několikrát a Ford jej bohužel zdědil. 

Ostatně, převodovka je celkově naladěná spíše na klidnou jízdu. S pomalejšími reakcemi automatu a jeho občasnou nerozhodností lze bojovat přepnutím do sportovního režimu řazení, kdy se naopak musíte smířit s méně kultivovaným řazením a občasným kopnutím, především při podřazování. Vždy je to ale o nějakém kompromisu a v tomto ohledu se nakonec musíte přizpůsobit vy vozu.

Při dálničních přesunech maximální povolenou rychlostí je znát užitkovější zaměření vozu a relativně velká boční plocha auta. Grand Tourneo Connect Active je totiž v zatáčkách nebo při přejezdu nerovností trochu nervózní, obzvlášť nenaložené, a citlivé je i na boční poryvy větru. S větším zatížením se auto trochu uklidní, ovšem mimo dálnice se zkrátka cítí lépe. Vyšší cestovní rychlost navíc znamená už docela výrazný aerodynamický hluk. 

Úplně příjemné není ani přejíždění zpomalovacích prahů, přes něž se sice přední náprava přenese měkce, ale zadní za prahem dosedne ztěžka. Ale přesto, že popis jízdních vlastností Grand Tournea zatím nevyznívá příliš pozitivně, nesnažím se vás od něj odradit. Negativní aspekty zdůrazňuji z jediného důvodu – kvůli dalšímu srovnání s vozy kategorie MPV. Již vzpomínané Galaxy bylo podstatně komfortnější, jízdně sebevědomější a i dálniční kilometry v něm plynuly tak nějak samozřejmě. Pokud máte pro MPV využití, kupujte, dokud jsou. Jejich nahrazování velkými SUV a osobními verzemi dodávek s sebou nese zbytečné kompromisy.

Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue

Tak akorát 

Na dodávku ovšem Grand Tourneo Connect Active nejezdí špatně. Není tak těžkopádné, jak by se z jeho velikosti a hmotnosti blížící se dvěma tunám mohlo zdát. Škoda, že aktuálně nedokáže Tourneo (ani Caddy) nabídnout o něco silnější vznětový motor, ale pokud nemáte potřebu trhat rychlostní rekordy, vystačíte si i s 90 kW a 320 Nm. Netrváte-li na automatu, raději bych volil šestistupňový manuál, s nímž máte nad chováním vozu větší kontrolu, a některé výše zmiňované negativní jevy jsou už z podstaty věci eliminovány. U automatu sice můžete řadit pádly pod volantem, zásadně si ale nepomůžete.

Vynikající je výhled z vozu, takže i parkování je navzdory rozměrům Grand Tournea brnkačka. Dobrý výhled z auta samozřejmě oceníte i při běžné jízdě. Zklamáním naopak byly příplatkové přední LED světlomety, které jsou součástí balíčku výbavy nazvaného Sada X (24.563 Kč). Osvětlení vozovky před vozem je bez potíží, ale dálková světla bych si dokázal představit silnější nebo alespoň s homogennějším osvětlením vozovky v dálce. 

Závěr


Shrnutí, ceny, spotřeba

Ještě jednou zmíním, že základ v užitkovém voze Tourneo Connect Active nezapře, a to v kladném i negativním slova smyslu. Jednoznačně boduje prostorností, konfigurovatelností interiéru, výhledem ven a přehledností karoserie. Na druhou stranu se musíte smířit s lacinějšími materiály, vyšší hlučností a nižším jízdním komfortem. Porovnávám především s vozy kategorie MPV, konkrétně pak s nedávno testovaným soupeřem z vlastní stáje, modelem Galaxy. 

Po stránce spotřeby není v případě Grand Tourneo Connect Active důvod ke stížnostem. Týdenní soužití jsem se vším všudy zakončil s průměrnou spotřebou 6,4 litrů nafty na 100 kilometrů. Při klidné jízdě se dá dostat i pod šestilitrovou hranici. Nutno však podotknout, že většinu času jsem jezdil s prázdným či poloprázdným autem. 

S ohledem na interiér výhradně z tvrdých plastů, další úsporná řešení a sdílení nákladů na vývoj s koncernem Volkswagen by možná člověk čekal nějakou zajímavou cenovku. Žijeme ale v době bláznivých cen aut, takže za nejlevnější provedení modelu dáte 725.153 Kč – s 1.5litrovým zážehovým motorem, pohonem předních kol, manuálem a výbavou Titanium. Testované provedení bez příplatků přijde na 915.123 Kč a s příplatky se přehouplo přes milionovou hranici. Přestože je Grand Tourneo Connect Active pořádným kusem auta, cena 1.002.091 Kč mi přijde dost vysoká. 

Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue

Technické dvojče – Volkswagen Caddy Maxi s totožným pohonným ústrojím – pořídíte minimálně za 952.483 Kč. A to neberu v potaz výbavu nebo oplastování karoserie. Na druhou stranu jej aktuálně Volkswagen nabízí se slevou – za akční cenu 880.021 Kč. Podstatně výkonnější a pohodlnější Ford Galaxy pořídíte minimálně za 1.212.900 kč. 

Nejlevnější verze modelu 725.153 Kč (1.5 EcoBoost/84 kW MT – Tourneo Connect Titanium)
Základ s testovaným motorem 884.873 Kč (2.0 EcoBlue/90 kW AT  – Grand Tourneo Connect Active)
Testovaný vůz bez příplatků 915.123 Kč (2.0 EcoBlue/90 kW AT – Grand Tourneo Connect Active)
Testovaný vůz s výbavou 1.002.091 Kč (2.0 EcoBlue/90 kW AT – Grand Tourneo Connect Active)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Dobrý výhled z vozu a přehledná karoserie
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Nerozhodná převodovka
  • Nižší komfort ve srovnání s MPV
  • Relativně vysoká cena
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (25)

Doporučujeme

Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue
Cena základní sestavy 915 123 Kč
Výbava základní sestavy Přední a zadní parkovací senzory, startovací tlačítko, elektronická parkovací brzda s funkcí Auto Hold, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce + středový airbag vepředu, stropní airbagy pro všechny tři řady sedadel, asistent pro jízdu v pruzích a sledování bdělosti řidiče, FrodPass Connect – vestavěný modem 4G, vyhřívaná přední sedadla, manuální klimatizace, elektrické přídavné topení, exteriérová sada Active (specifické provedení detailů), vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná a nastavitelná, automatické stěrače s dešťovým senzorem, 17palcová litá kola Active atd. Kč
Cena testované sestavy 1 002 091 Kč
Výbava testované sestavy Sada X (dvouzónová automatická klimatizace, zadní parkovací kamera s asistentem pro připojení přívěsu, přední LED světlomety, automatické přepínání dálkových světlometů, prediktivní svícení, automatické nastavení sklonu světlometů – 24.563 Kč), zadní LED světla (6.050 Kč), bezdrátové dobíjení telefonu (5.929 Kč), ergonomická sedadla Ford s certifikací AGR pro zdravá záda (součástí elektricky nastavitelná bederní opěrka, nastavitelná délka sedáku předních sedadel, sklopné stolky v druhé řadě – 10.890 Kč), textilní podlahové rohože vepředu a vzadu (363 Kč), metalický lak karoserie modrá Boundless (14.520 Kč), výklopná okna v posuvných dveřích (1.210 Kč), panoramatická střecha (13.068 Kč), vyhřívané čelní sklo (6.050 Kč), příprava pro tažné zařízení vč. systému stabilizace přívěsu (4.325 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 2750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.3
Emise CO2: 138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1720
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1751 / 699
Rozměr pneu: 215/55 R17
Ford Grand Tourneo Connect Active 2.0 EcoBlue
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4868
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1836
d) rozvor (mm): 2970
e) rozchod vpředu (mm): 1572
f) rozchod vzadu (mm): 1606
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 885 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1130
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1080
k) šířka vpředu (mm): 1340
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
7. 10. 2022 20:02
Re: Užitková dodávka není MPV
No jo, ale to finančně jinde jsme :-) Takhle krasna od VW/Ford je 2.5 x výš...
7. 10. 2022 19:48
Re: Užitková dodávka není MPV
To ani ja nie. Ja som dal v prepočte necelých 420 tisíc, aj to mi prišlo dosť. ;-)
7. 10. 2022 19:46
Re: Super mama-car
Mama-car... Dodávka za milión... Super...
7. 10. 2022 18:41
Re: Užitková dodávka není MPV
Pokud už jednou MPV máš, já mám třetí, tak užitkovou dodávku prostě nechceš. Jestli tobě nevadí, já ti to neberu, ale já nedám milion za přebouchaný užitkáč :no:
5. 10. 2022 15:42
Jednoduše drahé
Krásné auto, ale ta cena jej zabíjí.