Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aliance Ford a Volkswagen: Na čem spolupracují odvěcí rivalové?

David Bureš
Diskuze (2)

Ford a Volkswagen v roce 2019 oficiálně oznámily, že pracují na společné alianci. Po pár letech se už blíží realizaci první společné projekty.

Dnešní doba je v automobilovém průmyslu neúprosná, vývojové náklady kvůli pracem na moderní technice vysoké, a tak spolu mnohdy spolupracují automobilky, u nichž bychom to ještě před lety nečekali. Po letech se tak k alianci vrátily Ford a Volkswagen, kteří už pomalu realizují první společné projekty.

Jestliže v devadesátých letech Ford a Volkswagen spolupracovali v oblasti velkých MPV, když v tehdy společné portugalské továrně Autoeuropa vyráběli první generace VW Sharan, Seatu Alhambra a Fordu Galaxy se společným technickým základem, v roce 2019 nově navázané partnerství se primárně týká užitkových automobilů.

Ford a Volkswagen přitom spolupracují v několika segmentech této oblasti. Prvním výsledkem spolupráce bude nová generace pick-upů Volkswagen Amarok a Ford Ranger. Jejích vývoj má i díky svým bohatým zkušenostem na starosti americká automobilka, která navíc bude oba vozy vyrábět ve své továrně.

Právě kvůli přípravám na zahájení produkce této dvojice Fordu letos oznámil rozšíření svého jihoafrického závodu Silverton, jehož roční výrobní kapacita vzroste ze 168.000 na 200.000 automobilů. Expanze závodu doplní i jeho modernizace, která má zajistit kvalitnější a zároveň levnější výrobu.

Volkswagen už novou generaci Amaroku připravovanou pro rok 2022 začíná odhalovat na prvních skicách. Automobilky přitom zdůrazňují, že se dvojice pick-upů od sebe výrazně odliší svým vzhledem. Motory ale budou vozy sdílet, a tak se očekává příchod ostrého Amaroku R využívajícího techniku Rangeru Raptor.

Kvůli spolupráci s Volkswagenem americká automobilka modernizuje také svůj turecký závod Ford Otosan, kde se nově budou vyrábět také elektřinou poháněné dodávky. Konkrétně se v závodě v tureckém městě Kocaeli začne v roce 2023 vyrábět nová generace Fordu Transit Custom a odvozené osobní dodávky Tourneo Custom. Nově je tu navíc doplní náhrada za dnešní Volkswagen Transporter/Caravelle. Jejich výroba se tam přesune z továrny v Hannoveru, která bude do budoucna přestavěna na výrobu „prémiových“ elektromobilů. Vyrábět bude třeba elektrickou dodávku ID. Buzz dostupnou v užitkové i osobní verzi.

Také výrobu středně velké dodávky s nosností jedné tuny má na starosti Ford. Volkswagen jeho techniku použije právě pro nástupce Transporteru a Caravelle. Naopak nový Multivan využije vlastní základ německého koncernu, v podobě modulární platformy MQB. Díky tomu se má více přiblížit osobním automobilům, a to v rámci snahy být spíše „MPV“ než „osobní dodávka“.

Ford přitom již potvrdil, že nová generace Transitu/Tournea Custom bude nabídnuta také s čistě elektrickým pohonem. S ním se počítá také u nástupce středně velké dodávky Volkswagenu.

To však neznamená, že by veškerý vývoj společných projektů měl na starosti pouze Ford. Volkswagen naopak bude vyvíjet novou generaci kompaktní dodávky. Respektive Fordu u náhrady za kompaktní Transit/Tourneo Connect poskytne základ svého Volkswagenu Caddy.

Nová generace Transitu/Tournea Connect tudíž využije modulární platformu MQB jako loni uvedená nejnovější generace Caddy. Automobil navíc bude nově vyrábět právě Volkswagen, a to ve své polské továrně v Poznani, kde se už vyrábí právě Caddy. Výroba nového „City Vanu“ značky Ford tam odstartuje v roce 2022.

Aliance Fordu a Volkswagenu ale není jen ve znamení užitkových automobilů, týkat se bude také osobních automobilů. Americká značka totiž využije platformu MEB z dílny německého koncernu, vyvinutou speciálně pro potřeby elektromobilů.

Ford zatím počítá s jedním modelem s MEB, není ale vyloučeno, že tento základ následně využije ještě jeden vůz. Již potvrzený elektrický Ford se začne vyrábět v roce 2023, půjde o blíže nespecifikované auto do města. Vyrábět se bude v Kolíně nad Rýnem, kde v produkci podle všeho postupně nahradí dnešní Fiestu. Příchod tohoto modelu souvisí s plánem značky nabízet v Evropě osobní auta do roku 2030 výhradně s elektrickým pohonem.

Oba partneři vysvětlují, že pomocí navázané spolupráce chtějí výrazně ušetřit. Výsledek v tomto směru má být patrný poprvé v roce 2023, a to na provozních výsledcích před zdaněním. Firmy přitom nevylučují, že by alianci do budoucna dále rozšířily, pokud bude úspěšná. Při podepsání dohody však vedení obou automobilek zdůraznilo, že se nepočítá s majetkovým propojením a že obě strany zůstanou samostatnými subjekty. Otázkou však je, zda se tento plán po několika letech nezmění...

David Bureš
Diskuze (2)

Doporučujeme

29. 3. 2021 21:26
transit vs crafter
a čo väčšie dodávky, tie budú tiež robiť spolu?