Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan chce zachránit své japonské továrny. Elektromobily ale vyrobí v Číně

Foxtron Model B
Foxtron Model B
Foxtron Model B
Foxtron Model B
30 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (11)

Nissan dnes provozuje 17 továren po celém světě, o plno z nich ale zřejmě přijde. Snaha o záchranu alespoň některých vede k nečekaným partnerstvím. V jedné z největších továren v Japonsku tak může vyrábět své elektromobily Foxconn.

V problémech se topící Nissan stále řeší, jak se zachránit. Otazník visí i nad některými jeho továrnami v Japonsku, zejména nad tou v Oppamě na jih od Tokia. Je jednou z největších, které tam Nissan má, a právě zde vznikal Nissan Leaf, první masově vyráběný elektromobil světa. Nissan podle nového šéfa Ivana Espinosy plánuje uzavření sedmi továren ze 17, které po celém světě má.

Oppama se ale nakonec může zachránit. Už dříve Nissan hlásil, že ve svých továrnách po celém světě nechá vyrábět vlastní modely svého partnera z Číny, Dongfeng. Pro Oppamu jsou ale zjevně i jiné plány, protože vznikat by tam mohly také auta Foxconnu, což by mohlo zachránit pozice 3.900 lidí, kteří tam dnes pracují. Se zprávou přišlo japonské médium Nikkei, podle kterého Foxconn také zvažuje odkoupení podílu v továrně.

Foxconn se vývoji a výrobě aut věnuje ve své divizi Foxtron, což je společný podnik s největší taiwanskou automobilkou Yulon Motors. Připraveno už má dohromady devět modelů, včetně několika SUV, sedanu, MPV, dodávky a autobusu. V sériové výrobě je zatím SUV Model C, které se jako Luxgen n7 prodává pouze na domovském Taiwanu, a také autobus Foxtron Model T. Žádný model Foxtronu se nemá prodávat pod tímto logem, firma všechny nabízí jako dodavatel pro jiné značky.

V Japonsku už má spolupráci s výrobcem elektroniky Sharp, který představil malé MPV na technickém základě Foxtronu. Větší spolupráce se chystá také s Mitsubishi, které bude na některých trzích pod svým logem prodávat Foxtron Model B. Oba zmíněné modely by tedy mohly vznikat v továrně Nissanu v Oppamě.

Nissan mezitím oznámil, že začne exportovat elektromobily na světové trhy ze svých čínských továren. Ty provozuje ve společném podniku s tamní automobilkou Dongfeng. Na konci června Dongfeng s Nissanem založili nový společný podnik, zaměřený právě na export automobilů. Nissan v něm má podíl 60 % a jako první se bude exportovat elektromobil N7, následovaný zřejmě pickupem Frontier Pro.

Sedan N7 Nissan také vyvinul ve spolupráci s Dongfengem, od kterého si vypůjčil základ sedanu eπ 007. Stejný zůstal rozvor i technika, i když Dongfeng nabízí také sériový hybrid, po kterém Nissan nesáhl. Téměř pětimetrový sedan má pohon všech kol a na výběr ze dvou variant. Základ má výkon 160 kW a LFP baterii Sunwoda s kapacitou 58 kWh. Silnější verze má výkon 200 kW a LFP baterii stejného výrobce s 73 kWh. Jestli se objeví i v Evropě, zatím známo není, je to ale velmi pravděpodobné.

Pickup ze společného podniku se u nás každopádně objeví, i když pod logem Dongfengu. Vůz využívá novou rámovou platformu a do Česka zamíří s turbodieselovým čtyřválcem o objemu 2,3 litru. Výkonové varianty jsou dvě, obě s pohonem všech kol.

Video placeholder
Luxgen n7: Řídili jsme první auto Foxconnu • Zdroj: auto.cz

Zdroj: Nikkei, zdroj foto: Foxconn, zdroj videa: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (11)