Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford GT slouží jako laboratoř na kolech. Jeho technologie dostanou i běžné modely

Jan Mička
Diskuze (1)
Nová generace Fordu GT je zase o kus lepší než ta předchozí. Její technologie se navíc v budoucnu dostanou i do běžných modelů s modrým oválem ve znaku.

Internet začaly zaplavovat první recenze nového Fordu GT a ani my nezůstaneme pozadu. Kolega Martin Frei z partnerského časopisu Svět motorů se jako jediný novinář z České republice účastnil mezinárodní prezentace v Utahu a brzy se s vámi podělí o první jízdní dojmy, než na ně ale dojde, pojďme zlehka nakouknout do vývoje vozu.

Vezmu-li to hodně ze široka, byly při práci na novém Fordu GT klíčové tři cíle. „Prvním bylo použít nový vůz jako cvičiště pro naše konstruktéry, kteří vyvíjejí technologie pro motory budoucnosti a prohloubit naše znalosti aerodynamiky. Také jsme chtěli posunout hranice využívání pokročilých materiálů, například lehkých uhlíkových vláken. V neposlední řadě jsme ale chtěli zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans, který bývá považován za nekompromisní a velmi náročný test odolnosti a efektivity,“ řekl Raj Nair, vrchní technický ředitel Ford Motor Company a výkonný viceprezident pro oblast vývoje produktu.

Při vývoji vozu spojili síly pracovníci z různých sportovních divizí Fordu. Například Ford SVT, Team RS nebo Ford Racing. Nejen tito lidé společně vytvořili nové oddělení Ford Performance a nebáli se experimentovat. Zatímco v případě minulé generace Fordu GT hrál hlavní roli hliník, který byl později v hojné míře použit při výrobě pick-upů F-Series, dnes je v kurzu uhlíkové vlákno schopné zajistit ještě větší úsporu hmotnosti a dovoluje snáze pracovat s tvary. A je to právě karbon, který se začne postupem času ve větší míře objevovat také u sériových fordů.

Díky nižší hmotnosti je vůz agilnější, to ho ale samo o sobě na silnici ve vysokých rychlostech neudrží. Právě proto má propracovanou aerodynamiku, kterou zkrátka nelze přehlédnout. A to ať už se bavíme o výsuvném křídle, nebo předních klapkách, které jsou s křídlem sladěny. Je-li spoiler zvednutý, kanály se uzavřou, zvýší se přítlak a vůz se více „přicucne“ k vozovce. Zní to celé docela jednoduše, šlo ale také o maximalizaci profilu křídla další výsuvnou klapkou, která pomáhá zlepšit celkovou aerodynamickou účinnost o čtrnáct procent. Ford s touto technologií požádal o patent.

Ostatně aerodynamiku pomáhá zlepšovat i samotný motor, přeplňovaný šestiválec 3.5 EcoBoost o výkonu 482 kW a točivém momentu 745 N.m. Je kompaktnější než vidlicový osmiválec a umístění turbodmychadel pod motor dovolilo konstruktérům vytvořit štíhlejší karoserii. Jde o nejsilnější EcoBoost v historii značky, byl vyvíjen společně s motorem pro závodní verzi GT a šestiválcem pro Ford F-150 Raptor.

S motorem použitým v raptoru má šestiválec nového GT společných 60 procent dílů, přičemž kliková hřídel pomohla Fordu zachránit výsledek během závodu v Sebringu. Klikovka testovacího motoru praskala, proto technici použili sériovou z F-150, s níž prototyp v Sebringu vyhrál. „Posunuli jsme technické limity motoru daleko za hranice, které bychom při běžné organizaci vývoje považovali za odpovídající. To je velmi důležité pro naše snahy o pokrok v technologii EcoBoost, která je jedním ze základních kamenů naší nabídky modelů,“ řekl Bob Fascetti, viceprezident Fordu pro vývoj motorů. S trochou nadsázky lze říci, že když vydrží sériová klikovka i závodní zátěž, v běžném voze bude nezničitelná.

Ford GT slouží při vývoji jako taková laboratoř na kolech, přičemž jeden z nových prvků se už dokonce dostal do sériové produkce. Na myslí mám nastavitelné jízdní režimy, kterými již disponuje současná generace Focusu RS a brzy je dostane také nová Fiesta ST. Jde zejména o režim Track, ve kterém je RS na okruhu mimořádně zábavné.

S přibývajícím počtem přeplňovaných motorů bych se osobně nezlobil za systém anti-lag, který Fordu GT pomáhá maximálně eliminovat prodlevu přeplňování. Udržuje škrticí klapku otevřenou i v případě, že řidič nešlape na pedál plynu, otáčky turbodmychadel i plnicí tlak se udržují, aby se zlepšila odezva motoru při následné akceleraci. Jak to celé funguje v praxi, vám již brzy popíše kolega Martin Frei.

Jan Mička
Diskuze (1)
Avatar - iudex
12. 5. 2017 13:27
Superšport par excellence
GT je famózny superšport. Už dizajn je nádherný, v červenej by úplne zapadol do portfólia Maranelských. Ale najmä keď si človek prečíta detaily o jeho technike, všetko najlepšia dostupná technológia, srdce petrolheada zaplesá. Karbónový monokok, hliníkové komponenty, formulové pruženie typu push-rod, škrupiny pevne pripevnené ku karosérii a posuvné pedále, aktívna aerodynamika; keramické brzdy sú už potom očakávaný štandard. Dynamika je neskutočná, 2,8s na stovku je najvyššia liga. Podľa Steva Suttcliffa z Autoexpresu je charakter motora úplne atmosférický, ani stopa po turbonegatívach. Z videí sa javí zvuk ako parádny a brutálny. Akurát z niektorých recenzií vyplynulo, že na ceste sa necíti úplne najlepšie, je až príliš cítiť jeho okruhové zameranie.
Akurát tá cena je neskutočne vysoká, málokedy človek môže povedať, že "Ferrari je oveľa lacnejšie". Ale Ford to evidentne má spočítané, autá sú už vopred vypredané, keď na plánovanú produkciu 1000 ks bolo 6300 záujemcov (teda tých, ktorí prešli výberom Fordu, aby im vôbec Ford bol ochotný auto predať), takže aj pri tej cene je o auto obrovský záujem.