Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford – iosis, Galaxy, Fiesta + Fusion 2006 ve Frankfurtu 2005

Ondřej Šuch
Pomineme-li obvyklé designérské ptydepe, můžeme vzít Ford za slovo a označit iosis za příslib menší umírněnosti ve vzhledu modelů, patrném například na rozdílu mezi první a současnou generací Ford Focus

iosis

Ford se u iosis pyšní slovem „Kinetický design“ tedy zhmotnění designu auta v jeho pohybu. Prakticky je zajímavější fakt, jak byla shodná sada komponentů, použitá v „ženevském“ konceptu Ford SAV, přirozeně využita ve voze zcela odlišné kategorie. Sportovní image studie iosis umocňují krátké převisy karoserie (zejména vpředu) a vyklenuté lemy podběhů kol. Vcelku originálně jsou řešená přední a zadní světla, protažená hluboko do boků karoserie.

Ocitujme tiskovou zprávu: „Základy filozofie kinetického designu lze nejlépe vysledovat z provedení velkých litých kol konceptu iosis – dvacetipalcová kola z hliníkové slitiny s masivními rameny kombinují efektně kontrastní části s leštěným a matným povrchem, což umocňuje jejich třírozměrný styling.“

Vzhůru výklopné dveře z laminátu a uhlíkových vláken a koncepce dveřních rámů bez středového sloupku usnadňují nástup, uvnitř vítá štíhlý přístrojový štít a hlavně palubní deska, která obtáčí pracoviště řidiče. Zalamovaný věnec volantu je tvořen kombinací hliníku a oranžové perforované kůže, středová část, kryjící airbag, je vyvedená v grafitově černé metalíze. Třešničkou na dortu odváženého designu interiéru je řadicí páka sekvenční převodovky, jejíž design je volnou interpretací provedení řadicí páky soutěžního speciálu Focus WRC. Zpětná zrcátka nahrazují u iosis tři kamery, místo klíčku se do palubní desky zasouvají paměťové moduly, které kromě nastartování nastaví ve vole vše, co lze individuálně upravovat.

Opět tisková zpráva: „Koncept iosis vysílá jasný signál o tom, že Ford se zcela vážně chce stát lídrem i v oblasti automobilového designu.

Galaxy

První velkoprostorový Ford z konstrukčních kanceláří Fordu nese staronové jméno, ale jinak má ambice stanovovat nová měřítka. Na trh příjde již za několik měsíců počátkem roku 2006. Nový Galaxy, který se staví na samý vrchol nabídky evropského Fordu, se připojuje k nedávno modernizovaným modelům Ford Mondeo a k produkční verzi konceptu SAV, který se představil letos na jaře na Mezinárodním autosalonu v Ženevě a jehož uvedení na trh se očekává také na začátku roku 2006.

Ve Frankfurtu představený Galaxy je sice označován jako předprodukční verze, ovšem sériově vyráběný model se bude lišit opravdu jenom v maličkostech – dokonce i originální barevné schéma interiéru White Grape bude k dispozici i pro produkční modely.

Nový Ford Galaxy je plnohodnotně sedmimístným vozem. Po éře New Edge přichází Ford s méně kontroverzním, ale stále značně dynamickým "kinetickým designem". Jeho představitelem je nové Galaxy, ale také koncept Iosis. Tváři nového Fordu Galaxy dominuje charakteristicky skloněná kapota motoru a nové výrazně tvarované světlomety, které se mohou natáčet spolu s řízením až o 12 stupňů.

Přístrojový štít využívá světelné LED diody. Nastupující Galaxy dostal audiosystémy nové generace i nový volant. Jedním z nejvýraznějších prvků nového Galaxy je na přání dodávaná pevná skleněná střecha. Charakteristickým rysem nového Galaxy je využití obestavěného prostoru. V interiéru nabízí Galaxy sedm pohodlných sedadel uspořádaných do třech řad. Sedadla lze překlápět, což dovoluje individuální využití prostoru za řidičem. Nový model překonává svého předchůdce i při hodnocení velikosti prostoru pro zavazadla. I když je všech sedm sedadel na svých místech, nabízí nový Ford Galaxy zavazadlový prostor o objemu přes 300 litrů.

Nabídka pohonných jednotek nového Galaxy obsahuje tyto agregáty:

Zážehový motor Duratec HE o objemu 2.0 l – Tento šestnáctiventilový čtyřválec disponuje výkonem 107 kW, jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 190 Nm. Zážehový motor Duratec HE je propojený s manuální pětistupňovou převodovkou Ford MTX-75.

Vznětový motor Duratorq TDCi o objemu 1.8 l – Moderní turbodiesel „common-rail“ má výkon 92 kW. jeho točivý moment vrcholí hodnotou 285 Nm. Pro tento agregát jsou k dispozici dvě převodovky: Pětistupňová manuální převodovka Durashift MTX75 a šestistupňová manuální převodovka Durashift MMT.

Vznětový motor Duratorq TDCi o objemu 2.0 l – Tento motor se vyrábí ve dvou výkonových verzích: 96 kW (točivý moment 320 Nm) a 105 kW (točivý moment 340 Nm). Oba agregáty jsou standardně propojeny se šestistupňovou manuální převodovkou Durashift MT6. Veze o výkonu 130 k je vybavena částicovým filtrem DPF (Diesel Particulate Filter), který snižuje množství pevných částic ve výfukových plynech o celých 99 %.

Vpředu jsou kombinované vzpěry uchycené k pomocnému rámu, vzadu je nezávislé zavěšení „Control-Blade“, které vzniklo derivací závěsů modelů Focus a Focus C-MAX. V případě nového Galaxy jsou ovšem závěsy uchyceny k izolovanému pomocnému rámu. V modelu Galaxy Ford uvádí nový systém adaptivních tlumičů s několika charakteristikami tlumení. Tuhost každého tlumiče se každé dvě desetiny sekundy mění, tak, aby charakteristika odpovídala aktuální jízdní situaci.

Kromě vylepšených čelních airbagů, bočních airbagů a průběžných hlavových airbagů, které chrání pasažéry ve všech třech řadách sedadel, se ve výbavě modelů Galaxy objevuje i kolenní airbag řidiče.

Další technické detaily nového Fordu Galaxy budou zveřejněny před jeho uvedením na trh začátkem roku 2006.

Fiesta a Fusion 2006

Modernizovaná Fiesta – včetně nejnovějších modelů ST a Sport – má nově řešenou přední část nově utvářenou širokýma „očima“ výrazných reflektorů. Designeři přitom ve společném tělese reflektoru oddělili tři samostatné sekce: Hlavní světlomety, parkovací světla a směrová světla. Všechny tři reflektory jsou navíc přizdobeny chromovaným prstencem.

Stylisticky nově řešená je také maska chladiče i její výplň, horní a spodní část „grilu“ se doplňuje s předním nárazníkem, který nyní ohraničuje boky masky chladiče. Pozměněná je i spodní část nárazníku, které dominují dramatické křivky. U modelů v nižších stupních výbavy jsou nárazníky v šedé barvě, zatímco modely ve vyšších stupních výbavy je mají vyvedené v barvě karoserie. Do nárazníku jsou začleněna nová kruhová světla do mlhy.

Stylisté přetvořili i zadní partie Fiesty a i tady šlo především o změnu světel. Podobně jako hlavní světlomety, také koncová světla Fiesty jsou složená ze samostatných reflektorů po společným krytem. Tradiční žebrovaný kryt koncových světel byl u modernizované Fiesty vystřídán moderním hladkým krytem, efektní vzhled umocňují chromované detaily.

Fiesta dostala také nový zadní nárazník, který je výrazněji tvarovaný (zejména v dolní části) a obkružující koncová světla. Velmi efektní jsou boční tvarované doplňky karoserie, které se již dříve představily u modelů Fiesta ST. Nyní je dostávají jak třídveřové, tak i pětidveřové Fiesty.

Zásahy stylistů jsou velmi dobře patrné na přední části Fusionu, který stále nese pravoúhlé světlomety, zcela odlišné od světlometů modelu Fiesta. Do horní části světlometů jsou začleněna oranžová směrová světla, která vyplňují celou horní čtvrtinu světlometu. Nově tvarovaný přední nárazník má integrovaný dolní lem, připomínající malý spojler, a jsou do něj zasazeny světla do mlhy s chromovanou základnou. Nejvýraznějším prvkem přední části vozu je však bezesporu nová maska chladiče.

Větší a výraznější boční ochranné lišty dotvářejí celkově robustní styling modelu Fusion – lišty se táhnou až do předních a zadních nárazníků. Sdružená koncová světla jsou kryta červeným plastem, dřívější kombinovaný reflektor vystřídala zdvojená couvací světla a světla do mlhy.

Jak Fiesta, tak i Fusion ve vyšších stupních výbavy mají nyní kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie. Zákazníci mohou také vybírat z bohatší škály kol a krytů kol – v nabídce jsou dva nové kryty patnáctipalcových ocelových kol pro Fiestu a nová patnáctipalcová litá kola pro Fusion a čtrnáctipalcová litá kola sedmipaprskového designu pro Fiestu Ghia.

Hlavní změnou v interiéru modernizovaných modelů Fiesta a Fusion jsou jejich nové palubní desky, obsahující lépe čitelné přístroje a zcela nový audiosystém. Novinkou je i dvoudílná struktura palubní desky. Horní část palubní desky je krytá měkkým materiálem a dodává se ve čtyřech barvách. Spodní část palubní desky může být buď světlá nebo tmavá. Novinkou přístrojového štítu jsou nové, velmi dobře čitelné analogové přístroje. Ručky přístrojů jsou bíle orámované, ciferníky mají bílé číslice na černém pozadí, přičemž provedení číslic vytváří třírozměrný efekt.


Ondřej Šuch