Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Patent Fordu na převodovku
Patent Fordu na převodovku
Patent Fordu na převodovku
Patent Fordu na převodovku
86 Fotogalerie

Ford má patent na manuální převodovku, která nepotřebuje spojkový pedál

Pohonné ústrojí je stále vybaveno spojkou, ta však může být aktivována i zcela automaticky.

Z tradičních manuálních převodovek se v posledních letech začíná stávat ohrožený druh, což zamrzí obzvlášť u sportovních vozů, kde řidič touží po maximální kontrole a puristickém zážitku z řízení. Některé automobilky se však stále snaží manuální převodovky udržet ve hře a využívají k tomu zajímavé prostředky.

Například automobilka Hyundai má svoji inteligentní manuální převodovku iMT, kdy je od řidiče sice stále vyžadováno šlapání na spojkový pedál, nicméně k propojení motoru a převodovky dochází až díky elektromotoru a řídící jednotka se o vhodném propojení/rozpojení rozhoduje s ohledem na maximální komfort, jistotu, spotřebu, atd.

Vcelku unikátní manuální převodovku však chystá i automobilka Ford, která si v roce 2018 přihlásila velmi zajímavý patent, díky kterému by nám k řazení měl stačit pouze pohyb rukou s voličem řadicí páky.

Patent měl být automobilkou přihlášen k americkému patentovému úřadu (USPTO) již v prosince 2018 a informace o dokumenty měly být zveřejněny již v loňském listopadu. Kolegové z amerického Muscle Cars & Trucks však patent našli a upozornili na něj až nyní.

Patent nese označení „manuální převodovka s elektrickou spojkou“, přičemž spojka by měla být ovládána hydraulickým systémem ovládaným elektronickým ovladačem. Tento ovladač by měl přijímat signály k rozpojení motoru a převodovky buď z tlakového senzoru upevněného na hlavici řadicí páky s klasickým schématem H, nebo ze spojkového pedálu, který však opět bude pouze ovládat elektroniku a nebude fyzicky spojen se spojkou.

Kolegové z Muscle Cars & Trucks už přitom začali spekulovat, že by se podobná technologie mohla objevit v chystané generaci Fordu Mustang S650. Jednou z možností, kde by se nový systém mohl uplatnit, by však mohl být i Ford Bronco.

Sluší se ovšem připomenout, že samotná existence patentu ještě neznamená, že se automobilka rozhodne tuto technologii uvést v praxi. Ostatně jde o celkem komplikovaný systém, který by mohl zvýšit výrobní náklady, prodražit servis a je jen otázkou, jak by se novinka podepsala na spolehlivosti vozu.

Zásadní výhodou by pak měla být schopnost učinit řízení s manuální převodovkou dostupnějším pro širší skupinu řidičů. Objevují se však i spekulace, že by nová převodovka mohla být kompatibilní s údajně připravovaným hybridním systémem, který by se mohl dostat pod kapotu nového Fordu Mustang.