Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford má patent na manuální převodovku, která nepotřebuje spojkový pedál

Ondřej Mára
Diskuze (31)

Pohonné ústrojí je stále vybaveno spojkou, ta však může být aktivována i zcela automaticky.

Z tradičních manuálních převodovek se v posledních letech začíná stávat ohrožený druh, což zamrzí obzvlášť u sportovních vozů, kde řidič touží po maximální kontrole a puristickém zážitku z řízení. Některé automobilky se však stále snaží manuální převodovky udržet ve hře a využívají k tomu zajímavé prostředky.

Například automobilka Hyundai má svoji inteligentní manuální převodovku iMT, kdy je od řidiče sice stále vyžadováno šlapání na spojkový pedál, nicméně k propojení motoru a převodovky dochází až díky elektromotoru a řídící jednotka se o vhodném propojení/rozpojení rozhoduje s ohledem na maximální komfort, jistotu, spotřebu, atd.

Vcelku unikátní manuální převodovku však chystá i automobilka Ford, která si v roce 2018 přihlásila velmi zajímavý patent, díky kterému by nám k řazení měl stačit pouze pohyb rukou s voličem řadicí páky.

Patent měl být automobilkou přihlášen k americkému patentovému úřadu (USPTO) již v prosince 2018 a informace o dokumenty měly být zveřejněny již v loňském listopadu. Kolegové z amerického Muscle Cars & Trucks však patent našli a upozornili na něj až nyní.

Patent nese označení „manuální převodovka s elektrickou spojkou“, přičemž spojka by měla být ovládána hydraulickým systémem ovládaným elektronickým ovladačem. Tento ovladač by měl přijímat signály k rozpojení motoru a převodovky buď z tlakového senzoru upevněného na hlavici řadicí páky s klasickým schématem H, nebo ze spojkového pedálu, který však opět bude pouze ovládat elektroniku a nebude fyzicky spojen se spojkou.

Kolegové z Muscle Cars & Trucks už přitom začali spekulovat, že by se podobná technologie mohla objevit v chystané generaci Fordu Mustang S650. Jednou z možností, kde by se nový systém mohl uplatnit, by však mohl být i Ford Bronco.

Sluší se ovšem připomenout, že samotná existence patentu ještě neznamená, že se automobilka rozhodne tuto technologii uvést v praxi. Ostatně jde o celkem komplikovaný systém, který by mohl zvýšit výrobní náklady, prodražit servis a je jen otázkou, jak by se novinka podepsala na spolehlivosti vozu.

Zásadní výhodou by pak měla být schopnost učinit řízení s manuální převodovkou dostupnějším pro širší skupinu řidičů. Objevují se však i spekulace, že by nová převodovka mohla být kompatibilní s údajně připravovaným hybridním systémem, který by se mohl dostat pod kapotu nového Fordu Mustang.

Ondřej Mára
Diskuze (31)

Doporučujeme

9. 2. 2022 01:06
Re: Manuál bez spojkového pedálu?!!!
Možná, ale rozhodně by to nebylo mě svobodné rozhodnutí! :-( :no:
Avatar - beibej
8. 2. 2022 23:33
Re: WOW!
u Fordu trochu zaspali, Itálie 80.léta....
Konkrétně Ferrari Mondial.
Avatar - Ozzman
8. 2. 2022 21:22
Re: WOW!
Jenže (neznám všechny), tam to probíhalo snad za pomocí elektromotorků, já v tom vidím prostě variantu na sekvenci s tím rozdílem, že tady to bude "složitější" jak provedením, tak i tím, že budeš řadit klasickou kulisou... no nevím, uvidíme
Avatar - narona
8. 2. 2022 20:55
Re: Trabant měl Hycomat
Co trabant, už i velké aerovky ve 30. letech to měly za příplatek :D jen by mě zajímalo jak se tam pak řadilo, protože neměly synchrony, asi meziplyn bez spojky :D Jednou jsem řídil hycomat a bylo to docela umění zařadit.
Avatar - twistedTSD
8. 2. 2022 20:38
Re: WOW!
Tohle spíš odpovídá poloautomatickým převodovkám a když to bude fungovat rychle, tak to může být zajímavé.