Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mondeo slaví 20 let

Ford Mondeo slaví 20 let Zdroj: acz

Ford Mondeo slaví 20 let

První Mondeo znamenalo v době svého příchodu malou revoluci. Dodnes, aktuálně v třetí generaci, je jedním ze stěžejních modelů evropské divize Fordu.

Kdybychom se vrátili zpátky do roku 1993, našli bychom Ford of Europe v neutěšené situaci. Na klíčovém britském trhu ztrácel přízeň zákazníků, protože snaha o snižování nákladů byla na autech příliš zjevná, tehdy nový Escort se příliš neujal a Sierra už měla deset let. Jenže na spadnutí byla premiéra zásadní novinky.

Mondeo s kódovým označením CDW27 představovalo revoluci ve výrobním programu Fordu. Mělo nahradit Sierru, ale všechno na Mondeu bylo nové – design, platforma s pohonem předních kol i zcela nové motory Zetec. Na vývoji se nešetřilo, probíhal od roku 1986 souběžně v Británii a v USA, počítalo se s možností pohonu všech kol i zástavby víceválcových motorů. Asi nepřekvapí, že s konečným účtem 6 miliard dolarů šlo o jeden z nejnákladnějších vývojových programů v historii automobilového průmyslu.

Do Evropy Mondeo přineslo americké standardy výbavy. Bylo prvním autem, které mělo už v základním provedení airbag řidiče. Ale zákazníci si mohli dopřát také vyhřívání čelního okna, do té doby nabízené jen pro americké Fordy. Snahu automobilky ocenili i novináři, kteří Mondeu udělili titul Auto roku 1994. Paletu motorů tvořily zážehové čtyřválce 1,6 l/65 kW, 1,8 l/85 kW a 2,0 l/100 kW, které doplňoval turbodiesel 1,8 l/66 kW. Rok po uvedení nabídku obohatil 2,5litrový šestiválec (125 kW), vzácně se prodával také dvoulitr s pohonem 4x4.

Ford měl s prvním Mondeem doslova globální ambice, nakonec ale na důležitém severoamerickém trhu příliš neuspěl a podobná byla situace i v Austrálii. Význam modelu Mondeo se proto z větší části omezil na Evropu, kde se jeho výroba soustředila v jediné továrně – v belgickém Genku.

1996: Velká modernizace

Po třech a půl letech na trhu přišel Ford s velkým faceliftem, který se někdy označuje jako druhá generace. Změnily se všechny karosářské díly kromě dveří a střechy. Výraznou změnu vzhledu doprovodilo snížení hmotnosti o 18 kg a zvětšení prostoru před zadními sedadly. Pohon všech kol už Ford nenabízel, naopak přidal sportovní verzi Mondeo ST200, která měla motor 2,5 l V6 posílený na 151 kW.

2000: New Edge Design

S novým miléniem přišlo i nové Mondeo. Kromě výrazného, více „německého“ designu přineslo i nové dvoultirové turbodiesely Duratorq – nejprve TDDi (66 a 85 kW), později common-railové TDCi (85 a 96 kW). Novými vrcholy se staly po faceliftu z roku 2003 motory 2.2 TDCi/114 kW a 3.0 V6/150 kW, zájemce o rychlé svezení uspokojila verze Mondeo ST220 s třílitrem posíleným na 166 kW.

2007: Bondovo Mondeo

Třetí generace se nejprve objevila v bondovce Casino Royale. Posléze vyjela na evropské silnice a získala si přízeň zákazníků díky svým impozantním rozměrům – vnějším i vnitřním. Nová platforma EUCD byla společná s rodinnými vozy Galaxy a S-Max i s většinou modelů značky Volvo. Zároveň z nabídky zmizel šestiválcový motor, místo toho Ford vsadil na přeplňování – od roku 2010 tvoří nabídku benzinových motorů 1.6 EcoBoost/118 kW a 2.0 EcoBoost (149 nebo 176 kW). Úsporný dieselový agregát 1.6 TDCi/85 kW je zatím nejmenším motorem, který Ford v řadě Mondeo kdy nabízel.

2014: Globalizace nastupuje

Příští rok do Evropy dorazí čtvrtá generace. Její podobu ale už známe, poprvé se prezentovala jako americký Ford Fusion v lednu 2012. Evropská verze se bude lišit především nabídkou motorů, vnější design bude stejný. Ford chystá několik novinek: pohon všech kol, hybridní verzi, nový dieselovýc čtyřválec 1.5 TDCi nebo přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 EcoBoost. Výroba se přesune z belgické továrny Genk, kterou čeká uzavření, do španělské Valencie.

Srovnání rozměrů - generace Fordu Mondeo
ModelMondeo IVMondeo IIMondeo IIMondeo I
Rokod 20142007–20142000–20071993–2000
Délka [mm]4869477847314481
Šířka [mm]1852188618121747
Výška [mm]1476150014291372
Rozvor [mm]2850285027542704