Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mondeo slaví 20 let

19. 8. 2013 • 06:33
49
První Mondeo znamenalo v době svého příchodu malou revoluci. Dodnes, aktuálně v třetí generaci, je jedním ze stěžejních modelů evropské divize Fordu.

Kdybychom se vrátili zpátky do roku 1993, našli bychom Ford of Europe v neutěšené situaci. Na klíčovém britském trhu ztrácel přízeň zákazníků, protože snaha o snižování nákladů byla na autech příliš zjevná, tehdy nový Escort se příliš neujal a Sierra už měla deset let. Jenže na spadnutí byla premiéra zásadní novinky.

Mondeo s kódovým označením CDW27 představovalo revoluci ve výrobním programu Fordu. Mělo nahradit Sierru, ale všechno na Mondeu bylo nové – design, platforma s pohonem předních kol i zcela nové motory Zetec. Na vývoji se nešetřilo, probíhal od roku 1986 souběžně v Británii a v USA, počítalo se s možností pohonu všech kol i zástavby víceválcových motorů. Asi nepřekvapí, že s konečným účtem 6 miliard dolarů šlo o jeden z nejnákladnějších vývojových programů v historii automobilového průmyslu.

Do Evropy Mondeo přineslo americké standardy výbavy. Bylo prvním autem, které mělo už v základním provedení airbag řidiče. Ale zákazníci si mohli dopřát také vyhřívání čelního okna, do té doby nabízené jen pro americké Fordy. Snahu automobilky ocenili i novináři, kteří Mondeu udělili titul Auto roku 1994. Paletu motorů tvořily zážehové čtyřválce 1,6 l/65 kW, 1,8 l/85 kW a 2,0 l/100 kW, které doplňoval turbodiesel 1,8 l/66 kW. Rok po uvedení nabídku obohatil 2,5litrový šestiválec (125 kW), vzácně se prodával také dvoulitr s pohonem 4x4.

Ford měl s prvním Mondeem doslova globální ambice, nakonec ale na důležitém severoamerickém trhu příliš neuspěl a podobná byla situace i v Austrálii. Význam modelu Mondeo se proto z větší části omezil na Evropu, kde se jeho výroba soustředila v jediné továrně – v belgickém Genku.

1996: Velká modernizace

Po třech a půl letech na trhu přišel Ford s velkým faceliftem, který se někdy označuje jako druhá generace. Změnily se všechny karosářské díly kromě dveří a střechy. Výraznou změnu vzhledu doprovodilo snížení hmotnosti o 18 kg a zvětšení prostoru před zadními sedadly. Pohon všech kol už Ford nenabízel, naopak přidal sportovní verzi Mondeo ST200, která měla motor 2,5 l V6 posílený na 151 kW.

2000: New Edge Design

S novým miléniem přišlo i nové Mondeo. Kromě výrazného, více „německého“ designu přineslo i nové dvoultirové turbodiesely Duratorq – nejprve TDDi (66 a 85 kW), později common-railové TDCi (85 a 96 kW). Novými vrcholy se staly po faceliftu z roku 2003 motory 2.2 TDCi/114 kW a 3.0 V6/150 kW, zájemce o rychlé svezení uspokojila verze Mondeo ST220 s třílitrem posíleným na 166 kW.

2007: Bondovo Mondeo

Třetí generace se nejprve objevila v bondovce Casino Royale. Posléze vyjela na evropské silnice a získala si přízeň zákazníků díky svým impozantním rozměrům – vnějším i vnitřním. Nová platforma EUCD byla společná s rodinnými vozy Galaxy a S-Max i s většinou modelů značky Volvo. Zároveň z nabídky zmizel šestiválcový motor, místo toho Ford vsadil na přeplňování – od roku 2010 tvoří nabídku benzinových motorů 1.6 EcoBoost/118 kW a 2.0 EcoBoost (149 nebo 176 kW). Úsporný dieselový agregát 1.6 TDCi/85 kW je zatím nejmenším motorem, který Ford v řadě Mondeo kdy nabízel.

2014: Globalizace nastupuje

Příští rok do Evropy dorazí čtvrtá generace. Její podobu ale už známe, poprvé se prezentovala jako americký Ford Fusion v lednu 2012. Evropská verze se bude lišit především nabídkou motorů, vnější design bude stejný. Ford chystá několik novinek: pohon všech kol, hybridní verzi, nový dieselovýc čtyřválec 1.5 TDCi nebo přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 EcoBoost. Výroba se přesune z belgické továrny Genk, kterou čeká uzavření, do španělské Valencie.

Srovnání rozměrů - generace Fordu Mondeo
ModelMondeo IVMondeo IIMondeo IIMondeo I
Rokod 20142007–20142000–20071993–2000
Délka [mm]4869477847314481
Šířka [mm]1852188618121747
Výška [mm]1476150014291372
Rozvor [mm]2850285027542704


4498430_.jpg?v=0





Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Čekat na nové Mondeo? A proč vlastně?
| 20. 8. 2013
Tvoje reakce na můj příspěvek je v některých bodech (hlavně č. 6) naprostá demagogie, ale to víš jistě sám také. Ano, jako nové si Mondeo III nekoupím, ale jako o mírně ojetém autě o něm vážně uvažuji :-)
Čekat na nové Mondeo? A proč vlastně?
| 20. 8. 2013
Proc by si mel kupovat Trabant? Ze se mu vic zamlouva starsi generace Mondea? Je to jeho nazor, ja taky u sveho auta necekal na novejsi generaci a zatim si myslim, ze to bylo dobre rozhodnuti. :-)
Avatar - Atlis
Čekat na nové Mondeo? A proč vlastně?
| 20. 8. 2013
Mas v tom bordel.

1. trojvalec bude iba jeden, zvysok su stvorvalce
2. 1.5EB bude iba v Cine, EU dostane 1.6EB
3. stredna trieda nie je hothatch, v nej ti je rucka nahouby
4. to ze sa tebe paci aktualna verzia je subjektivna vec
5. bude take iste. robia sa tam c-maxy aj kugy (zatial, potom pojdu do saarlouis) a problem s tym nie je
6. kup si trabant
7. na zaciatku predaja ja vzdy novsia generacia drahsia. vid focus
8. riadenie bude mat horsie, jazdne vlastnosti? nikto nevie

ono je to aj tak jedno, lebo ty si to auto aj tak nekupis ;)
Mondeo
| 20. 8. 2013
GTI by ti vysvetlil proc ;-) , protoze Koncern rekl a co rekl Koncern je svate >:-[]
Avatar - PeterLuk
Ikona
| 20. 8. 2013
Ja si myslím, že aj v šedej či bielej vyzerá veľmi dobre.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku