
Ford Mondeo slaví 20 let
Kdybychom se vrátili zpátky do roku 1993, našli bychom Ford of Europe v neutěšené situaci. Na klíčovém britském trhu ztrácel přízeň zákazníků, protože snaha o snižování nákladů byla na autech příliš zjevná, tehdy nový Escort se příliš neujal a Sierra už měla deset let. Jenže na spadnutí byla premiéra zásadní novinky.
Mondeo s kódovým označením CDW27 představovalo revoluci ve výrobním programu Fordu. Mělo nahradit Sierru, ale všechno na Mondeu bylo nové – design, platforma s pohonem předních kol i zcela nové motory Zetec. Na vývoji se nešetřilo, probíhal od roku 1986 souběžně v Británii a v USA, počítalo se s možností pohonu všech kol i zástavby víceválcových motorů. Asi nepřekvapí, že s konečným účtem 6 miliard dolarů šlo o jeden z nejnákladnějších vývojových programů v historii automobilového průmyslu.
Do Evropy Mondeo přineslo americké standardy výbavy. Bylo prvním autem, které mělo už v základním provedení airbag řidiče. Ale zákazníci si mohli dopřát také vyhřívání čelního okna, do té doby nabízené jen pro americké Fordy. Snahu automobilky ocenili i novináři, kteří Mondeu udělili titul Auto roku 1994. Paletu motorů tvořily zážehové čtyřválce 1,6 l/65 kW, 1,8 l/85 kW a 2,0 l/100 kW, které doplňoval turbodiesel 1,8 l/66 kW. Rok po uvedení nabídku obohatil 2,5litrový šestiválec (125 kW), vzácně se prodával také dvoulitr s pohonem 4x4.
Ford měl s prvním Mondeem doslova globální ambice, nakonec ale na důležitém severoamerickém trhu příliš neuspěl a podobná byla situace i v Austrálii. Význam modelu Mondeo se proto z větší části omezil na Evropu, kde se jeho výroba soustředila v jediné továrně – v belgickém Genku.
1996: Velká modernizace
Po třech a půl letech na trhu přišel Ford s velkým faceliftem, který se někdy označuje jako druhá generace. Změnily se všechny karosářské díly kromě dveří a střechy. Výraznou změnu vzhledu doprovodilo snížení hmotnosti o 18 kg a zvětšení prostoru před zadními sedadly. Pohon všech kol už Ford nenabízel, naopak přidal sportovní verzi Mondeo ST200, která měla motor 2,5 l V6 posílený na 151 kW.
2000: New Edge Design
S novým miléniem přišlo i nové Mondeo. Kromě výrazného, více „německého“ designu přineslo i nové dvoultirové turbodiesely Duratorq – nejprve TDDi (66 a 85 kW), později common-railové TDCi (85 a 96 kW). Novými vrcholy se staly po faceliftu z roku 2003 motory 2.2 TDCi/114 kW a 3.0 V6/150 kW, zájemce o rychlé svezení uspokojila verze Mondeo ST220 s třílitrem posíleným na 166 kW.
2007: Bondovo Mondeo
Třetí generace se nejprve objevila v bondovce Casino Royale. Posléze vyjela na evropské silnice a získala si přízeň zákazníků díky svým impozantním rozměrům – vnějším i vnitřním. Nová platforma EUCD byla společná s rodinnými vozy Galaxy a S-Max i s většinou modelů značky Volvo. Zároveň z nabídky zmizel šestiválcový motor, místo toho Ford vsadil na přeplňování – od roku 2010 tvoří nabídku benzinových motorů 1.6 EcoBoost/118 kW a 2.0 EcoBoost (149 nebo 176 kW). Úsporný dieselový agregát 1.6 TDCi/85 kW je zatím nejmenším motorem, který Ford v řadě Mondeo kdy nabízel.
2014: Globalizace nastupuje
Příští rok do Evropy dorazí čtvrtá generace. Její podobu ale už známe, poprvé se prezentovala jako americký Ford Fusion v lednu 2012. Evropská verze se bude lišit především nabídkou motorů, vnější design bude stejný. Ford chystá několik novinek: pohon všech kol, hybridní verzi, nový dieselovýc čtyřválec 1.5 TDCi nebo přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 EcoBoost. Výroba se přesune z belgické továrny Genk, kterou čeká uzavření, do španělské Valencie.
Srovnání rozměrů - generace Fordu Mondeo | ||||
Model | Mondeo IV | Mondeo II | Mondeo II | Mondeo I |
Rok | od 2014 | 2007–2014 | 2000–2007 | 1993–2000 |
Délka [mm] | 4869 | 4778 | 4731 | 4481 |
Šířka [mm] | 1852 | 1886 | 1812 | 1747 |
Výška [mm] | 1476 | 1500 | 1429 | 1372 |
Rozvor [mm] | 2850 | 2850 | 2754 | 2704 |