Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) – Jemnější lesník

David Bureš
Diskuze (38)
Že jsou pick-upy drsnými auty? Ano, zvládnou odvézt mnohé a nebojí se terénu, stále častěji ale myslí i na komfort. Jako modernizovaný Ford Ranger.


Design, interiér


Ford Ranger byl loni nejprodávanějším pick-upem v Evropě, což je titul, který by si rád udržel i nadále. Konkurence ale nespí, na trh loni vyjel nový Nissan NP300 Navara, letos do prodeje vstupují nová Toyota Hilux a modernizovaný Volkswagen Amarok, a tak Ford na ní včas zareagoval a přijel s inovovaným rangerem.

Pick-upy jsou sice ze své podstaty poctivými dříči určenými pro náročnou práci, zájemci o ně už ale nechtějí tak drsné a neomalené auto jako kdysi. Stále častěji žádají více komfortu, a tak se pick-upy podobně jako dodávky stále více přibližují osobním vozům. Na tento trend v rámci modernizace nastoupil i Ford Ranger, když podobně jako konkurence nabídl bohatou výbavu ve stylu osobních aut nebo zvýšený komfort.

Drsný drsnějším

Pick-upy jsou automobily, na nichž toho designéři příliš nevymyslí. Kabina a korba musí být co nejúčelnější, a tak na nějaké odvážné kreace plné zajímavých detailů tady není prostor. Jedinou partií, na které se stylisté mohou vyřádit, je tak příď. A právě v této části došlo u modernizovaného rangeru k výrazným změnám.

Příď s horizontálně orientovanou maskou chladiče, opticky propojenou s hlavními světlomety nahradila šestiúhelníková maska ve stylu posledních fordů. Obdobné řešení ostatně dostane i modernizovaná kuga. Výsledkem této proměny je opravdu mohutná příď, díky níž je ranger ještě větším drsňákem než dosud. Záď testovaného provedení Limited pak ozdobil „sportovní“ ochranný rám.

K výrazným změnám došlo také uvnitř. Nová je kaplička s přístroji i středový panel. Zachovány byly vlastně jen tvrdé plasty, které vypadají, že snesou mnohé. Jenže v testovaném exempláři už bylo mnoho ploch lehce poškrábaných, a to měl na svém kontě jen asi 1.400 kilometrů.

Proměnou interiéru se ranger přiblížil osobním fordům, třeba palubní počítač je známý mimo jiné z aktuálního galaxy. Zvolené řešení s analogovým tachometrem a dvěma digitálními displeji po jeho bocích ale není příliš šťastné. Řidič se totiž musí rozhodnout, zda chce na obrazovce vidět otáčkoměr nebo data z palubního počítače. Obě funkce zobrazit najednou nelze. Ovládání počítače navíc není jedno z nejpřehlednějších.

Z osobních fordů pochází také multimediální systém SYNC 2, který je ovládán prostřednictvím osmipalcové dotykové obrazovky na vrchu středového panelu. Už dříve jsme si u ostatních fordů stěžovali na letargické reakce systému, příliš nás tentokrát nepotěšilo ani sekání obrazu mapy navigace.

Palubní deska je jednoduše a účelně řešena bez zbytečných kudrlinek, jedinými ozdobnými prvky jsou tak rámečky kolem výdechů ventilace. To ale není kritika, ba naopak. Interiér rangeru totiž patří mezi ty nejhezčí od Fordu. Zvlášť ve srovnání se “satelitem” na středovém tunelu kugy je to mnohem pohlednější řešení.

ford testy pickup ford testy pickup  

Sedadla, tedy spíše křesla jsou rozměrná. Řidič si snadno najde ideální pozici, a to navzdory jen výškově nastavitelnému volantu. Masivní věnec se dobře drží, je však potřeba se zorientovat v množství tlačítek na multifunkčním volantu.

Pick-upy obvykle nejsou zrovna prostorné, to však není případ rangeru. I zadní sedadla totiž poskytují ve všech směrech velkorysý prostor. Jen je při poutání pásu nutné dávat pozor na ničím nekrytý drát od vyhřívání zadního skla, který se může snadno poškodit. Sedák zadní lavice lze navíc zvednout pro převoz rozměrnějších zavazadel v kabině. Tento krok navíc odhalí odkládací prostory pod lavicí.

Ford Ranger je nabízen ve třech karosářských verzích, které zastupuje dvoudveřový Single Cab, Super Cab se zadními krátkými dveřmi proti směru jízdy a testovaný Double Cab s dvěma páry dveří. V závislosti na kabině se liší délka korby, protože rozvor všech tří variant je shodný. I testovaná varianta nabízí slušnou délku 1.549 mm, na 2.317 mm Single Cabu ale nemá. Navíc naše zkušenosti potvrzují, že na převoz dlouhých předmětů jsou přece jen lepší dodávky...

U testované verze Limited korbu chránila ochranná vana, náklad bylo možné upevnit na úchytná oka. Jak bývá zvykem, Ford nabízí i různé nástavby. Vedle lakovaného hardtopu za 50.820 jsou k dispozici rovněž různé kryty korby.

Ford Ranger – srovnání rozměrů s dalšími pick-upy
ModelFord RangerMitsubishi L200Nissan NP300 Navara
VerzeDouble CabDouble CabDouble Cab
Délka [mm]536252855300
Šířka [mm]186018151850
Výška [mm]181517751810
Rozvor [mm]322030003150
Nájezdový úhel přední [°]283030,4
Nájezdový úhel zadní [°]282525,6
Přechodový úhel [°]252422,2
Světlá výška [mm]229225223
Brodivost [mm]800600600
Rozměry korby
Délka [mm]154915201578
Šířka [mm]156014701560
Šířka mezi podběhy [mm]1139?1130
Výška [mm]511475474

Motor


Pětiválcový silák

Ranger je na českém trhu dostupný se třemi vznětovými motory, čtyřválce 2.2 TDCi ve dvou verzích 96 kW a 118 kW doplňuje řadový pětiválec 3.2 TDCi se 147 kW. A jelikož by podle našeho názoru pick-up rozhodně neměl být dýchavičným vozem, rozhodli jsme se vyzkoušet vrcholné provedení.

Pětiválcový silák o objemu 3198 cm3 je vyzbrojen turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a přímým vstřikováním common-rail pracujícím s tlakem až 1800 bar. Díky tomu slibuje 147 kW v 3000 otáčkách a mohutných 470 N.m dostupných už od 1500 otáček, což je závratná síla i s ohledem na rozměry rangeru a jeho hmotnost přesahující 2,1 tuny. Motor má v zásobě opravdu hodně síly už od nízkých otáček, a tak se pick-up umí nečekaně hbitě rozpohybovat nejen v terénu, ale také třeba na dálnici.

To všechno má ale jednu chybu, kterou je šestistupňová automatická převodovka dodávaná za příplatek 22.990 korun. O ní sice Ford tvrdí, že je nová, svým chováním ale připomíná staré automaty z devadesátých let. Převodovka váhá s přeřazením, ani samotná změna převodu není právě hbitá. Vadilo nám i lehké cukání při rozjezdech, alespoň že je nebrzdí start-stop, ranger se totiž obejde bez něj. Kolem a kolem je zkrátka znát, že se část síly agregátu v převodovce ztrácí.

Ford Ranger – srovnání s konkurencí
ModelFord RangerMitsubishi L200Nissan NP300 Navara
Motor3.2 TDCi2.4 DI-D2.3 dCi
Pohon4x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]319824422298
Válce/ventily5/44/44/4
Největší výkon [kW/min]147/3000133/3500140/3750
Točivý moment [N.m/min]470/1500-2750430/2500450/1500-2500
Převodovka6A5A7A
Max. rychlost [km/h]175177180
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,6?10,8
Komb. spotřeba [l/100 km]8,97,27,0
Užitečná hmotnost [kg]10339601052
Základní cena [Kč]1.113.079929.000951.400

Už udávaná kombinovaná spotřeba 8,9 litru na 100 kilometrů naznačuje, že pětiválcový ranger nebude zrovna úsporným vozítkem usrkávajícím jen pár kapek nafty. A je to tak i ve skutečnosti, protože průměrná spotřeba paliva činila po týdnu testování nemalých 11,5 litru na 100 kilometrů. Můžete namítat, že při takové síle motoru, počtu válců i samotné velikosti automobilu je zkrátka nutné s takovou spotřebou počítat, rádi bychom ale připomněli, že s konkurenčním Nissanem Navara s biturbem 2.3 dCi (140 kW) jsme nedávno dosáhli průměru 8,5 litru na 100 kilometrů. Jediným rozdílem je fakt, že porovnatelný motor byl v japonském pick-upu spárován s manuálem. Ve městě ranger žádal až 14 litrů, dálniční přesuny znamenaly rovných devět litrů.

ford testy pickup ford testy pickup  

Jízdní vlastnosti, závěr


Nečekaně komfortní

Pick-upy kvůli svým tuhým žebřinovým rámům vždy platily za uskákané kozy, které posádce příliš komfortu neposkytnou. Platilo to i pro ranger, který ale v rámci faceliftu na komfortu výrazně zapracoval, a tak nyní patří mezi ty komfortnější pick-upy na trhu. A to i v případě, že je korba prázdná a zadní náprava tudíž odlehčená.

Poskytovaný komfort ale samozřejmě musíme srovnávat s ostatními pick-upy. Z podstaty rámové konstrukce a zadní tuhé nápravy se ranger ani nemohl vyhnout drncání na příčných nerovnostech, jinak ale jednotlivé nerovnosti skvěle tlumí. Obzvlášť v případě, že řidič zvýší tempo, to pak ranger výtluky vyloženě žehlí. Zapracovalo se i na jízdních vlastnostech, a tak vůz sedí lépe než kdysi. Je však potřeba si zvyknout na dlouhý převod řízení, který se sice hodí při manévrování v terénu, při běžné jízdě ale znamená hodně točení volantem.

Navzdory vysoké konstrukci navíc ranger i na dálnici zůstává překvapivě tichým vozem, přitom je jedno, zda máte korbu prázdnou nebo ne. Nejvýraznější hluk pocházel od antény, která se někde sklopila a narážela do střechy. Ve vyšších otáčkách pak o sobě dá vědět i motor, a to jadrnějším vznětovým tónem.

ford testy pickup ford testy pickup  

Jakožto správný offroad se ranger nezalekne ani terénu, kde dává největší smysl. Světlá výška 229 mm patří mezi to lepší v segmentu, a to díky uložení klíčových komponentů hnací soustavy do bezpečí, nad podélné nosníky žebřinového rámu. Doslova rekordní hodnotou je pak brodivost 800 mm, a to díky umístění sání a alternátoru co nejvíce nahoru. A když už by nastal nějaký problém, je otočným ovladačem na středovém tunelu možné sepnout pohon všech kol nebo rovnou redukci, případně stiskem tlačítka uzavřít mechanický zadní diferenciál (dodáván za 21.780 Kč). Popravdě řečeno ale během testování nenastala situace, abychom cokoliv z toho museli spínat, ranger si s nástrahami poradil i jako dvoukolka.

Osobním fordům se ale ranger nepřiblížil jen jízdními vlastnostmi a interiérem, ale také nabídkou bezpečnostních pomocníků. Za 29.040 korun je totiž k dispozici balíček systémů zahrnující asistent pro jízdu v pruzích, sledování bdělosti řidiče nebo adaptivní tempomat. Právě k tempomatu máme dvě poznámky. Překvapilo nás, jak blízko se drží vozům před sebou, a to zvlášť s ohledem na brzdné schopnosti auta, které kvůli jeho vysoké hmotnosti nejsou právě zázračné. Ranger se autům vpředu blížil natolik, že jsme na asistenta nespoléhali a pro jistotu brzdili sami. O to víc nás ale potěšilo, že automatické udržování rychlosti lze v palubním počítači vypnout a jezdit jen na běžný tempomat. To u dnešních aut už vůbec není samozřejmostí…

Závěr

Fordu Ranger jsme v minulosti vytýkali poněkud neomalené chování a zřejmě jsme v našem názoru nebyli jediní, protože automobilka se na komfort tohoto pick-upu v rámci modernizace detailně zaměřila. Výsledkem je komfortnější a tišší automobil, který už dokáže konkurovat některým SUV. Pětiválec o výkonu 147 kW a točivém momentu 470 N.m se nám pak líbil svojí nenucenou silou, mrzela nás ale jeho vyšší spotřeba paliva a spojení s automatem, který jeho schopnosti přece jen tupí.

ford testy pickup ford testy pickup  

Nejlevnější verze modelu723.096 Kč (2.2 TDCi/96 kW Single Cab XL)
Základ s testovaným motorem1.113.079 Kč (3.2 TDCi/147 kW Double Cab Limited)
Testovaný vůz bez příplatků1.113.079 Kč (3.2 TDCi/147 kW Double Cab Limited)
Testovaný vůz s výbavou1.204.918 Kč (3.2 TDCi/147 kW Double Cab Limited)

Plusy

  • Na poměry pick-upů slušný komfort
  • Vnitřní prostor
  • Terénní schopnosti
  • Odhlučnění kabiny

Minusy

  • Automat tlumí schopnosti motoru
  • Pomalu reagující multimediální systém
  • Vysoká spotřeba paliva
  • Vyšší pořizovací cena

Foto: Petr Homolak

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (38)
Ford Ranger 3.2 TDCi
Cena základní sestavy 1 113 079 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin s celosezónními pneumatikami, sedm airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické stahování oken vpředu a vzadu, multimediální systém SYNC 2 ovládaný prostřednictvím osmipalcové obrazovky, zadní parkovací senzory, kožený volant, kožené čalounění, vyhřívání sedadel vpředu, automatická dvouzónová klimatizace, elektricky sklopná vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládané sedadlo řidiče, tempomat, ochranná vana nákladního prostoru, dešťový a světelný senzor, sportovní trubkový rám za kabinou, rezervní kolo, vyhřívané čelní sklo. Kč
Cena testované sestavy 1 204 918 Kč
Výbava testované sestavy Navigace (+36.300,-), metalický lak (+18.029,-), Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu, sledování bdělosti řidiče, automatické přepínání dálkových světlometů, dešťový senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, funkce rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, adaptivní tempomat a indikace bezpečné vzdálenosti (+29.040,-), přední parkovací senzory (+8.470,-), paket Offroad – mechanická uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, ochrana podvozku (+21.780,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3196
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 470 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.4 / 7.4 / 8.9
Emise CO2: 234
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2167 / 1033
Rozměr pneu: 265/65 R17
Ford Ranger 3.2 TDCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5362
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1815
d) rozvor (mm): 3220
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1615
l) šířka vzadu (mm): 1615
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - pallas
17. 5. 2017 16:16
Re: Ten motor je otras
a to si sa v nom este ani neviezol :-)
14. 6. 2016 22:08
Ten motor je otras
Ranger ok, ale nie zo shitovym dieslom. Do tohoto auta patri jedine 250+ konovy benzin. Ranger je u mna vazny kandidat, ale len ked zmenia motor. V opacnom pripade radsej riesim dovoz F-150 alebo Power wagon.
14. 6. 2016 09:14
Re: Japonci sa nechytajú...
Vsetko zavisi aj od cenovej politiky znacky v danej krajine. Na Slovensku vychadza momentalne najlacnejsie L 200 a to ma uz celkom slusnu vybavu a podla slov predajcu ju ma vela ludi objednanu. Spotreba je bez problemov do 8 litrov dlhsia jazda po okreske s nezatazenym vozidlom pod 7 litrov. Len zamrzi taky detail ako elekricky ovladane spatne zrkadla, ktore su v lacnejsej verzii ovladane tak, ze s rukou si nastavis zrkadlo ako ti to vyhovuje, keby to mali aspon tak ako stare feldy >:D ale v nasom pripade rozhodovala cena plus este zlava 10% z cennikovej ceny a nebolo o com viacej rozmyslat. Dufam ze ten novy motor sa im vydaril a nam staci aj tych 113kW na pracovny stroj.
Avatar - lamal
13. 6. 2016 18:52
Re: spotreba
ak si si nevsimol iba ironicky reagujem na prvy prispevok toto nema nic s Bi-TDi ani amarokom atd... citaj medzi riadkami alebo aspon vsetky riadky sem tam ;-)
Avatar - AUDIRS6
13. 6. 2016 17:31
Re: spotreba
Nechapem o co ti ide. 8-s
Ja osobne som ale za tuto zmenu rad. 2-liter BiTDi nebol nikdy nejako extra chvaleny ani mnou, dokonca to pripusta aj par ludi, ktori maju pevne zväzky s VW. Dokazom toho je zmena a prechod na vydareny Audi 3.0 V6 TDi. Skoda ze takuto luxusnu zmenu nemaju moznost aplikovat napriklad aj v Passate alebo Superbe ( koli MQB-cku ).
Paradoxne ine biturba niesu uplne marne - pokial sa k tomu pristupuje zodpovedne. Vid Honda a Renault 1.6 biturbo diesel. Tym netvrdim, ze by som ich preferoval, ale ked nieje adekvatny väcsi /silnejsi motor k dispozicii... :-|
No a V6 a R6 biturbodiesle od Audi a BMW su radost sama. Tam problem nevidim.