Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford RS Cosworth: Sierra a Escort ve snímku od XCar

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 15. 6. 2014 • 00:24
2
Spojení Fordu s Cosworthem se netýkalo jen legendárního třílitrového motoru DFV z formule 1. Odrazilo se i na závodních okruzích a v rallye.

Magazín XCar vzpomíná na druhou polovinu osmdesátých a začátek devadesátých let minulého věku. Postavil proti sobě dvě okřídlené legendy, dvě kultovní auta, ikony s modrým oválem ve znaku. Coby teenageři je měli množí z nás nalepené na zdi - Sierru a Escort, obě s písmeny RS a názvem Cosworth. Byla to doba klasické skupiny A a konce vytrvalostních závodů cestovních aut. Ostrá Sierra měla premiéru v roce 1985 v Ženevě, prodávala se od července 1986. Jednalo se o původní verzi s dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem, který díky turbodmychadlu dával v produkční specifikaci 152 kW. Měla ještě zadní pohon, varianty 4x4 v karoserii sedanu přišly až později. Duchovním otcem byl Stuart Turner, tehdejší šéf divize Ford Motorsport. Kostkované sedačky od Recara a tříramenný volant patří k duchu doby. Převodovku dodal Borg-Warner, o podvozek se postaral Jack Roush. Pamatujete si určitě Eggenbergerovy černé sierry s červenými reklamami Texaco v MS cestovních vozů 1987. Ale řádily i v britském okruhovém šampionátu a ve světovém soutěžním, například s Dididerem Auriolem za volantem. Včetně homologační série RS 500 jich vzniklo zhruba 6 tisíc. Podrobně jsme se celé řadě Sierra věnovali zde.

Menší Escort RS byl vlastně nepřímým nástupcem. Řádně nafouklá karoserie s množstvím výdechů nepřišla o mohutné zadní křídlo, byť od drobné modernizace (1994) jej měla na přání. Zadarmo, neplatilo se za něj nic. Dvojitý spoiler byl ještě mohutnější a přezdívalo se mu „velrybí ocas“. Na rozdíl od první Sierry RS Cosworth byl nabroušený Escort permanentní čtyřkolkou s rozdělením točivého momentu 34:66. Posílený dvoulitr dával tentokrát 162 kW, soutěžní speciály byly pochopitelně ještě výkonnější. Ale tenhle šlo běžné koupit, dokonce i u nás. Pravda, nebyl levný, stál přes 1,1 milionu... Na ďábelský Escort jsme vzpomínali před dvěma lety na Autofunu v rubrice Pod lupou. Byl schopen vyvinout maximální rychlost 225 km/h a sprint z klidu na stovku mu trval něco málo nad šest vteřin.

Dnes jsou Sierry i Escorty RS Cosworth vyhledávanými sběratelskými kousky. Vyřádila se na nich bohužel spousta úpravců, takže ne všechna auta, která přežila, se aktuálně nacházejí v původním stavu. XCar však taková k dispozici měl. Mladší model ve vínové barvě se právem pyšní logem firemního Motorsportu a prodalo se jich 7 tisíc, testovaný exemplář byl vývojovým předprodukčním kusem, o čemž svědčí plaketka s třemi nulami. Na vlhké trati (testovacím okruhu Fordu se ukázalo, že je díky čtyřkolce a lepší přilnavosti rychlejší, do klopených zatáček se dalo jet o 16 km/h rychleji než s bílou Sierrou. Escort je ale také hlučnější, drsnější, má však na druhou stranu snadnější řazení, zátah po stlačení plynového pedálu je navíc mohutný. Střihači videa nezapomněli v závěru ani na pár archivních záběrů.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Chtělo by to daleko
| 15. 6. 2014
Jj souhlasím, sportovní modely 80 a 90 let ;-) :yes: Jinak 3dv Escort jsem vlastnil, sice jen s motorem 1.8 16V EFI 77kW z roku 92, ale taky to jelo skvěle ;-)
Chtělo by to daleko
| 15. 6. 2014
více takových vzpomínek na kultovní vozy minulosti. :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku