Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Transit (2012): První jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Nové motory 2,2 Duratorq TDCi, šestistupňová převodovka a několik dalších novinek mají přispět k snížení spotřeby i provozních nákladů.

Transit pro modelový rok 2012 se poprvé představil na jarním autosalonu užitkových vozů v Birminghamu. Cílem modernizace bylo snížení provozních nákladů a ohleduplnější vztah k životnímu prostředí.

Podle automobilky se hodnotami spotřeby paliva a emisí CO2 všechny verze Transitu řadí ke špičce mezi užitkovými vozy.

Nové globální motory

Nový motor 2,2 Duratorq TDCi pro modelový rok 2012 nahrazuje v nabídce motorizací pro Transit současné agregáty o objemu 2,2 a 2,4 l. Vyrábí se v motorárně Ford Dagenham ve Velké Británii a také v závodě joint-venture Ford-Otosan u tureckého Inönü.

Nový turbodiesel může v závislosti na konkrétní verzi pohánět přední, zadní nebo všechna čtyři kola Transitu.

Pro verze s pohonem předních kol je k dispozici ve variantách 74, 92 nebo 103 kW. Transit s poháněnou zadní nápravou a nejvýkonnějším motorem může disponovat až 114 kW.

Maximální hodnota točivého momentu se pohybuje v rozmezí od 310 Nm u základní verze 74 kW přes 330 Nm u 92 kW a 350 Nm u 103 kW až po 385 Nm u nejvýkonnější motorizace s výkonem 114 kW.

Motor 2,2 Duratorq TDCi je osazen vysokotlakým přímým vstřikováním common-rail, turbodmychadlem s proměnnou geometrií a olejovým čerpadlem s proměnným objemem, k čemuž se u verzí plnících Euro 5 přidává ještě zcela nový systém recirkulace výfukových plynů (EGR) a filtr pevných částic s aktivní vrstvou (cDPF).

Nový systém vstřikování common-rail pracuje s osmiotvorovými piezoelektrickými vstřikovači, které dávkují palivo do válců pod tlakem až 1800 barů (oproti 1600 barům v dosavadním motoru). Toto uspořádání zajišťuje dokonalejší atomizaci rozprášeného paliva a umožňuje přesněji kontrolovat spalovací proces. Výsledkem je nárůst výkonu i točivého momentu při snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Kvůli vyššímu vstřikovacímu tlaku a novému turbodmychadlu snížil Ford kompresní poměr ze 17,5:1 na 15,5:1. Snížený kompresní poměr zároveň pomáhá dosáhnout lepší rovnováhy mezi výkonem, emisní charakteristikou a hlučností. Aby se kompenzovalo rychlejší ochlazování nasávaného plynu, způsobené menší kompresí, byl motor osazen novými nízkonapěťovými žhavícími svíčkami. Ty umožňují lepší kontrolu nad zahříváním každého válce. Díky tomu se motor po studeném startu rychleji zahřeje na provozní teplotu.

Zdokonalený systém EGR lépe ochlazuje výfukové plyny. Má nové plnicí potrubí s centrálně umístěnou komorou škrticí klapky. Ta umožňuje lepší distribuci přiváděného vzduchu a zefektivňuje průtok výfukových plynů. V součtu se takto podařilo snížit množství oxidu dusíku (NOx) ve výfukových plynech o 40 % s rezervou splnit požadavky emisní normy Euro 5.

Pro nižší provozní náklady

Vedle plnění emisní normy Euro 5 bylo cílem modernizace i snížení spotřeby paliva, provozních nákladů a snížení hluku od motoru v interiéru.

K nižší spotřebě paliva přispívá několik nových řešení. Mezi ta patří inteligentní rekuperační dobíjení, které zvýší výkon alternátoru, když Transit brzdí nebo zpomaluje. Protože převádí kinetickou energii vozidla na energii elektrickou, snižuje zatížení motoru alternátorem a šetří tak palivo.

Systém pokročilé regulace napětí v akumulátoru nepřetržitě monitoruje stav akumulátor, a pokud je aktuální hodnota napětí nad 80 % maxima, odpojí alternátor, aby snížil zatížení motoru.

Hydraulické čerpadlo s proměnným objemem dodává motoru mazivo v množství právě odpovídajícím aktuální potřebě, čímž šetří energii a přispívá k menší spotřebě paliva.

Všechny modely s pohonem zadních kol mají posilovač řízení s novým čerpadlem, které mění svůj aktuální pracovní objem podle potřeby. Nová konstrukce snižuje rychlost průtoku hydraulické kapaliny při vysokých otáčkách motoru, kdy je zapotřebí mnohem slabší posilový účinek než například při parkování.

Jednotka podtlakového čerpadla je umístěna v hlavě válců a přímo poháněná vačkou. Ve srovnání s řemenem používanými čerpadly v dosavadních modelech se zadním pohonem znamená toto řešení nižší spotřebu paliva a větší spolehlivost.

K snížení provozních nákladů vedle nižších nároků na palivo přispívají i servisní prohlídky po ujetí 50.000 km nebo jednou za dva roku. U současného provedení probíhá menší prohlídka po 25.000 km nebo jednou za rok a větší po 50.000 km nebo jednou za dva roky.

Podle propočtů společnosti Ford vypuštění menšího servisu na vybraných trzích znamená citelné snížení ročních nákladů na pravidelnou údržbu proti současnému Transitu. Úspory se tak pohybují - podle verze vozu - od 25 až po více než 40 procent.

V návaznosti na zdokonalení protikorozní ochrany Ford prodloužil záruku na prorezavění karoserie z osmi na dvanáct let. Transit pro modelový rok 2012 má pozinkované přední i boční nášlapy, spodní podélné nosníky, příčné nosníky a další komponenty nosné struktury.

Ke snížení hluku i vibrací a zvýšení kultury chodu pohonné jednotky přispívají inovovaná hydraulická uložení motoru spolu se zcela novou akustickou izolací. K dalším vylepšením patří dodatečný kryt motoru a speciálně navržené přívody vzduchu, které rovněž snižují úroveň hluku.

ECO Pack a ECOnetic

Jako příplatková výbava pro Transit modelového roku 2012 je k dispozici sada ECO Pack. Ta obsahuje odpojitelný systém Stop-Start a vypínatelný omezovač rychlosti na 110 km/h. Paket je k dispozici pro většinu nabízených konfigurací pohonného ústrojí. Testy ukázaly, že v normovaném cyklu měření spotřeby NEDC činí úspora paliva při využití paketu ECO Pack až čtyři procenta.

Výjimečně nízkou spotřebou paliva a hladinou emisí se mají pochlubit dvě nové verze Ford Transit ECOnetic s pohonem přední nápravy - varianta 280 s krátkým rozvorem, nízkou střechou a výkonem 74 kW a verze 350 s dlouhým rozvorem, středně vysokou střechou a výkonem 92 kW, v obou případech v základní výbavě se sadou ECO Pack.

Kompaktnější z těchto verzí produkuje v kombinovaném provozu emise CO2 ve výši 178 g/km. Pokud je vybavena na přání dodávaným fixním omezovačem rychlosti na 100 km/h, dosahuje kombinované spotřeby 6,55 l/100 km a emisí CO2 173 g/km.

Verze s výkonem 92 kW má podle automobilky v kombinovaném režimu spotřebu paliva 7,16 litru na 100 km a emise CO2 189 g/km.

Standard – šestistupňová převodovka

Všechny verze Transitu modelového roku 2012 jsou vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou s vylepšenou synchronizací a delším celkovým převodem. Nová verze šestistupňové rychlostní skříně VMT6, montované do Transitů s pohonem předních kol, má stejnou základní architekturu jako převodovka pro Mondeo.

Ford modifikoval i šestistupňovou převodovku MT82 pro Transit s pohonem zadních kol. Převod prvního rychlostního stupně je nyní vyráběn kuličkováním, což činí povrch ozubení trvanlivějším, šestý rychlostní stupeň je osazen robustnějšími ložisky a odvzdušnění rychlostní skříně bylo přemístěno tak, že nyní umožňuje brodivost až 600 mm. V zájmu snížení spotřeby paliva a zvýšení kultivovanosti byl stálý převod u některých provedení Transitu upraven na hodnotu 3,31:1.

Úpravy obou typů převodovek přinesly významné snížení otáček motoru při dané cestovní rychlosti – o 650 min-1 ve srovnání se současnou pětistupňovou převodovkou a o 250 min-1 oproti stávající šestistupňové rychlostní skříni. Přepracování táhel řazení má přispět k snížení přenosu hluku a vibrací do kabiny.

U verzí s předním i zadním pohonem má nyní spojka největší průměr v dané kategorii (258 mm, respektive 273 mm). Všechny vozy Transit Van a Kombi modelového roku 2012 s dvouhmotovým setrvačníkem jsou nyní sériově vybaveny tlumičem rázů.

První jízdní dojmy

V rámci prezentace Fordu Transit pro modelový rok 2012 jsme měli možnost vyzkoušet provedení Kombi se středním rozvorem 3.300 mm, pohonem předních kol a výkonem 103 kW.

Při pohledu na exteriér je hlavním poznávacím znamením Transitu modelového roku 2012 nová stříbřitá maska chladiče. Dalším méně nápadným identifikačním znakem jsou modře lemované číslice v označení celkové hmotnosti.

Pohled do interiéru žádné zásadní změny neodhalí. Ty nastupují až při startování motoru. Zde se klišé o srovnatelnosti s osobním automobilem stává skutečností, protože do interiéru proniká z motorového prostoru minimální hluk. Hlasitost komunikace mezi řidičem a předním spolujezdcem je na stejné úrovni jako v moderním hatchbacku nižší střední třídy se vznětovým motorem.

Hladina hluku od motoru se nezvyšuje ani po rozjezdu, kdy motor 2,2 Duratorq TDCi i díky upravené šestistupňové převodovce začíná táhnout již kousek nad volnoběhem.

Převodovka je poskládána tak, aby na první lehký stupeň dovolila i Transitu poměrně svižný rozjezd, zatímco šestka drží spotřebu na dálnici na co nejnižších hodnotách. K pozitivům převodovky VMT6 pro modelový rok 2012 patří i výrazně zkrácené a přesněji vymezené dráhy řazení.

Jízdní vlastnosti Fordu Transit byly na velmi vysoké úrovni v rámci kategorie lehkých užitkových vozidel již před modernizací a i provedení pro modelový rok 2012 patří k nejlepším ve své třídě. Transit ve verzi se středním rozvorem a středně vysokou střechou, který má celkovou délku 5.230 mm a výšku 2310 mm, umí překvapit svou jistotou při rychlém průjezdu sérii zatáček.

Při prvním krátkém setkání s Transitem pro modelový rok 2012 převažovaly pozitivní dojmy. Mezi ty negativní bylo možno zařadit pouze pomalejší nástup brzdného účinku u zkoušeného vozu. K největším nedostatkům současného Transitu v boji s konkurencí se pak může stát nestavitelný volant.

Bohatá výbava

Již v základním provedení je Transit vybaven například dálkově ovládaným centrálním zamykáním, elektrickým stahováním oken, vyhřívaným čelním oknem a rádiem s přehrávačem CD a ovládáním na sloupku řízení.

Příplatková výbava obsahuje řadu prvků zvyšujících funkčnost Transitu i komfort na jeho palubě. Mezi ty patří například prémiový audio systém Sony ICE s přijímačem digitálního rozhlasového vysílání, USB portem, hlasovým ovládáním Bluetooth včetně funkce Audio Streaming pro bezdrátové přehrávání hudby a dokonalejšími reproduktory Sony.

V nabídce nechybí satelitní navigační systém s barevnou obrazovkou o úhlopříčce pět palců. K užitečným prvkům příplatkové výbavy patří zadní parkovací kamera s barevnou obrazovkou umístěnou pod stropem, která usnadní couvání i připojování přívěsu.

Do roku 2014 hodlá Ford výrazně rozšířit svou nabídku užitkových vozidel, rozšířit ji i do okrajových segmentů a vstoupit na nové trhy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
11. 10. 2011 21:02
Nové motory
Je to celkem smutek sledovat jak pod dikcí EU byly automobilky nuceny začít nabízet motory s novýma "hejblatama" která možná sníží spotřebu. Jen zatím nidko nechce přiznat, že se neskutečně zvýší cena za servis ND. Protože EGR odchází FAP odchází atd. Proste a jednoduše místo toho aby si zákazník kupoval stále spolehlivější vozy tak je tomu naopak. Starý Ford 2,5D najezdil 500 tis km a pokud se nehonil tak je vydržel bez zvláštních problémů.Ale dnes to nehrozí ani omylem. A poslední věc spotřeba tak máme dva hooodně staré rody Fordy jeden jezdí za 9 a druhý za 10l na 100Km takže laboratorních 7.16 takže ve skutečnosti 8 to je teda posun.Teda spis je to smutek. Musim rict ze jsem znechucen v rámci ekologie se tak zhoršila kvalita, že je to až neskutečné. Jo a výměna po 50 tis. km to mohl vymyslet jen ....
Tak nakonec rád bych kdyby někdo napsal jaké má kdo zkušenosti s jinými typy dodávek Renault Master, Fiat Ducato, Mercedes Benz....