Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Transit Smart Energy
Ford Transit Smart Energy
3
Fotogalerie

Ford Transit Smart Energy Concept má přispět k delšímu dojezdu elektromobilů

Ford Transit Smart Energy Concept představuje prototyp desetimístného minibusu, který pomáhá hledat nové možnosti prodlužování dojezdu elektrifikovaných vozidel.

 

Ford hodlá své nově uváděné modely nabízet i v elektrifikovaných provedeních. Toto rozhodnutí se týká úplných novinek i nových verzí existujících modelů, od Fiesty až po Transit. V závislosti na konkrétním modelu může jít o mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid či elektromobil, popřípadě o kombinaci těchto možností.

 

V souvislosti s tímto plánem se Ford samozřejmě věnuje vývoji v oblasti elektrifikovaných vozidel a mimo jiné testuje technologie, které mohou prodloužit jejich dojezd. Za tímto účelem byl v technickém středisku značky Ford v německém Merkenichu vyvinut prototyp Transit Smart Energy Concept, jehož základem je sériový model Transit s pohonným ústrojím z lehkého užitkového elektromobilu StreetScooter WORK XL.

 

Ford si pro projekt, který je zaměřen na prodlužování dojezdu elektrifikovaných vozidel, zvolil formát minibusu, protože ten představuje z hlediska dojezdu nejtěžší úkol. Jen tradiční topení může snížit dojezd elektricky poháněného automobilu až o 50 procent. Ford Transit Smart Energy Concept proto slouží k vyzkoušení řady inovací, zaměřených na snížení spotřeby energie.

 

 

 

Mezi ně patří například tepelné čerpadlo, využívající odpadní teplo z hnacího řetězce, z okolního prostředí i ze vzduchu v kabině. Topení díky tomu spotřebuje až o 65 procent méně energie, což prodlouží dojezd o 20 procent. Na snížení spotřeby energie se mají podílet i elektrické posuvné dveře, otevírající se jen do poloviny, aby zabránily úniku tepla. Topení, ventilace a klimatizace se po jejich otevření automaticky deaktivují. Vyhřívaná sedadla a okolní plochy umožňují cestujícím regulovat teplotu v jejich bezprostředním okolí. Tím se snižují nároky na vytápění celého interiéru.

 

Snižování spotřeby energie z baterií pro pohonný systém přispívá šest střešních solárních panelů, které nabíjejí 12V baterii sloužící k napájení vyhřívání sedadel, vnitřního osvětlení a palubních elektrických systémů včetně bezdrátových nabíječek telefonů. Polykarbonátová přepážka mezi dveřmi spolujezdce a oddílem pro cestující snižuje tepelné ztráty při nastupování a vystupování, čemuž přispívá i tepelná izolace zadní části podlahy i střechy a rovněž i ventilovaná dvojitá okna. Vnitřní osvětlení může mít rovněž vliv na pocitovou teplotu a proto je pro teplo červené, zatímco pro ochlazení je modré.

 

 

 

Řidič může sledovat teplotu v prostoru každého sedadla na speciální obrazovce inspirované tablety. Je umístěna na středové konzole a informuje také o dosažených úsporách energie. Za řidičem se nacházejí další dvě obrazovky, na nichž mohou cestující sledovat aktuální polohu vozu, zjišťovat informace o bodech zájmu nebo číst aktuální zprávy a předpověď počasí. V dalších fázích konceptu se počítá s tím, že řidič bude moci ovládat vyhřívání i ventilování jednotlivých sedadel a deaktivovat sedadla neobsazená.

 

Ford předpokládá, že po dokončení zkoušek v aerodynamickém tunelu Transit Smart Energy Concept, který po čtyřech hodinách nabíjení ujede vzdálenost 150 km, letos vyrazí i do běžného provozu.

 

Zdroj: Ford Motor Company