Ford Tourneo Custom se představuje s plug-in hybridním pohonem
Ford Tourneo Custom Plug-In Hybrid přináší možnost bezemisního provozu bez obav z nedostatečného dojezdu. První vozy dostanou zákazníci koncem roku 2019.
Ford Tourneo Custom Plug-In Hybrid je jedním z prvních zveřejněných modelů vzešlých z elektrifikační strategie své značky. Cílem značky je vybudovat jednu z nejpestřejších nabídek elektrifikovaných vozů na evropském trhu.
Ford již na loňském podzimním IAA v Hannoveru odhalil lehký užitkový model Transit Custom s plug-in hybridním systémem, ale informace o jeho pohonu byly tehdy poměrně skromné. Nyní se představuje sesterský osobní model Tourneo Custom Plug-In Hybrid.
Pohonný systém tohoto až osmimístného velkoprostorového automobilu má sériové uspořádání. Přední kola jsou poháněna výlučně elektromotorem, zatímco zážehový motor 1.0 EcoBoost zde slouží k dobíjení baterií. Nové Tourneo Custom Plug-In Hybrid může v čistě elektrickém režimu absolvovat až 50 km, zatímco při využití spalovacího motoru se může dojezd prodloužit až na 500 km. Ford uvádí předpokládané emise CO2 od 75 g/km a spotřebu paliva od 3,3 l/100 km.
Napájení elektromotoru zajišťuje kompaktní, kapalinou chlazená soustava lithium-iontových baterií o kapacitě 14 kWh. Uložením baterií pod podlahu se konstruktérům podařilo zachovat stejný vnitřní prostor jako u Tournea Custom se vznětovým motorem.
Řidič může vybírat ze čtyř režimů jízdy, lišících se strategií dobíjení. První z nich s označením EV Auto představuje výchozí nastavení, kdy o využití jednotlivých zdrojů energie rozhoduje řídící jednotka. Následující EV Now využívá výhradně elektrický pohon až do úplného vybití baterií, zatímco EV Later se snaží uchovat aktuální stav nabití baterií a EV Charge usiluje o maximální dobití baterie, aby mohl řidič později přepnout na EV Now.
Vstup pro připojení napájecího kabelu se nachází v oblasti předního nárazníku. Tourneo Custom Plug-In Hybrid lze dobíjet z běžné domácí rozvodné sítě pod napětím 240 V a proudem 10 A. Plné nabití trvá pět hodin. Při využití průmyslové rozvodné sítě 240 V 16 nebo 32 A se doba nabíjení zkrátí na tři hodiny.
Řidič si může vybrat také míru rekuperačního brzdění volbou režimu Drive nebo Low na voliči převodovky. Při uvolnění akcelerátoru v módu Low dojde k výraznějšímu zpomalování, v případě potřeby provázenému automatickým rozsvícením brzdových světel. Intenzivnějším zpomalením se zachytí větší množství kinetické energie.
Namísto běžného otáčkoměru se v přístrojovém štítu nachází ukazatel dobíjení/čerpání energie. Ukazatel teploty chladicí kapaliny byl nahrazen ukazatelem stavu baterie. Funkce palubního počítače byly uzpůsobeny hybridnímu hnacímu ústrojí a v přístrojovém štítu přibyly ukazatele režimu EV, údržby a upozornění na připojení napájecího kabelu. Na všech obrazovkách je vidět stavová lišta zobrazující zbývající vzdálenost do vybití baterií i vyčerpání paliva.
Ford bude nové Tourneo Custom Plug-In Hybrid nabízet ve stupni výbavy Titanium. Stejně jako Tourneo Custom se vznětovým motorem nabízí i Plug-In Hybrid ojedinělou možnost otočit sedadla ve dvou zadních řadách proti sobě do „konferenčního“ formátu. Součástí standardní výbavy bude automatická klimatizace i systém SYNC 3 s hlasovým a dotykovým ovládáním. Kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto bude zajištěna bezplatně.
Sériově se bude dodávat rovněž zabudovaný modem FordPass Connect, ke kterému lze přes palubní Wi-Fi připojit až deset zařízení. Mobilní aplikace FordPass umožní sledovat na dálku stav vozu a polohu vozu nebo ovládat jeho zámky.
Nabídka pokročilých asistenčních systémů zahrnuje hlídání mrtvých úhlů s podporou přívěsu o délce až deset metrů, adaptivní tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti, systém automatického navrácení do jízdního pruhu, aktivní parkovací asistent a předkolizní asistent s detekcí chodců, který funguje i v noci.
Ford nadále pokračuje ve zkoumání pozitivních dopadů plug-in hybridních automobilů na život ve velkých městech. Provozní zkoušky prototypů probíhají v Londýně, během roku 2019 se přidá také Kolín nad Rýnem a Valencie.
Již dříve společnost oznámila, že pro všechny její nové modely bude v nabídce nejméně jedna elektrifikovaná varianta – mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid nebo elektromobil. Platí to pro dosud neohlášené modely i pro nové verze těch stávajících, od Fiesty až po Transit.
Zdroj: Ford Czech Republic