Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford v Ženevě: sportovní Fiesty, inovace Mavericku

Ondřej Láník
Diskuze (4)
Ford do Ženevy přiveze sportovní verze modelu Fiesta, inovovaný Maverick, řadou nových motorů a převodovek a vystavovat se bude také interior Fordu blízké budoucnosti. (doplněno o 2 plakáty)

Ford do Ženevy přiveze sportovní verze modelu Fiesta, inovovaný Maverick, řadou nových motorů a převodovek a vystavovat se bude také interior Fordu blízké budoucnosti.

Ford Fiesta ST

Po uvedení studie Fiesta RallyeConcept na loňském ženevském autosalonu se na světlo světa dostává další dvojice sportovních Fordů. Teď už ale v reálnější podobě. Ta silniční se jmenuje Fiesta ST a její ostřejší sestra Fiesta Junior World Rally Car (Fiesta JWRC). Ta druhá si odbude soutěžní křest na červnové Acropolis Rally, která je druhým podnikem sezony třídy Junior World Rally Championship.

Nová Fiesta ST, která se objeví na trhu koncem roku 2004, nabídne svým majitelům vysoké výkony, vynikající jízdní vlastnosti, obdivuhodnou dynamiku a výrazný sportovní styling, a to vše v „balení"vhodném pro běžné každodenní používání v silničním provozu. Srdcem nové Fiesty ST je výkonný dvoulitrový čtyřválec 2.0 Duratec ST o výkonu 110 kW, kterému skvěle sekunduje speciálně naladěné zavěšení kol s pozměněnými pružinami, upravenými rameny, tužšími stabilizátory a sportovními tlumiči.

Fiesta ST bude prvním „ST“ (Sport Technologies) modelem, který ponese označení „ST“ bez jakéhokoli číselného přídomku. Od nynějška budou mít všechny „ST“ modely své „rodové“ označení přizdobené centrálním rudým proužkem – tak jako mají modely RS proužek modrý. Současné modely Focus ST170 a Mondeo ST220 si podrží dosavadní označení.

Fiesta ST na svůj dravý charakter upozorňuje už na první pohled agresivnější maskou chladiče s většími otvory pro přívod čerstvého vzduchu k motoru a masivnějšími, dolů protaženými nárazníky.

Nová Fiesta ST, která se v Ženevě představí v novém jasně rudém laku modelů Ford řady „ST“, dává najevo svoji výjimečnou pozici v celé modelové řadě Fiesta. Zásluhu na tom má take nově řešený přední i zadní nárazník, výrazné lemy podběhů kol, dveřních prahů a řada detailů v barvě karoserie, jako jsou např. dveřní kliky, ochranné boční lišty nebo kryty vnějších zpětných zrcátek. Suverénní vzhled kompaktní Fiesty ST dotvářejí i atraktivní jedenáctipaprskové lité disky kol rozměru 17 palců.

V podobném duchu, jako exteriér, je vyvedený i interiér Fiesty ST. Dominantním prvkem jsou výrazně anatomicky tvarovaná přední sedadla čalouněná kombinací černé kůže a rudého textilního materiálu, kterým je krytá středová část. Do čalounění sedadel je všité nepřehlédnutelné označení „ST“. Na sportovní charakter Fiesty ST upozorňuje také silný kůží obšitý volant s leštěnými rameny a sportovní pedály. Efektní jsou i dveřní kličky a madlo páky ruční brzdy z leštěného kovu.

Kromě informace, že Fiesta ST má mít o více než dvě sekundy lepší zrychlení z 0 na 100 km/h než standardní model poháněný zážehovým čtyřválcem 1,6 l o výkonu 74 kW, neplánuje Ford zveřejňování dalších technických detailů a výkonů až do okamžiku, kdy se Fiesta ST přiblíží k uvedení na automobilový trh – tedy do konce roku 2004.

Fiesta Junior World Rally Car

Fiesta Junior World Rally Car je soutěžní speciál s poháněnými předními koly a motorem o objemu 1600 cm3, určený pro národní soutěžní šampionáty třídy Super 1600 a sedmidílný šampionát Junior World Rally Championship.

Fiesta JWRC má o 60 mm nižší světlou výšku, lité disky rozměru 7x17 palců a sportovní úpravy karoserie. Její celohliníkový motor o zdvihovém objemu 1,6 l se suchou skříní dává výkon přes 158 kW při otáčkách 8750 min-1. U všech kol jsou kotoučové brzdy s hliníkovými třmeny, vůz je vybaven hydraulicky ovládanou ruční brzdou. Motor přenáší svůj výkon na kole přední nápravy prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky Hewland, která se ovládá páčkami na volantu. Rozdělování výkonu na hnací kola je úkol pro diferenciál se zvýšenou svorností.

Fiesta JWRC má vpředu speciální vzpěry typu McPherson, které umožňují přesné nastavování vinutých pružin a nastavitelný je i přední zkrutný stabilizátor. Vzadu pak je náprava s vlečenými rameny vyvinutá týmem Ford Rallye Sport.

Další novinky…

Škálu pohonných jednotek modelové řady Focus C-MAX obohacuje dvoulitrový zážehový motor řady Duratec o výkonu 106 kW. Novinkou je také automatická převodovka s plynule měnitelným převodem Durashift CVT, kterou je možné objednat do modelů poháněných turbodieselem 1.6 Duratorq

Návrháři automobilky zapracovali na známém konceptu Visos a tentokrát se zaměřili na komfort interiéru a relaxační technologie budoucích modelů Ford. Do výbavy interiéru futuristického vozidla patří např. komunikační rozhraní HMI (Human Machine Interface), vyvinuté ve spolupráci s firmou Sony.

SUV Ford Maverick je nyní k mání s osvěženým designem exteriéru i interiéru a facelift doplňují nové technologie. Pod přední kapotou tohoto vozu se objevuje nový čtyřválec o objemu 2,3 l, který přenáší svůj výkon prostřednictvím „inteligentního“ systému pohonu všech čtyř kol. Ve standardní výbavě se objevuje protiblokovací systém brzd ABS a okenní airbagy.

K novým motorům a převodovkám se vrátíme v samostatném článku.

Zde si můžete stáhnout plakáty Fordu Fiesta ST.

Ondřej Láník
Diskuze (4)