Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Formule E možná vymění baterky za vodík, ve hře je i jeho spalování

Ondřej Mára Ondřej Mára 3. 1. 2022 • 07:39
29
4
Zobrazit náhledy (29)
BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20 BMW iFE.20

Přechod na vodík by mohl přijít s přechodem na předpisy Gen4, je to však otázka zhruba pěti let.

Závodní vozy obvykle slouží jako testovací platforma nových technologií, které si s postupem času hledají cestu i do běžného provozu. Tak to alespoň platilo pro vozy se spalovacími motory, nyní se však nabízí otázka, zda to bude platit i pro elektrické závodní vozy série Formule E, které by se mohly nečekaně odklonit od baterií k vodíku.

Tuto informaci přinesl web Motorsport.com, který měl šanci hovořit s Alejandrem Agagem, spoluzakladatelem série Formule E. Podle jeho slov je možné, že s přechodem na předpisy Gen4 by vozy mohly přejít od baterií k vodíku, což by mohlo přitáhnout nové soutěžící.

Vodík je v rámci licence Formule E s FIA,“ uvedl Agag. „Jsou dvě možnosti, jak vodík využít. Jednou možností je vodík spalovat, což je velmi neefektivní, někteří lidé ale pracují na tom, aby to možná učinili efektivnějším.

Druhým způsobem, který bychom chtěli využít, je vodíkový palivový článek, který vytváří elektrickou energii k napájení elektromotoru. Takže jakmile začnou být tyto technologie široce dostupné a fungující na závodní úrovni, rozhodně se na ně podíváme,“ dodal Alejandro Agag.

Sérii Formule E by tak mohla čekat poměrně zásadní změna, která by mohla odstranit komplikace spojené s rychlým vybíjením, vyměňováním a dobíjením baterií. Doplnění vodíku totiž u běžných osobních vozidel trvá zhruba podobně dlouho, jako doplňování konvenčních paliv.

Je však potřeba dodat, že možný přechod na vodík je stále poměrně vzdálenou budoucností. Formule E totiž nyní končí s regulacemi Gen2 a v závodní sezóně 2022-2023 by měly začít platit regulace Gen3. Regulace Gen4 by pak mohly vstoupit v platnost zhruba v časovém horizontu pěti let, kdy se stále může změnit spousta věcí. Přesto je potřeba o nich mluvit a jednat již nyní.

Související články

Témata
4. 1. 2022 10:21
Re: Hurá
Nemůže to bouchnout, protože vodík je grýn ;-) . Viz - https://www.weforum.org/…plains-benefits/
3. 1. 2022 18:45
Re: Fool cells
Na uzavretých okruhoch by to nemohlo ísť aj cestou indukčného napájania ?
3. 1. 2022 16:46
Fool cells
Je nesmysl v automobilovem sportu pouzivat technologii, ktera se v autech nikdy neprosadi, viz aktualni ukonceni vyvoje u Hyundai a uz drivejsi u temer vsech automobilek (napriklad Honda, ktera byla pomerne daleko, nebo VW). Ted uz se ceka jen na Toyotu, az jeji management konecne pochopi, ze je to slepa ulicka.
A pak uz pochopi snad vsichni, ze BEV neni jedina realizovatelna cesta.
Ale BEV je jedina cesta, ktera dava smysl. Jak technicky, tak fyzikalne i ekonomicky (kdyz ne dnes, tak v blizke budoucnosti).

Pred vodikem bych v motorsportu preferoval vymenu baterek.
Avatar - KANKUNEN
3. 1. 2022 14:01
Hurá
až to jednou bouchne, bude to veselé.
Články odjinud