Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hans Ledwinka by dnes oslavil 146 let. Připomeňte si jeho život i legendární Tatry

Tatra
Tatra T77 (1934)
Tatra T77 (1934)
Tatra T77 (1934–1935)
47 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (3)

Velikán československého automobilového průmyslu, rakouský rodák Hans Ledwinka, by dnes oslavil 146. narozeniny. Je otcem legendární aerodynamické Tatry 77.

Na velkolepost československého průmyslu a strojírenství dodnes vzpomínají všichni obdivovatelé tehdejších automobilů a motocyklů z našich končin. Snad nejvýznamnější roli v československých technických inovacích v éře před druhou světovou válkou sehrál rakouský inženýr Hans Ledwinka, který se u nás i ve zbytku světa proslavil jako průkopník aerodynamických tvarů při vývoji luxusních limuzín pod značkou kopřivnické Tatry.

A dnes by Hans Ledwinka oslavil už 146. narozeniny. Rakouský rodák z Klosterneuburgu u Vídně se narodil 14. února 1878. Na začátku své profesní kariéry se vyučil jako zámečník, a když v roce 1897 vystudoval průmyslovou školu ve Vídni, nechal se zaměstnat v Kopřivnické vozovce, tehdy známé jako Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft. Už tehdy byl u stavby prvního „sériového“ benzinového automobilu v rakouské monarchii, automobilu NW Präsident.

Nejslavnější životní dílo konstruktéra Hanse Ledwinky se však představilo až těsně před koncem první poloviny třicátých let dvacátého století. V roce 1934 se začala vyrábět legendární Tatra 77, která byla prvním sériově vyráběným vozem s aerodynamickou karoserií. Šéfkonstruktér Hans Ledwinka a inženýr Erich Übelacker se při vývoji proudnicových tvarů inspirovali nápady a znalostmi švýcarského aerodynamika maďarského původu Paula Jaraye.

Na slavnou Tatru 77 následně navázala modernější Tatra 87, proslavená dobrodružnými výpravami Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky, ale už málokdo si dnes vzpomene, že Hans Ledwinka vymyslel novou koncepci automobilů, jíž se dodnes říká „tatrovácká“. Jejím základem je podvozek tvořený centrální nosnou rourou s nezávisle uloženými výkyvnými poloosami. Vpředu byl umístěn vzduchem chlazený motor a převodovka. První z takto řešených vozů, Tatra 11, položil základ celé řadě osobních automobilů. Firma tuto koncepci používá pro těžké nákladní automobily dodnes.

Hans Ledwinka ve svých nejslavnějších letech udržoval aktivní vztah i s Ferdinandem Porschem. Ten později vzpomínal, jak si oba konstruktéři vyměňovali názory, zkušenosti, koukali si přes rameno i konzultovali návrhy na vývoj levného aerodynamického automobilu. Kvůli podobnosti Volkswagenu Brouk s předválečnými Tatrami dokonce kopřivnická společnost podala na Volkswagen žalobu. Jedno z nejúspěšnějších lidových aut všech dob připomínal hlavně prototyp Tatra V 570.

Celoživotní dílo Hanse Ledwinky a významné přínosy světového automobilového průmyslu zvěčnilo uvedení do automobilové síně slávy mezi nejvýznamnější konstruktéry evropských automobilů během slavnostního večera na Ženevském autosalonu v roce 2007. Už v roce 1961 byl oceněn i Medailí Rudolfa Diesela za vynálezy a inovace.

V Česku je Hans Ledwinka dodnes obdivovanou osobností, ale protože žil v Sudetech, v roce 1945 mu byl vyvlastněn majetek podle tzv. Benešových dekretů. Jako vedoucí pracovník Tatry musel za války komunikovat a spolupracovat z nacisty, kvůli čemuž byl obviněn z kolaborace a uvězněn na šest let. V roce 1951 se vystěhoval z Československa do Německa a od roku 1953 až do své smrti 2. března 1967 bydlel v Mnichově. Zemřel ve věku 89 let.

Vstoupit do diskuze (3)