Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hanzelka a Zikmund vyrazili na první společnou expedici před 70 lety

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Dva mladí čeští cestovatelé vyjeli před sedmi dekádami na cestu kolem světa. Výraznou měrou pomohli propagovat kopřivnickou Tatru a pořídili spousty dnes cenného materiálu.

Velká výprava Jiřího Hanzelky (1920-2003) a Miroslava Zikmunda (nar. 1919), mimochodem spolužáků z vysoké školy, odstartovala před sedmi desítkami let. 22. dubna 1947 vyjeli za nemalého zájmu veřejnosti od budovy pražského Autoklubu se svou stříbrnou Tatrou 87. I když se jejich nápad v kopřivnické automobilce nesetkal zpočátku s nijak velkým nadšením, propagaci značky výrazně pomohl, auto nakonec zapůjčila.

Během tří a půl roku projeli oba tehdy mladí muži, vždyť jim na počátku dobrodružství zdaleka nebylo ještě ani třicet, část Evropy, Afriku a Latinskou Ameriku. Z Prahy se vydali do Francie, černý kontinent procestovali celý napříč od Maroka po východní část, jako první na světě. Československou vlajku vyvezli až na vrchol Kilimandžára a dále pokračovali až na jih do Kapského Města. Zapudili myšlenky na emigraci, přepluli přes Atlantik a vydali se z Argentiny směrem na sever do Mexika.

Kvůli vypuknutí války v Koreji na začátku 50. let se ovšem museli vrátit přes zemi galského kohouta a Polsko rychle zpět domů, nedostali víza do USA. Původně plánovaná „cesta kolem světa“ se tak neuskutečnila. V Praze je přivítaly davy nadšených fanoušků 1. listopadu 1950.

Pořídili 11 kilometrů (!) materiálu, který stačil na čtyři celovečerní a takřka 150 krátkometrážních filmů, kromě toho přes přivezli přes 10 tisíc fotografií. Dnes mají pásy i snímky nevyčíslitelnou hodnotu, nejen dokumentační, ale hlavně historickou, mnohdy ukazují už dávno zaniklý svět. Reportáže pravidelně vysílal Československý rozhlas, bylo jich na sedm stovek. Nezapomínejme, že jiné médium vyjma tisku v naší zemi tenkrát neexistovalo, televize ještě nevysílala.

Cesta stála 999 tisíc korun a jejich tatra spolykala 10 tisíc litrů benzinu. Oba cestovatelé si i později chválili její spolehlivost, vyžadovala vlastně jen běžnou údržbu (kromě několika větších či menších ťukanců). Druhá výprava, už s dvojicí speciálně postavených nákladních Tater 805, proběhla v letech 1959-1964 po Asii a Oceánii. Kvalita kopřivnické produkce se za dvanáct let rapidně zhoršila, nebylo dne, aby se alespoň na jednom voze něco neporouchalo.

Oba dobrodruzi společně napsali a vydali rovněž spoustu knih. Stříbrná T87 i s původní značkou P-19720 dnes odpočívá v pražském Národním technickém muzeu, expediční T805 byly zrenovovány, jednu vlastní bývalý závodník a šestinásobný vítěz Dakaru mezi kamiony Karel Loprais, druhou najdeme přímo v kopřivnické tovární sbírce.

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Avatar - praděda7
23. 4. 2017 19:21
Re: Kvalita
Ano, i v MB........
Avatar - T613
23. 4. 2017 18:39
Re: Kvalita
nevyráběly se ty jejich Kačeny v Maldé Boleslavi?
Avatar - praděda7
23. 4. 2017 12:13
Kvalita
Druhá výprava, už s dvojicí speciálně postavených nákladních Tater 805, proběhla v letech 1959-1964 po Asii a Oceánii. Kvalita kopřivnické produkce se za dvanáct let rapidně zhoršila, nebylo dne, aby se alespoň na jednom voze něco neporouchalo.

....kdyby jenom kvalita kopřivnické produkce...ono se v tu dobu rapidně zhoršilo daleko víc věcí... ;-\
Avatar - Dinar
23. 4. 2017 09:19
Re: Hm ja jen....
Bylo to v Lybii, někdo jim naříznul hadičky brzdového okruhu a přeštípl lanko ruční brzdy, tak to natrvali do nějakého betonového sloupku. Druhé auto, se kterým pak celou tu cestu odjeli, dostali v Alexandrii, kde měla Tatra dvě nebo tři auta zabalená pro africké zákazníky. Jen ta, kterou jim vytáhli byla bohužel černá, tak ji museli nechat přestříkat na stříbrno. ;-)
23. 4. 2017 08:52
Hm ja jen....
Ja jen, ze ty 87-cky byly dve. Jednu rozstrelili po "poruse" brzd snad uz v Alziru nebo kde. S tou druhou cestu dokoncili.