Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Harley-Davidson a elektřina? U jedné studie rozhodně nezůstane

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 11. 5. 2017 • 08:42
14
Zobrazit náhledy (14)
Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire Harley-Davidson LiveWire
Koncept Harley-Davidson LiveWire nezapadá prachem, na elektřinu v jedné stopě v Milwaukee myslí pořád.

Už je to skoro tři roky, kdy Harley-Davidson představil radikální elektrickou motorku LiveWire, výsledek stejnojmenného projektu. Stalo se tak v červnu 2014. Stroj samotný byl přijat velmi dobře i díky svému vzhledu. Pustí se někdy americká firma do výroby něčeho podobného? V příští dekádě, tedy do roku 2027 uvede na trh stovku nových modelů. A s elektřinou počítá! Chce zkrátka místo tradiční zákaznické základny oslovit novou klientelu.

Potvrdil to sám Bill Davidson, pravnuk jednoho ze zakladatelů společnosti Williama A. Davidsona a v současné době viceprezident továrního muzea. Zúčastnil se oslav 100. výročí působení značky na pátém kontinentu, konkrétně v Sydney, kde se o této záležitosti ve svém projevu zmínil. „Ukázali jsme před několika lety prototyp elektrického motocyklu LiveWire. Projekt je živ a zdráv. Ještě nevíme, kdy představíme konečný výsledek, ale pokračuje dobře, takže se tak nakonec opravdu stane.“

Detaily pochopitelně zůstávají v tajnosti. Je jasné, že elektrických motorek se slavnými písmeny H-D bude celá řada, rozhodně ne pouze jediná. Nicméně z úst povolaného muže jsme se potvrzení nedozvěděli. „Tohle je informace, o které v této fázi nemohu mluvit,“ řekl. Logicky, vývoj je tajný. Na pištící harleye prosté typického hlasitého bublání dvouválcového véčka do 45 stupňů si ale zvykat nemusíme, protože Američané pracují už teď na nějakém tom optimálním zvuku... Podle Davidsonových slov je prý podobný proudové stíhačce. Jen v rámu nebude vystavena na odiv klasika.

Elektřina v motorkách dává více smyslu než v autech. Prosadila se v závodech, i když šampionát TTX GP po přechodu pod FIM zanikl, jezdí se TT Zero na Manu a Dorna chystá na rok 2019 elektrickou sérii v rámci MS silničních motorek. A na běžných silnicích a v terénu? V jedné stopě se přece (až na pár bláznů) nejezdí nikam daleko, kdo cestuje více jak 150 kilometrů? LiveWire měl dojezd menší, jen 85 km, více 7kWh baterie, která napájela kapalinou chlazený elektromotor s parametry 55 kW a 70 N.m, nedovolila. Ale na kratší vyjížďku to stačí.

A co autonomní řízení, které zatím nejdále dovedla v jedné stopě Honda? Harley-Davidson nemá zájem. Bill Davidson k tomu řekl: „Jsme sice obklopeni elektronikou, ale jízda na motorce je svoboda, chcete si ji přece užívat a bavit se!“

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku