Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hasiči dokončují vyhlášku o bezpečnosti v garážích kvůli elektromobilům

ČTK
Diskuze (14)

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet elektromobilů. V současné době se musí zhodnotit dopady opatření, následně může jít právní úprava do připomínkového řízení. Novinářům to řekl náměstek Hasičského záchranného sboru Daniel Miklós.

Podle ředitele hasičů Vladimíra Vlčka je z hlediska bezpečnosti nejdůležitější včasná detekce požáru elektromobilu a dobrý odvod kouře a tepla.

Požár elektromobilu je podle Miklóse jiný než požár benzinového auta. Při hoření bateriového úložiště vznikne velmi vysoká teplota a toxický kouř. S autem se velmi špatně manipuluje, je potřeba utlumit plamenné hoření, a pak ho dostat co nejrychleji ven a ponořit ho, uvedl. "I ponoření na 48 či 72 hodin do vody ale nezaručí to, že tam znovu nedojde k reakci," řekl náměstek.

"Dá se říct, že elektromobily neumíme hasit," prohlásil Vlček. Platí to podle něj i pro hasiče v zahraničí. Vytažení vozu a ponoření ho do kádě s vodou není podle něj pro hasiče efektivní, a zkoušejí proto jiné metody. Sbor má v současnost jeden speciální vůz na vytahování elektromobilů z garáží, plánuje mít další v krajích.

Požárů elektromobilů zatím zaznamenali hasiči pouze v jednotkách. Jsou však náročné. Ohně vznikají většinou při dobíjení. Vyhláška o bezpečnosti v garážích se proto zaměří podle Miklóse na detekci, aby se oheň nerozšířil na celé bateriové úložiště a nedosáhl tisícistupňových teplot. U největších garáží by měl být odvod tepla a kouře.

Video se připravuje ...

Bezpečnostní standardy se podle náměstka budou lišit u nově budovaných a stávajících garáží. "Například v podzemních garážích v obchodních centrech již není mnoho prostoru dobudovat nějaké zásadní věci, natož v bytových domech," uvedl Miklós. "Ale můžeme se bavit i o tom, že u těch stávajících garáží nebude možné všude dobíjet. Bude to třeba jenom v nejvyšším podlaží, které má přímý výjezd, nebo jenom v určitých dedikovaných místech," dodal.

ČTK
Diskuze (14)

Doporučujeme

12. 1. 2024 21:44
Re: Stacilo by...
Vzhledem k tomu, že u nás co se týká požárních předpisů jsme papežtejší než papež, tak ten návrh vyhlášky tomu odpovídá. Naštěstí je to zatím ve stádiu návrhu prozatím s tím nesouhlasí část komise.
Zajímavé je ze samotní zasahující hasiči s požárem elektromobilu problém nemají, problém má asi někdo z ředitelství HZS.
11. 1. 2024 10:50
Re: výsledky vyšetřování shořelého Jaguaru
To je realita.
11. 1. 2024 10:48
Re: Stacilo by...
No zrovna CEZ by mel mit zajem, aby omezeni byly co nejmensi. :D
Avatar - eLzyx
10. 1. 2024 23:47
výsledky vyšetřování shořelého Jaguaru
Doporučuji shlédnout na YT video "Jak se hasí baterie v EV? Proč a jak hoří?".
Tam je zajímavé, že údajně nedochází k většímu vývinu tepla než u hořícího spalováku. Co je benefitem, tak než začne EV hořet, tak uplynou desítky minut, takže se hasiči mohou připravit, zorientovat, někdy se stihnou i přeparkovat okolo stojící auta.
Avatar - Barry Lyndon
10. 1. 2024 14:14
Re: Není to zbytečné?
ČEZká státní správa mele pomalu, ale zato špatně :-) :yes: